Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Jordi Bonet, arquitecte de la Sagrada Família, explica la relació entre Gaudí i Mataró

Escoltar

Jordi Bonet, arquitecte de la Sagrada Família, explica la relació entre Gaudí i Mataró

Ho va fer en el marc del cicle “Els dijous de la Nau Gaudí”



El Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró, format per l’Ajuntament de Mataró i la Fundació Privada Carmen & Lluís Bassat, va presentar ahir la conferència titulada “La Cooperativa la Obrera Mataronense: Inici d’un gran arquitecte”, a càrrec de Jordi Bonet i Armengol, dins del marc “Els dijous de la Nau Gaudí”.


 

L’arquitecte Jordi Bonet, actual responsable de les obres de la Sagrada Família, va donar a conèixer manuscrits de converses del seu pare amb el Mestre que aporten llum sobre la seva vida i la seva total dedicació a l’arquitectura. Va revelar com la primera obra d’Antoni Gaudí i la seva relació amb Mataró coincideix amb l’inici de l’amistat amb els alumnes de l’Escola Superior d’Arquitectura (Folguera, Puig Boada, Bergós i Lluís Bonet Garí, aquest de família mataronina), i va apuntar a l’encàrrec del Temple Expiatori de la Sagrada Família com el principal referent d’aquesta existència dedicada a l’arquitectura de tal forma que això li va permetre, a través de tot el que experimentaria a cada obra on va intervenir, anar-ho aplicant per conformar la “Nova Arquitectura” que avui fa que “se’l reconegui com un dels grans arquitectes de tots els temps a nivell mundial”.

 

Bonet va tractar la figura del genial artista des de la seva època d’estudiant fins a la seva consagració, i va comentar quins van ser els seus mestres, i també com va arribar a Mataró i quin significat va tenir a la seva carrera la construcció de la fàbrica de blanqueig tèxtil que avui allotja la Col·lecció Bassat. 

 

De la Nau va lloar la seva restauració, que va dir “dóna prestigi a la ciutat de Mataró” i va explicar com el mateix Gaudí opinava que es tractava “d’una estructura nova del tot” en el moment en què es va construir. També va compartir anècdotes i comentaris de l’arquitecte de Reus sobre les festes a la fàbrica de blanqueig, sobre els seus gestors, i fins i tot sobre les seves creences religioses, i com l’encàrrec de continuar el primer projecte de la Sagrada Família li va arribar a Gaudí quan estava treballant a la Nau.

 

Jordi Bonet va manifestar que Gaudí era “un home de la Renaixença” i va donar a conèixer la seva relació amb personatges de l’època com Àngel Guimerà, Torres i Bages i Joan Maragall (de qui fins i tot va recitar uns versos de memòria). I va fer una llarga explicació sobre els aspectes més diversos de la seva obra: des de la vigència d’obres amb més de 130 anys d’història (com el Col·legi de les Teresianes de Barcelona); l’interès per la llum, que havia d’entrar també pel sostre dels edificis i no tan sols per les finestres; l’ús dels arcs parabòlics i la creació de les columnes inclinades; el moviment i el color (clarament de manifest a obres com la Casa Batlló o el Parc Güell)... i es va esplaiar especialment en la descripció de l’anomenada “columna Gaudí”, un element únic que va transformant la figura geomètrica de la seva base a la seva part superior.

 

Bonet també va comentar com es van incorporar les eines informàtiques a les obres del temple de la Sagrada Família i com la investigació que s’està portant a terme es coneix per les millors universitats del món, com l’MIT (l’Institut Tecnològic de Massachussets) i ha suscitat interès d’arquitectes com Frank Gehry, creador –entre d’altres- del Museu Guggenheim a Bilbao.

 

El conferenciant, que va ser presentat pel crític d’art Pere Pascual que va fer al·lusió als seus orígens maresmencs, va dir que el temple de la Sagrada Família va ajudar a Gaudí “a transmetre artísticament un missatge de fe” i va recordar que el mateix Gaudí deia que “un poble, per ser gran, ha de construir un gran temple”.

 

La conferència, la cinquena del cicle “Els dijous de la Nau Gaudí”, una activitat iniciada enguany per iniciativa del Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró, s’ha emmarcat dins la temàtica “Gaudí arquitecte”.

 

Abans d’aquesta conferència de Jordi Bonet, han protagonitzat el cicle “Els dijous de la Nau Gaudí”, el crític i sociòleg Arnau Puig, amb una altra xerrada sobre Gaudí titulada “Gaudí, iniciativa i invenció a la nau de la Cooperativa la Obrera Mataronense”; els artistes Perecoll i Amadeu Vilà, en un debat sobre la Galeria Tertre; l’escultor Manuel Cusachs, que va presentar l’obra d’un altre escultor, Andreu Alfaro; i finalment, Rosa Alcoy, que va presentar una conferència sobre el pare, el pintor Eduard Alcoy. Aquestes trobades es programen sempre el segon dijous de cada mes a les 19.30 h a la seu de la Col·lecció Bassat a la Nau Gaudí de Mataró (carrer de la Cooperativa, 47) i s’agrupen sota tres temàtiques diferents: “Gaudí arquitecte”, “Un artista en comenta un altre” i “La ciutat i la història de l’art”.