Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró té a punt el dispositiu per garantir la seguretat de la jornada electoral del 14F al Parlament de Catalunya

Escoltar

Mataró té a punt el dispositiu per garantir la seguretat de la jornada electoral del 14F al Parlament de Catalunya

El dispositiu electoral a Mataró ha previst el personal necessari per donar suport a la jornada, gestionar les cues als col·legis electorals i garantir la neteja, desinfecció i seguretat dels locals. Més d’un 60 % de les meses han canviat d’ubicació i, perquè la ciutadania pugui consultar amb antelació on ha d’anar a votar, a banda de poder fer la consulta a través del web municipal o trucant al 010, l’Ajuntament ha editat cartells amb un codi QR i ha posat en marxa un canal a Telegram.

Can Marfà serà seu electoral el 14F. Foto: Ajuntament
Can Marfà serà seu electoral el 14F. Foto: Ajuntament

El cens electoral contempla que 87.625 persones podran votar a Mataró a les eleccions al Parlament de Catalunya convocades per al 14 de febrer. L’Ajuntament va realitzar el passat 20 de gener el Ple extraordinari per triar els 348 membres de les meses (president, primer vocal i segon vocal) i els seus suplents, que han estat notificats per ocupar els càrrecs.

S’habilitaran 116 meses a 31 col·legis electorals (locals o equipaments). El nombre de meses és el mateix que en les darreres eleccions però un 56 % d’elles han canviat de col·legi electoral i en un 10 % més dels casos, tot i mantenir el mateix col·legi, els votants hi hauran d’accedir per una adreça diferent a l’habitual per canvis en l’espai de votació i reorganització dels circuits d’entrada i sortida.  

Per a la selecció de tots els espais electorals s’han seguit les instruccions que estableix el PROCICAT i s’han revisat tots els centres amb la finalitat que s’acompleixen totes les mesures de protecció pel que fa a distàncies de seguretat, ventilació dels espais i recorregut de les persones als locals:

  • Els espais es netejaran i desinfectaran el dia abans i després de les eleccions, i també de manera continuada durant la jornada electoral.
  • Les meses seran de 4 metres per garantir les distàncies entre els membres de mesa. La distància entre meses dins d’un mateix local serà de mínim 2 metres.
  • Hi haurà un punt de desinfecció a l’entrada dels espais, i tots ells compten amb ventilació. En alguns casos, les meses es munten en pistes poliesportives cobertes, pistes d’escoles i gimnasos.
  • A tots els locals se senyalitzarà un circuit de votació per evitar que els electors que entren i que surten es creuin. També se senyalitzaran les distàncies per a les cues.

 

Personal de suport

A part dels membres de les meses, representants de l’Administració i apoderats dels partits, en els col·legis electorals hi haurà personal específic per vetllar per la seguretat: personal de neteja per garantir la desinfecció contínua, 97 persones amb tasques assignades de gestors de cues (en funció de la complexitat de l’espai), i 31 persones (una per col·legi) com a responsables de la seguretat en cadascun dels espais.

Els gestors de cua controlaran l’accés al col·legi electoral, prioritzaran l’accés a les persones de col·lectius vulnerables, garantiran el compliment de l’obligació d’ús de mascareta i les mesures d’higiene de mans i distància. El responsable de seguretat, a més de les tasques anteriors compartides amb els gestors de cues, serà l’interlocutor per a temes referents a les mesures contra la Covid-19 i, si és necessari, haurà de contactar amb el responsable de l’Ajuntament en aquest àmbit o amb els cossos de seguretat.

Els membres de les meses disposaran dels equips de protecció individual estipulats pel PROCICAT, amb mascaretes FFP2, pantalles protectores i guants. Per fer les seves tasques de 19 o 20 h també s’hauran de posar una granota de protecció, ja que en aquest horari poden anar a votar les persones contagiades i en confinament.

Creu Roja i l’Ajuntament de Mataró també oferiran aquesta vegada un servei d’acompanyament per a persones amb mobilitat reduïda perquè puguin exercir el seu dret a vot. Es podrà sol·licitar al telèfon d’atenció ciutadana 010 a partir del dia 5 de febrer i fins al 12 de febrer a les 19 h. Les persones amb positiu de Covid-19 o confinades a partir del 4 de febrer no el podran demanar. Els vehicles adaptats es ventilaran i desinfectaran després de cada servei.

També hi haurà un dispositiu de seguretat conjunt de Policia Local i Mossos d’Esquadra, que es repartiran la vigilància dels col·legis electorals de Mataró.

 

Important: consultar prèviament on votar i respectar les franges horàries

L’Ajuntament ha posat en marxa diferents accions comunicatives per conscienciar de la necessitat de revisar amb anticipació el lloc de votació per evitar errades i desplaçaments més enllà dels necessaris; conscienciar de la necessitat de respectar les franges horàries segons si s’és col·lectiu de risc (de 9 a 12 h), ciutadania en general (de 12 a 19 h) o persones en quarentena (de 19 a 20 h); recomanar portar la papereta de vot preparada de casa i recordar les mesures de prevenció (mascareta-distància-higiene de mans).

Així, s’han editat cartells que disposen d’un codi QR que, en capturar la imatge amb els dispositius mòbils, porta a l’aplicatiu del web on es pot consultar a quin lloc s’ha de votar. També es pot fer la consulta entrant directament a mataro.cat/onvotar, per Telegram entrant a Mataróbot o per telèfon trucant de forma gratuïta al 010 (el mateix dia de les eleccions funcionarà de 8 a 20 h).

Durant la jornada electoral també funcionarà un dispositiu d’Atenció Ciutadana que atendrà de forma presencial a les OFIAC de La Riera i Cerdanyola per dubtes amb el cens. Al web municipal s’habilita l’espai mataro.cat/eleccions on es podrà consultar igualment on votar, les mesures especials adoptades per garantir la seguretat de la jornada electoral i, després de les votacions, els resultats de la jornada electoral i dels comicis anteriors.

 

Afavorir els tràmits pel vot per correu

L’Ajuntament també ha ampliat aquests dies les cites prèvies d’Atenció Ciutadana per obtenir l’IdCAT que permet sol·licitar el vot per correu, davant l’augment de peticions registrat per fer aquest tràmit. Les OFIAC Boet i Rocafonda estan obrint en horari de tarda per atendre aquestes gestions programades per a les quals es indispensable demanar cita prèvia. Aquest dispositiu especial es mantindrà fins al 4 de febrer.

Galeria d'Imatges