Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Endinsar-se en l'obra de Ramon Guillen-Balmes a través de l'exposició del M|A|C

Escoltar

Endinsar-se en l'obra de Ramon Guillen-Balmes a través de l'exposició del M|A|C

La mostra “Agafeu-vos de la mà i pugeu a l’infern” està comissariada per Antònia Maria Perelló



L’artista Ramon Guillen-Balmes és el protagonista de l'exposició del M|A|C que porta per títol “Agafeu-vos de la mà i pugeu a l’infern”. La mostra es pot visitar a la sala d’exposicions de Can Palauet, des del 16 de desembre de 2016, dia en què el regidor de Cultura, Joaquim Fernàndez en farà la inauguració, i fins al 26 de febrer del 2017. Aquesta exposició està produïda i dirigida per M|A|C Mataró|Art|Contemporani. Direcció de Cultura de l’Ajuntament de Mataró.




La seva particular vivència de l'art el fa genuí i mereixedor d'una nova aproximació a la seva figura des de diferents angles interpretatius. En la mostra es pot apreciar la dimensió que ha pres Guillen-Balmes a través d’un veritable recorregut vital, entrellaçant la seva creació als seus vincles, afiliacions, interessos, dèries i preocupacions. Hi trobem les seves obres més personals, podem apreciar la intimitat del seu estudi i els seus trets personals, d’artista meticulós i ordenat. El títol de la mostra, “Agafeu-vos de la mà i pugeu a l’infern”, s’extreu d’una de les cites textuals que apareixen en les seves llibretes personals de treball.




Antònia Maria Perelló és la comissària i ha volgut plasmar-ne l’essència, fent una relectura dels trets distintius de l'artista. A “Agafeu-vos de la mà i pugeu a l’infern” hi apareixen els noms de teòrics, escriptors, artistes que Guillen-Balmes admirava i que, d’alguna manera, s’integren íntimament a la seva producció. Així mateix, s'ha pretès vincular-hi les relacions amb els seus amics, la gent que estimava.




En les diferents etapes en què s’estructura la seva producció s'hi pot constatar, una vegada més, l’artista prolífic, ocurrent, perfeccionista i rigorós que va ser. S’ha elaborat un mapa del recorregut de la mostra, on hi apareixen els diferents espais diferenciats. S'hi poden trobar els arxius personals de l’artista: projectes, documentació gràfica, biblioteca, música i la seva col•lecció de closques de cargols marins. També s’hi poden contemplar audiovisuals digitalitzats amb imatges dels arxius personals de Guillen-Balmes, entrevistes i documents que plasmen els seus punts clau, com per exemple, les escultures a l’aigua o la relació amb el cos, amb elements i pròtesis que en modifiquen la morfologia, com unes ales de ballarina. És la primera vegada que surten a la llum les seves llibretes d’artista, que es poden consultar a través de les tablets exposades.






Ramon Guillen-Balmes (Cornellà de Llobregat 1954 - Barcelona 2001)




Nascut a Cornellà de Llobregat l’any 1954, l’artista va viure a Font Romeu, durant la seva infància i adolescència. Va estudiar a la Llotja de Barcelona de 1973 a 1978, any en què va entrar a formar part del Taller Experimental d’Arts Plàstiques, integrat per escultors i pintors de Llotja i Massana. L’escultura va acabar decantant l’interès d’alguns dels artistes d’entre els quals, el 1980, va sorgir el Grup Usquam format per Elena Carbonell, Manel Civit, Pedro Saralegui i Ramon Guillen-Balmes. Tots ells tenien en comú una determinada manera de concebre el volum dins l’espai: no buidaven la matèria per aconseguir-lo, sinó que el construïen mitjançant l’assemblatge de materials diversos.




Els seus inicis havien estat molt vinculats al dibuix, però Guillen-Balmes començà a realitzar petites construccions en fusta i paper de seda blanc. El color blanc i el de la fusta natural es mantindran al llarg de la seva carrera. Ben aviat un altre element natural irromprà en la seva obra: l’aigua.




