Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El DPTOP licita la primera fase de les obres de la ronda de Mataró per un valor de 76,5 MEUR

Escoltar

El DPTOP licita la primera fase de les obres de la ronda de Mataró per un valor de 76,5 MEUR

 

El secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, ha presentat avui a Mataró, acompanyat de l’alcalde, Joan Antoni Baron, la futura ronda d’aquest municipi, coincidint amb la publicació al DOGC de l’anunci de licitació de la primera fase de les obres. La ronda de Mataró s’ha concebut com una via de gran capacitat que millorarà la connectivitat i la canalització del trànsit en aquest entorn i es configurarà mitjançant la formació de dues calçades paral·leles a la variant de la C-32 de Mataró.

 

La ronda tindrà set quilòmetres de longitud, s’iniciarà al terme de Cabrera, a uns 1,5 quilòmetres de l’enllaç de la C-32 amb la C-60 i acabarà al final de la variant de Mataró (enllaç Mataró Nord-N-II). Aquesta infraestructura, que comportarà una inversió total aproximada de 115 MEUR, s’insereix en la futura ronda del Maresme, peça clau en la formació d’una vialitat alternativa a l’N-II i la C-32 per tal de millorar la mobilitat a la comarca.

 

Els treballs consistiran en la construcció de calçades a banda i banda de la C-32, que permetran canalitzar el trànsit local, mentre el tronc central de l’autopista recollirà el trànsit de pas. Així mateix, es remodelaran els accessos existents per tal de dotar-los de noves possibilitats de moviments i se’n construirà un de nou. D’aquesta manera, les obres que s’impulsen permetran afavorir l’accessibilitat i la fluïdesa del trànsit en aquest entorn.

 

 

Primera fase de les obres

 

Les obres que ara es liciten corresponen a un primer tram de la ronda, de quatre quilòmetres, des de l’enllaç amb la C-60 fins al nou enllaç de Mataró Parc. Aquest tram s’ha prioritzat, d’una banda, pel flux de trànsit que registra la C-32 en aquest àmbit, de l’ordre dels 92.000 vehicles diaris i, de l’altra per afavorir la connectivitat en aquest entorn. En aquest sentit, cal indicar que la remodelació prevista de l’enllaç entre la C-32 i la C-60 permetrà dotar-lo de major fluïdesa i seguretat.

 

Es preveu que les obres, que ara es liciten per un import de 76,5 MEUR, s’adjudicaran la tardor vinent i es preveu que comencin abans de final d’any. Aquesta actuació té un termini d’execució de 27 mesos.

 

La ronda: Les noves calçades tindran una longitud d’uns 2,7 quilòmetres cadascuna, als quals s’afegeix el tram inicial d’alentiment a la sortida del tronc central de l’autopista i el tram d’acceleració per incorporar-s’hi de nou, que sumen una longitud d’1,2 quilòmetres.

 

Es construirà una calçada a cada costat de l’autopista, cadascuna de les quals tindrà dos carrils de circulació de 3,5 metres, un voral esquerre d’un metre i un dret de 2,5 metres d’amplada, a més d’una cuneta transitable d’1,5 metres. En alguns trams, es formaran calçades amb tres carrils de 3,5 metres. L’espai de separació entre el tronc de l’autopista i les calçades paral•leles serà variable, entre els 2 i els 5,5 metres.

 

Remodelació dels enllaços: Els enllaços que es remodelaran comunicaran amb les calçades paral•leles i no amb el tronc central de la C-32. La incorporació a aquest tronc s’efectuarà pels dos extrems de les noves calçades. En aquest tram, així, pel que fa als enllaços, les principals actuacions previstes són:

 

• Enllaç amb la C-60: es remodelarà totalment per a permetre el pas de les noves calçades i s’hi afegirà el moviment de sortida de la calçada des del costat mar cap al nucli urbà de Mataró, que fins ara no era possible.

 

• Enllaç Mataró centre-Hospital: uneix les places de Gran Bretanya i França i dóna accés al centre de Mataró i a l’Hospital de Mataró. A més de la seva remodelació, un dels moviments del costat muntanya passarà a fer-se des d’un nou enllaç que es construirà a continuació.

 

• Enllaç centres comercials: aquest accés de nova construcció s’ubicarà a uns 600 metres de l’anterior, a la riera de les Piques, i tindrà dues rotondes a ambdós costats de les calçades. D’altra banda, el tronc central de la C-32 es desplaçarà uns 10 metres en un tram posterior de 550 metres de longitud. Aquest enllaç donarà accés als diversos centres comercials de la zona.

 

Túnels i estructures: Les obres inclouran l’execució de dos túnels per al pas de les noves calçades dreta i esquerra sota el monticle per on passa el carrer Galícia. Els túnels tenen una longitud de 209 i 202 metres, respectivament; cadascun estarà formada per 3 carrils de 3,5 metres, dos vorals d’1 metre i dues voreres de 0,75 i 0,9 metres.

 

Les principals estructures projectades corresponen a la duplicació, prolongació o duplicació de les estructures existents a la C-32. En total, es preveuen 12 ponts, 3 passos superiors i 8 passos inferiors. En aquest sentit, cal remarcar el viaducte que es construirà a l’enllaç entre la C-32 i la C-60, que tindrà una longitud de 270 metres.

 

Finalment, les obres es complementaran amb tasques de senyalització, tancament, enllumenat, barreres de seguretat i d’integració ambiental, com la revegetació de talussos i la formació de barreres acústiques.

 

 

Segona fase de les obres

 

La segona fase de les obres correspondrà al tram restant de la ronda, des del nou enllaç de Mataró Parc fins al final de la variant de Mataró, amb una longitud de tres quilòmetres. Actualment, aquesta fase està en redacció del projecte constructiu.

 

A més de la construcció de les calçades paral•leles a la C-32, les obres inclouran la remodelació de dos enllaços:

 

• Enllaç Mataró nord: es reestructurarà íntegrament, per adaptar-lo a les noves calçades.

 

• Enllaç Mataró N-II: aquest accés s’adaptarà per a permetre el pas de les noves calçades.

 

  

La ronda del Maresme

 

El desembre passat, la Generalitat i el Ministeri de Foment van formalitzar la cessió a la Generalitat de la carretera N-II al seu pas pel Maresme i una primera aportació de 97,4 MEUR per part del Ministeri de Foment, dins d’una inversió total prevista de 400 MEUR, per a l’execució d’una nova infraestructura alternativa a l’N-II i a la C-32 al Maresme.

 

D’altra banda, fa un mes, la Generalitat i el Consell Comarcal del Maresme van signar un document de bases per a la millora de la mobilitat a la comarca, que recull, pel que fa a la xarxa viària, la formació de la ronda del Maresme com una peça clau en la configuració del sistema alternatiu a l’N-II.

 

En el si de la ronda del Maresme, el DPTOP ha impulsat ara la ronda de Mataró i té en redacció l’estudi informatiu el tram anterior, des de Montgat, que correspon a la ronda del Baix Maresme.