Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Can Marfà acull l’exposició “Els mitjons Molfort’s i la publicitat racional”

Escoltar

Can Marfà acull l’exposició “Els mitjons Molfort’s i la publicitat racional”

L’exposició fa un recorregut per les tècniques de la publicitat que es van introduir als anys trenta a Espanya



L’exposició “Els mitjons Molfort’s i la publicitat racional” s’inaugura aquest divendres 10 de novembre, a les 19h, a Can Marfà Gènere de Punt- Museu de Mataró. La mostra fa un recorregut per les innovadores tècniques publicitàries que la marca va utilitzar per implantar-se al mercat i convertir-se en referent en tot l’Estat.



La marca de mitjons Molfort’s va ser pionera a Espanya de la publicitat racional, els nous mètodes científics de promoció dels productes industrials que es van introduir als anys trenta, seguint models nord-americans, anglesos i alemanys. Molfort’s es va crear a Mataró el 1927 i es va donar a conèixer amb una campanya de llançament espectacular, amb un estand a l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929.



Per anunciar els mitjons Molfort’s es van fer servir totes les tècniques de la publicitat racional: un bon logotip, un símbol atractiu, anuncis a la premsa, auques amb històries dibuixades pels millors artistes i il·lustradors, una revista adreçada als venedors, cartells, tendals, aparadors, tanques, tramvies i rètols lluminosos, una furgoneta tematitzada que obria la caravana de la Volta a Catalunya i un personatge que tothom associava amb la marca: el camallarg, que apareixia vestit de Charlot, grum d’hotel o corredor ciclista. Etiquetes, paper d’embolicar, capses, regals d’empresa i estands de fires completaven un pla de publicitat modern, que va convertir els mitjons Molfort’s en la primera marca d’Espanya de mitjons.



Aquesta història té un epíleg als anys setanta. El nom de Molfort’s va lligat a les historietes d’en Jep i en Fidel, de Madorell, a Cavall Fort, que van ser un dels emblemes del rellançament de la marca.



Comissariada per l’escriptor Julià Guillamon, l’exposició "Els mitjons Molfort’s i la publicitat racional" reconstrueix tot aquest món desconegut.



L’exposició podrà visitar-se a Can Marfà Gènere de Punt - Museu de Mataró (passatge de Can Marfà, 1. Mataró) del 10 de novembre de 2017 al 17 de juny de 2018 (divendres de 17 h a 20h, dissabtes d’11h a 14h i de 17 a 20h, diumenges i festius d’11 a 14h.) Excepte el 25 i 26 de desembre, 1 de gener, Divendres Sant, 1 de maig que el museu estarà tancat.



A banda, es podrà gaudir de les habituals activitats familiars el tercer diumenge de cada mes a les 12 h; de les visites guiades el tercer dissabte de cada mes a les 18 h o de visites concertades per a grups i escolars (informació al T 93 741 29 30, de dilluns a divendres de 9 h a 14 h o al correu electrònic educacultura@ajmataro.cat)






Història de Mitjons Moltfort's






L’any 1918, Joan Rectoret Rigola, Joan Cusachs Tarafa, Josep Costa Oriol, Antoni Julià Ferrer i Maria Nogueras Maynou, vídua de Joan Rigola, es varen associar per iniciar una industria familiar de fabricació de mitjons que, el 1920, es va constituir com a Rectoret i Cia. Rectoret n’era el gerent, Cusachs el director tècnic i Josep Costa, l’apoderat de l’empresa.



El 1928 van obrir la fàbrica del carrer Sant Agustí, de Mataró, i la firma es va convertir en Societat Anònima Molfort’s. L’empresa, en la qual van arribar a treballar més de dues-centes persones, va créixer extraordinàriament i va obrir fàbriques a Banyoles (fabricació i tintoreria), i a València, on es produïa el mitjó Popular.



L’empresa Molfort’s va ser una de les pioneres a disposar d’un responsable de publicitat, Joan Aubeyzon, que des de 1928 compaginà aquesta tasca amb la creació i consolidació de l’Associació professional de publicistes Publi-Club, que presidí entre els anys 1933 i 1935. L’artista txec Karel Cerný va ser-ne l’il•lustrador i dissenyador fins a l’any 1934. El català Josep Morell, el va substituir.