Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El nou contracte de la brossa es posarà en marxa a partir de juny amb millores i novetats en els serveis

Escoltar

El nou contracte de la brossa es posarà en marxa a partir de juny amb millores i novetats en els serveis

Àrea de contenidors a La Llàntia. Foto: Ajuntament.
Àrea de contenidors a La Llàntia. Foto: Ajuntament.

L’Ajuntament ja ha valorat les ofertes presentades i preveu aprovar, en el Ple de dijous 6, l’adjudicació dels serveis. Els objectius principals són aconseguir una Mataró més neta, millorar la recollida selectiva i apostar per l’economia circular.

L’alcalde, David Bote, i el regidor de Serveis, Sostenibilitat i Transició Ecològica, Xesco Gomar, han donat a conèixer avui en roda de premsa la proposta de la mesa de contractació per adjudicar el servei de recollida de residus, neteja viària i de platges, així com el calendari previst per a la implantació dels nous serveis i la millora dels actuals.

Està previst que el Ple aprovi dijous que ve, 6 de maig, l’adjudicació a les empreses que duran a terme els serveis. La contractació es divideix en tres lots:

  • Lot 1, corresponent als serveis de recollida, neteja viària i de platges.

  • Lot 2, corresponent al servei de recollida concertada de voluminosos, que estava reservat a empreses d’inserció social.

  • Lot 3, corresponent al servei de control de qualitat i educació ambiental amb agents de proximitat.

Al procediment per a la contractació s’han presentat dues empreses per al lot 1, una empresa per al lot 2 i dues empreses per al lot 3. Després de valorar les ofertes, la millor proposta tant econòmica com tècnica per al lot 1 és la d’FCC, per un import de 55.940.408,88 € (IVA inclòs).  El lot 2 es preveu adjudicar a Solidança Treball EI, SL per 2.659.546,55 €; i el lot 3 a l’empresa Técnicas de Control, Prevención y Gestión Ambiental, SL (Geprecon) per un import de 693.392,97 €. Tots els contractes es faran per un termini de 5 anys.

Durant aquest temps, per tant, Mataró destinarà en conjunt 59,3 milions d’euros per aconseguir una ciutat més neta, cívica, sostenible, ecològica i social, implantant nous serveis i apostant per la millora de les dades de recollida selectiva i per l’economia circular, en consonància amb la construcció i posada en marxa a la ciutat del Parc circular Mataró Maresme.

Les noves contractacions suposen destinar 1,6 milions d’euros a l’any més als serveis de neteja i recollida de residus ( de 10,2 a 11,8 milions). La despesa per habitant destinada a aquests conceptes també creixerà: Mataró hi dedica actualment 72,93 € per habitant i any, i passarà a destinar-hi 92,72 € per habitant i any.

També augmentaran un 18,35 % les hores totals dels diferents serveis prestats a l’any: actualment s’hi destinen 177.793 hores i la nova contractació representa 210.430 hores de servei. Destaca, per exemple, que es passarà a destinar el doble d’hores a la recollida de voluminosos respecte al servei actual.

Aquest augment d’hores de servei es traduirà igualment en creació de llocs de treball. Així, sumant el personat assignat a tasques de neteja, recollida de residus i control de qualitat (ara 113 persones contractades) es passarà a una plantilla equivalent a 164 persones, 12 de les quals correspondran a l’empresa d’inserció social adjudicatària de la recollida concertada de voluminosos. També s’incrementarà el nombre de vehicles elèctrics destinats als serveis, que passaran dels 15 actuals a 29.


Millores i novetats

Un cop feta l’adjudicació, la nova contractació es posarà en marxa l’1 de juny pel que fa als serveis que ja es desenvolupen actualment amb les millores previstes als plecs de condicions.

Per exemple, pel que fa a la neteja viària els carrers passaran a netejar-se cada dia o en dies alterns segons les necessitats de la zona; s’introdueix un servei de neteja dels aparcaments ubicats en solars municipals; es preveuen neteges a fons de paviments, mobiliari, contenidors i escocells dels arbres. També s’ampliaran els carrers que es netegen amb aigua.

Pel que fa a la recollida dels residus es preveuen nombrosos canvis que s’aniran implantant en els propers mesos:

  • La recollida dels voluminosos tornarà a ser concertada i a domicili (a partir de setembre). La voluntat és promoure l’economia circular mitjançant la recuperació del major nombre possible de mobles en bon estat per posar-los a la venda en el mercat de segona mà.

  • Es farà recollida porta a porta dels residus comercials al Centre i als eixos de la ciutat amb comerç (a partir d’octubre).

  • S’implantarà la recollida porta a porta a les urbanitzacions com a prova pilot (a partir de novembre).

  • Els contenidors soterrats del Centre se substituiran per les denominades àrees de contenidors emergents o mòbils, que estaran tancats i s’instal·laran a diari per unes hores per a l’ús del veïnat (a partir de desembre).

  • Es contempla iniciar la implantació de la recollida porta a porta a la trama urbana, on la densitat i tipologia d’habitatges ho faci factible (a partir de gener de 2022).

Les noves contractacions també comportaran millores en la comunicació amb el ciutadà, més campanyes de sensibilització i un increment de les inspeccions i les actuacions sancionadores per detectar infractors reincidents.


Un projecte de 7,6 milions, amb ajuts europeus, per innovar amb la recollida selectiva

L’Agència de Residus de Catalunya ha comunicat a l’Ajuntament l’atorgament provisional –que es preveu es confirmi en breu amb la resolució definitiva– d’una subvenció de 3.479.949,82 € per dur a terme actuacions innovadores vinculades a la recollida selectiva. L’ajut permetrà finançar prop del 50 % del cost total del projecte presentat (7.655.757,72 €) que contempla, entre altres, implantar els sistemes d’identificació i la resta de tecnologia necessària per dur a terme els futurs serveis de recollida porta a porta o en contenidors tancats. 



Arxius adjunts

Publicat a