CONCLUSIONS

Conclusions el·laborades per Joan Catà, periodista i conductor de les jornades.

La comunicació local és un fenomen definitori del sistema comunicatiu català. Amb el temps, els mitjans de comunicació locals s’han transformat i diversificat però sempre amb la voluntat de seguir fent bandera de la proximitat i de la participació, les seves senyes singulars d’identitat.

En aquest moment de trànsit de la societat industrial a la societat del coneixement, el gran repte de la comunicació local és el pas a l’era digital, el pas de la tecnologia analògica a la tecnologia digital.

Mataró viu aquesta transformació com una realitat molt propera. Som en un moment de canvi profund en els mitjans de comunicació de la ciutat. La creació de nous mitjans de comunicació privats i públics – el butlletí municipal, les capçaleres de la premsa gratuïta o la ràdio municipal – i l’aplicació de les noves tecnologies als mitjans tradicionals – la premsa digital i la Televisió Digital Terrestre Local – estan fent possible que l’accés a la informació es faci d’una altra manera, segurament, més còmoda, democràtica i interactiva.

La 2a Jornada de Comunicació Local a Mataró ha estat densa però intensa. S’han diferenciat els suports tradicionals – televisió, ràdio i premsa – per ordenar els debats però els assistents hem participat a totes les sessions perquè les inquietuds dels uns i dels altres no s’entenen per separat, avui només poden entendre’s conjuntament.

Amb aquest esperit hem constatat que:

 

PREMSA ESCRITA

La premsa escrita local ha de reflectir el sentir del seu entorn més pròxim. Actualment és de ressenyar la vitalitat de la premsa gratuïta d’àmbit local, la seva qualitat periodística i el servei que ofereix a la ciutat.

RÀDIO LOCAL

La ràdio local ha de tenir la participació i la proximitat com a eixos que la defineixin. El projecte actual de ràdio municipal es planteja com un mitjà obert que parli de la ciutat en què hi parlin els ciutadans i les entitats, tecnològicament avançat, pressupostàriament rigorós i de programació ininterrompuda.

TELEVISIÓ LOCAL

La televisió local ha d’estar arrelada al seu àmbit social i territorial més immediat i més pròxim a través d’uns continguts diferenciats. La televisió viu la substitució de l’antic model de producció i audiència massiva per un de producció i audiència fragmentada. La televisió local s’enfronta a la competència, inexistent fins ara en aquest àmbit. La implantació de la TDT local planteja dues grans incògnites sobre la seva viabilitat econòmica: l’elevat cost del transport del senyal i de la producció pròpia.

CONTROL D'AUDIÈNCIES

Cal destacar la importància de comptar per primera vegada a la història d'un instrument propi, neutral i independent de mesura de les audiències dels mitjans locals, com és el Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, que aglutina les audiències de la premsa gratuïta, la premsa local i comarcal, les ràdios i televisions locals i d'alguns mitjans digitals en català. Més encara quan són aquestes dades d'audiència les que determinen els criteris d'autoposicionament dels mitjans de comunicació, regulen tarifes publicitàries i són la principal eina per a la planificació estratègica comercial.

WEB LOCAL

La web local ha d’estar vinculada a la ciutat i als ciutadans atès que és l’instrument de participació de la comunitat mataronina sense traves de temps i d’espai, tant pels residents, com pels absents, i, a més, és la seva finestra oberta al món.

Entre els reptes que ens planteja el futur, recollim idees com la de transformar els lectors en reporters de barri, crear l’arxiu audiovisual col·lectiu de la ciutat, explorar la interrelació entre els diferents canals – premsa, ràdio, tv, web, mòbil--, i rendibilitzar l’estratègia online per oferir nous serveis o fidelitzar l’audiència dels mitjans tradicionals.

Totes aquestes preocupacions tenen lloc en un escenari de coexistència entre els mitjans públics i els mitjans privats que no es poden considerar realitats contraposades si es tracta de garantir el dret del ciutadà a una informació veraç i plural.

Mataró, 17 de març de 2006

 

logos