Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Les urbanitzacions de Mataró ja recullen selectivament amb el porta a porta el 79 % dels residus que generen

Escoltar

Les urbanitzacions de Mataró ja recullen selectivament amb el porta a porta el 79 % dels residus que generen

Són dades de balanç del primer mes des de la posada en marxa del nou servei, que es va iniciar el 30 d’octubre a totes les urbanitzacions ubicades fora del nucli urbà.

Un operari recollint porta a porta residus a les urbanitzacions. Foto: Ajuntament
Un operari recollint porta a porta residus a les urbanitzacions. Foto: Ajuntament

El servei de recollida porta a porta a les urbanitzacions té el doble objectiu de millorar la recollida selectiva i pujar el rati de reciclatge i, a la vegada, combatre els abocaments incontrolats que es generaven al voltant dels contenidors que hi havia fins ara. Després del primer mes de funcionament (dades de 2 de novembre a 2 de desembre) els veïns i veïnes de les urbanitzacions ja recullen selectivament el 79 % dels seus residus, distribuïts de la següent manera:

  • 39,77 % orgànica
  • 12,77 % envasos
  • 11,78 % vidre
  • 7,31 % paper i cartró
  • 7,31 % petites restes vegetals


La fracció resta recollida el dia de la setmana corresponent, el tèxtil sanitari (compreses, bolquers) i les bosses abandonades, que també es comptabilitzen i es pesen, sumen el 21,07 % restant.

El servei porta a porta es presta a un miler de llars a les urbanitzacions de Vallveric, Can Quirze, La Fornenca, Can Marquès, La Cornisa, Can Serra, Les Sureres i Can Vilardell, totes elles ubicades fora del nucli urbà. Més del 70 % dels domicilis participen activament en el nou sistema de recollida: han recollit els cubells i bosses lliurats per l’Ajuntament i fan ús del servei.

El passat 12 de desembre va tenir lloc una sessió participativa i de seguiment del servei, en la qual l’Ajuntament va informar els veïns i veïnes sobre les dades i incidències detectades durant les primeres setmanes d’implantació del porta a porta, i es van recollir i debatre opinions i suggeriments de millora.


Nous models innovadors de recollida selectiva

Mataró va engegar l’any passat el nou contracte del servei de recollida de residus, neteja viària i platges amb l’objectiu d’incrementar les xifres de reciclatge (la recollida selectiva se situava al voltant del 35 % al 2021) i la qualitat dels residus recollits, i millorar l’estat de neteja general de la ciutat. Amb el nou contracte, l’Ajuntament ha augmentat en 1,6 milions d’euros la despesa anual que destina als serveis de neteja i recollida de residus (s’ha passat de 10,2 a 11,8 milions), i la despesa per habitant destinada a aquests conceptes també ha crescut de 72,93 € per habitant i any (2020) a 92,72 € per habitant i any.

Fins ara ja s’han implantat els següents models innovadors de recollida selectiva:

  • la recollida a domicili de mobles i altres residus voluminosos, que ha gestionat 1.700 tones de residus en el primer any de funcionament;
  • el porta a porta comercial, que recull prop de 200.000 kg de residus al mes d’establiments comercials i de restauració (90 % de recollida selectiva dels residus generats per aquestes empreses);
  • el porta a porta als polígons industrials;
  • la recollida selectiva mòbil al Centre, que compta amb una participació del 60 % de les llars de l’àmbit i recull selectivament el 80 % dels residus generats;
  • i el porta a porta a les urbanitzacions.


Per posar en marxa aquests nous serveis i d’altres previstos l’Ajuntament va aconseguir un ajut de Compra Pública d’Innovació de l’Agència de Residus de Catalunya per valor de 3.479.949,82 €. L’ajut permet finançar prop del 50 % del cost total del projecte presentat (7.655.757,72 €).



Publicat a