Guillen-Balmes exposa regularment a Barcelona (1980, 1983, 1986), Sant Cugat (1984), Reus (1986) o Cadaqués (1986), entre d’altres. Alhora, realitza edicions d’obra gràfica i el seu treball es dóna a conèixer en diferents publicacions.




Una obra singular és el ballet-escultura 'Eòlica' (Miratge), (1987). Una escultura en forma d’ala s’adapta a l’esquena d’una ballarina, l’acció de la qual és enregistrada en vídeo. Representa l’inici de la incorporació del cos dins l’obra de Guillen-Balmes.




Des de 1989 l’artista és docent a l’Escola Massana i amb Usquam, rep una beca de la Generalitat per a la realització d''Artists from Barcelona. Eight Options', a Denver, Colorado. L’any 1990 presenta l’exposició 'Arqueologia d’artista' a la Galeria Àngels de la Mota de Barcelona i el 1991 exposa 'Objets trouvés' a la Galeria Container de Florència. En el context de l’Olimpíada Cultural de Barcelona, presenta '11 metres llisos' als jardins del Palau Robert. En aquest període apareixen els 'Models d’ús' que es generen a partir de les propostes que l’artista fa a persones molt properes i les comandes que rep per a elaborar “quelcom” que ajudi a complir un desig o a satisfer alguna mancança.




L’any 1994 exposa a València, Andorra i Girona i rep una beca del Ministerio de Cultura per a la promoció exterior, gràcies a la qual realitza, a Carcassona, el projecte 'Commandes', l’any 1995.




L’any 1996 Guillen-Balmes realitza 'Petits exercicis dedicats'. Al llarg de 1997 presenta la seva obra a les galeries Pèrgamon, Carles Poy, Espai 22a, Col•legi d’Aparelladors de Barcelona i també al MACBA, en què participa a l’exposició 'Introversions. Aspectes de la Col•lecció'. Guillen-Balmes engega el projecte 'Models provisionals' a partir de nus procedents de fotografies eròtiques dels segles XIX i XX.




Després d’un període com a artista en residència a Canadà, l’any 1999 realitza l’exposició 'Les invités' a Montreal. El 2000 exposa 'Models d’ús 1999–2000' a la Galeria Antonio de Barnola de Barcelona i el 2001 participa a exposicions a Grenoble, Vic i Malmö.




Ramon Guillen-Balmes va morir als 47 anys, el desembre de 2001. Des d’aleshores la seva obra ha estat objecte de diverses revisions monogràfiques i ha format part d’importants exposicions col·lectives.






Activitats complementàries i informació per al visitant




L’exposició tindrà diferents activitats complementàries a Can Palauet per conèixer millor l’univers de Ramon Guillen – Balmes. La primera serà el 22 de gener a les 11 h, concretament una visita familiar a càrrec de Cori Mercadé adreçada a nens/es d’entre 5 i 12 anys i els seus acompanyants.




L’11 de febrer a les 19 h hi haurà la conversa “Ramon Guillen-Balmes vist per Ignasi Aballí, Jordi Canudas i Salvador Juanpere”. Estarà conduïda per Toni Valero i comptarà amb la presència d’artistes de primera línia que van col·laborar estretament amb ell. El mateix format de conversa es repetirà el 19 de febrer a les 12 h, en aquest cas “Ramon Guillen-Balmes vist per Isabel Banal, Anna Borrell i Carmen Trujillo”. La conduirà Fede Montornès, acompanyat de dones que van esdevenir models d’ús de l’artista.




“Agafeu-vos de la mà i pugeu a l’infern” tindrà un servei educatiu el 10 de gener i el 24 de febrer, destinat a alumnes de P5, primària, ESO i Batxillerat i anirà a cura de Cori Mercadé.