Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró aposta per acollir la Festa al Cel de nou al 2016

Escoltar

Mataró aposta per acollir la Festa al Cel de nou al 2016

L’Ajuntament es proposa augmentar però la inversió privada per limitar al màxim la despesa municipal




L’alcalde de Mataró, David Bote, i el regidor de Promoció Econòmica, Miquel Rey, han presentat aquest matí les dades de balanç de l’edició 2015 de la Festa al Cel.


 

La Festa al Cel es va celebrar aquest any a Mataró, per segona vegada, el cap de setmana del 19 i 20 de setembre. El Servei d’Estudis i Planificació de l’Ajuntament ha elaborat un informe d’avaluació i impacte econòmic d’aquesta segona edició a la ciutat, a partir de les enquestes i dades obtingudes durant i després de l’esdeveniment.

 

El festival aeri més important del sud d’Europa va atraure en total 123.000 persones: prop de 40.000 el dissabte i 83.000 el diumenge. El nombre d’assistents de la Festa al Cel 2015 s’ha calculat aquest any a partir de comptadors tèrmics situats als diferents accessos del passeig Marítim. Al 2014 van assistir-hi prop de 66.500 persones al festival de diumenge.

 

 

Impacte i valoració econòmica

 

Entre els assistents de diumenge majors de 15 anys l’Ajuntament va realitzar 422 enquestes, amb la col·laboració de 15 voluntaris i una empresa especialitzada en estudis de mercat. Una de les dades més destacades és que tenint en compte la despesa mitjana (prop de 14,5 €) per assistent als actes de diumenge (83.000 persones) l’impacte econòmic puja a 1.202.670 € (gairebé el doble de l’any 2014 que va ser de 657.667 €). Si s’atribueix una despesa similar als 40.000 assistents de dissabte, l’estimació d’ingressos per despeses del públic assistent a la Festa al Cel s’eleva a 1.782.670 €.

 

També s’han enviat enquestes als comerços, bars i restaurants del nucli urbà; als establiments que disposaven d’estand al Village del comerç; a les guinguetes de la platja i el passeig Marítim; i als gestors de les barres situades al passeig. De les respostes obtingudes, s’observa un important augment dels enquestats que diuen haver augmentat la seva facturació coincidint amb la Festa al Cel (del 26,1 % al 64,5 % al 2015). Pel que fa als hotels i càmpings de la ciutat (*), les pernoctacions el cap de setmana de la Festa al Cel s’han incrementat un 15,1 % respecte l’edició anterior (de 1,672 a 1.925).

 

Un total de 4.667 cotxes van estacionar a les zones d’aparcament lliure que es van habilitar per a l’ocasió, xifra que correspon a un 52 % de les places disponibles. Pel que fa al servei gratuït d’autobusos llançadora de Mataró Bus que va funcionar diumenge 20 per apropar els assistents a la Festa es van realitzar 11.494 viatges, prop del doble de l’any anterior (5.867).

 

L’informe ha valorat també la repercussió en els mitjans de comunicació i per tant l’impacte mediàtic d’acollir un esdeveniment com la Festa al Cel. Un càlcul sobre les notícies publicades en premsa escrita i emeses en televisió i ràdio, especialment durant la celebració del festival i en dies posteriors, estima en 936.198 € la valoració econòmica (equivalent al valor publicitari) dels espais ocupats per les informacions generades. Aquesta xifra està molt per sobre al retorn informatiu del 2014 (567.506 €), tot i que cal apuntar que l’estimació econòmica s’ha dut a terme els dos anys per empreses diferents segons els propis criteris de valoració.

 

L’estudi també indica que el 53,5 % dels assistents van ser homes i el 46,5 % dones, amb una edat mitjana de 43,6 anys, i un 36,7% provenia de fora de Mataró (31,7 % al 2014).

 

En relació als assistents de fora de Mataró després de les persones procedents de la resta del Maresme (12,6 % dels assistents), els residents al Barcelonès són la segona comarca que aporta més visitants a la Festa al Cel, amb una quota del 6,6%. També es destacable el pes que han assolit els assistents de fora la província de Barcelona, amb 8,1 % de quota. Comparant amb el 2014, en la festa del 2015 han guanyat pes els assistents amb residència al dos vallesos, però en especial els del Vallès Oriental (3 punts percentuals més), i els residents de fora de la província de Barcelona (+6,6 punts percentuals), els quals procedien majoritàriament de la província de Girona.

 

Més del 60% van assistir a la Festa al Cel del 2014 i un 92,7 % han contestat que hi tornaran, 3 punts més que a l’edició anterior. La intenció de despesa mitjana per assistent, segons les enquestes, era de prop de 14,5 € (9,9 € al 2014).

 

Els assistents donen una valoració global de 8,3 a la Festa al Cel (un 8 al 2014): puntuen l’organització amb un 8,2, i atorguen un 7,9 a l’accés i un 8,5 als espectacles. El 50,9 % considera que l’edició del 2015 ha estat millor que l’anterior; un 10,2 % diu que igual; un 0,7 % creu que ha estat pitjor i un 38,1% no ho sap o no contesta. Entre els aspectes a millorar, els enquestats destaquen la manca d’ombres per protegir-se del sol i l’elevat temps d’espera entre avió i avió.

 

 

Continuïtat de la Festa al Cel

 

La Festa al Cel ha tingut al 2015 un cost global de 521.873 €, uns 50.000 menys que al 2014. D’aquests diners, l’Ajuntament haurà d’aportar directament 269.830 €. La resta de la despesa (252.043 €) es cobreix amb els ingressos provinents d’esponsoritzacions (129.200 €, dels quals 100.000 aportats per Mataró Parc) i amb una indemnització de l’asseguradora pels actes que no es van poder realitzar l’any passat (122.843 €).

 

Un cop avaluat l’informe sobre l’impacte que la Festa al Cel ha tingut aquest any a la ciutat, el govern municipal ha anunciat que aposta per acollir novament l’esdeveniment l’any que ve, tot i que l’objectiu és rebaixar notablement la inversió pública buscant una major implicació del sector privat.

 

(*) excepte Hotel Castell de Mata, que no ha proporcionat dades