Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Tècnics locals reflexionen a Mataró sobre els nous reptes de la seguretat viària

Escoltar

Tècnics locals reflexionen a Mataró sobre els nous reptes de la seguretat viària

La jornada ha estat organitzada per la Federació de Municipis de Catalunya amb la col·laboració de l’Ajuntament i l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit

Una seixantena de tècnics locals i regidors s’han reunit aquest matí a Mataró per plantejar visions estratègiques de futur sobre la seguretat viària urbana, reflexionar i debatre sobre les noves formes de mobilitat i el seu impacte en la seguretat viària, i abordar l’accidentalitat del trànsit des de la perspectiva integral de la víctima. La jornada “Nous paradigmes de la mobilitat urbana, nous reptes per a la seguretat viària” ha estat organitzada per la Federació de Municipis de Catalunya, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Mataró i de l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit.




La jornada s’ha adreçat a caps i comandaments de les policies locals de Catalunya, tècnics de mobilitat i regidors amb competències en matèria de seguretat viària i mobilitat. Malgrat els molts esforços i bons resultats que s’han assolit durant els darrers anys en matèria de seguretat viària, els accidents de trànsit continuen sent una de les principals causes de lesivitat i mortalitat entre la població, i en la majoria dels casos són conseqüència d’un factor humà. En un context de canvi dels paradigmes de la mobilitat, amb la implantació per exemple de noves formes de moure’ns, la jornada pretenia reflexionar sobre els nous reptes de la seguretat viària, la fenomenologia dels accidents de trànsit i l’atenció integral a les víctimes.




La presentació ha anat a càrrec de Juan Carlos Jerez, regidor de Seguretat de l’Ajuntament de Mataró i membre de la Comissió permanent de Seguretat Pública de l’FMC, que ha resumit com els canvis en el comerç, els combustibles, l’ús dels vehicles i la tecnologia incideixen en la mobilitat i com, per exemple, l’aparició de vehicles de mobilitat personal (patinets i bicicletes elèctrics, etc) posen en qüestió el disseny de les ciutats, els usos de les vies públiques i les normatives que l’han de regular. Seguidament, ha estat el torn d’Ole Thorson, enginyer consultor i president de l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit, que ha parlat sobre els nous reptes per a la seguretat viària: nous enfocaments de la seguretat viària en l’àmbit local, el present i el futur de les polítiques de seguretat viària, i objectius i reptes en la prevenció de l’accidentalitat viària. Thorson ha destacat, entre altres qüestions, que cal plantejar-se reduir la velocitat dels cotxes a les ciutats per augmentar la seguretat de vianants i ciclistes a les vies urbanes.




A continuació, per tractar sobre l’atenció integral a les víctimes d’accidents de trànsit, ha intervingut Yolanda Doménech, psicòloga i directora de l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit, que ha parlat concretament dels accidents de trànsit com a fet socioeconòmic i vital, de l’atenció integral a les víctimes d’accident de trànsit, i del Dia mundial de les víctimes en accident de trànsit, que se celebra cada tercer diumenge del mes de novembre.




La jornada ha finalitzat amb un col·loqui obert per debatre els nous paradigmes de la mobilitat urbana, moderat per Adriana Malé, coordinadora tècnica de la Gerència de Mobilitat, Infraestructures i Ecologia Urbana de l’Ajuntament de Barcelona.