Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Una exposició monogràfica de Josep Novellas ret homenatge a la trajectòria artística del desaparegut pintor mataroní

Escoltar

Una exposició monogràfica de Josep Novellas ret homenatge a la trajectòria artística del desaparegut pintor mataroní

La mostra es pot visitar es pot visitar a Can Palauet i a l’Ateneu de Caixa Laietana

L’Institut Municipal d’Acció Cultural de l’Ajuntament de Mataró i Caixa Laietana han coproduït i organitzat l’exposició “Desdoblaments. La pintura de Josep Novellas”, que ret homenatge a la trajectòria artística del desaparegut pintor mataroní (Mataró, 1959-2009), un dels artistes més internacionals de la ciutat.

 

La mostra, que ha estat possible per voluntat expressa de la família de l’artista, es va inaugurar ahir a la tarda. L’exposició fa un passeig pels diferents universos de l’artista, carregats de gran riquesa simbòlica i temàtica, amb l’objectiu de descobrir un pintor que va combinar el realisme amb influències de les avantguardes.

 

La mostra es podrà visitar de forma gratuïta a dos dels espais expositius de Mataró. A les Sales d’exposicions de Can Palauet (fins al 26 de juny), trobarem les obres que ens descobreixen l’interior de Novellas, com les de “La belle E.P.O.C.” o “La mirada del beso”, així com apunts, dibuixos, caricatures i obra gràfica. A l’Ateneu de Caixa Laietana (fins al 29 de maig), hi haurà les obres que reflecteixen la barreja d’influències artístiques i que són la base ideològica del pintor, amb creacions que s’inspiren en la vida domèstica o en la fertilitat vegetal dels jardins i la natura.

 

L’exposició ha estat comissariada per Glòria Bosch, directora d’art de la Fundació Vila Casas. El catàleg de la mostra s’ha completat amb les aportacions del crític d’art Pere Pascual i del director de la Fundació Arranz-Bravo, Albert Mercadé. La mostra comptarà amb un total de 200 obres, algunes d’elles inèdites, que permetran fer un repàs als diferents períodes artístics de Novellas; des dels seus inicis, amb una predilecció per les caricatures i els apunts ràpids, fins als collages, olis i dibuixos de la seva darrera etapa.

 

 

A cavall entre el realisme i les avantguardes

 

De formació autodidacta, Josep Novellas va assumir al llarg de la seva trajectòria diverses tècniques i tendències artístiques. Considerat un pintor figuratiu, el seu desig d’innovar constantment el va portar a incorporar alguns procediments de l’abstracció en els moments en què li va interessar. Per aquest motiu, la majoria de les seves obres prenen imatges reals com a punt de partida, que es van modificant fins a crear ambients onírics. En aquest sentit, la confluència de la realitat i l’imaginari esdevé una constant que caracteritza tot el treball de Novellas.

 

Entre les aportacions més significatives de l’artista mataroní a la pintura actual destaca la importància que dóna a les línies del dibuix, així com la capacitat de crear una atmosfera especial a través de diferents gammes cromàtiques. El sentit irònic també és un element que es troba de forma continuada a la seva obra, fins a convertir-se en un dels motors del seu procés de creació artística.

 

 

Inicis marcats per una actitud pròxima als expressionistes

 

La seva primera exposició data de l’any 1968 al Museu de Mataró, amb un predomini clar de les caricatures, d’una gran força expressiva, així com dels paisatges pintats a l’aire lliure. En aquell moment la seva actitud davant la pintura era propera a la dels pintors expressionistes, que plasmaven les seves emocions i estats d’ànim a les seves obres.

 

De la sèrie d’obres realitzades el 1975, any de la mort del seu pare, criden l’atenció les peces dedicades a temes vinculats amb la mort i amb la denúncia de la tortura. Els rostres i cossos dels personatges apareixen metamorfosats fins al punt de convertir-se en calaveres i esquelets.

 

En aquesta etapa, Novellas es va centrar en temes que provocaven angoixa i ho va fer a través de les gammes emprades durant el barroc, amb tonalitats fosques de vermells, combinades amb castanys i negres, i amb punts de blanc i ocre que aportessin lluminositat. La majoria són pintures a l’oli sobre tela amb zones molt treballades i amb una densitat important d’empast.

 

A finals dels 70, es va interessar per altres temes amb un cert protagonisme dels personatges femenins. Atret pel surrealisme, Novellas va crear imatges oníriques en les quals s’observava la influència d’Eduard Alcoy, així com de l’art característic de Dau al set. L’obra de Rovira-Brull i de Joan Ponç també el va influir en determinats aspectes.

 

 

Noves temàtiques a partir de la dècada dels 80

 

A començaments de la dècada dels anys 80 es va produir una autèntica transformació i van aparèixer temàtiques ben diferents, plasmades a la Sèrie de Toreros, amb tècniques barroques; la Sèrie d’escolars, resolta a través del collage; i la Sèrie del Mundial 82, representada a través del moviment i la translació de personatges.

 

La seva participació a la fira Arco els anys 1984 i 1985 li va permetre entrar en contacte amb diversos galeristes de renom. A continuació, es van succeir un seguit d’exposicions individuals amb un gran èxit de crítica, principalment a Barcelona i a Madrid. A més, també va participar en exposicions col·lectives a diversos indrets de França i Itàlia. Va ser, sens dubte, un període extraordinàriament fructífer.

 

En aquesta etapa, l’artista va trobar un llenguatge propi i l’angoixa d’altres períodes va donar pas a sentiments més serens i relaxats. Les seves obres respiraven atmosferes estranyes a través de l’aparició d’éssers del món animal o vegetal que no despertaven cap mena de recel. Novellas va deixar enrere els contrastos i les tonalitats fortes per introduir les gammes pastel, amb alguns tocs de vermell. L’any 1988 els temes de natura morta van adquirint força. Es tracta de composicions senzilles, de format petit, realitzades sobre fusta, que destaquen pel seu gran verisme.

 

 

Projecció internacional com a artista dels Jocs Olímpics de Barcelona’92

 

En iniciar-se la dècada dels 90, Novellas va ser nomenat com a un dels artistes oficials dels Jocs Olímpics de Barcelona de 1992, juntament amb altres creadors de fama internacional. Gràcies a aquest mecenatge, el pintor mataroní va obtenir una beca que li va permetre tenir taller a Barcelona i estar en relació amb els esportistes amb llibertat absoluta de moviments. El president del Comitè Olímpic Internacional, Joan Antoni Samaranch, incorpora una obra seva a la seu de Lausanne.

 

 

Els darrers anys

 

Durant els anys 90 la presència de l’ésser humà va tornar amb força a les seves pintures, des d’una perspectiva més quotidiana. D’aquesta època és el Tríptic de la Vida i altres composicions familiars que reflecteixen el període en què Novellas va adquirir una casa a Mataró per fer-la servir tant d’habitatge com de taller. Les pintures destaquen per la seva gamma de colors suaus, amb combinació de sèpies, roses, blaus i beix, amb traços del dibuix en negre.

 

Durant els darrers anys de la seva vida la seva pintura va evolucionar cap a unes línies més soltes i una presència cada cop més patent del dibuix. D’altra banda va obrir un camp d’investigació amb la incorporació a les seves obres tècniques com el collage que va prendre una gran importància en sèries com Uluru o Guadix, sèries en les que cal remarcar el tractament matèric de la pintura.

 

Un punt i apart mereixen dues de les darreres sèries realitzades pel pintor, d’una banda La Belle E.P.O.C., on l’artista, des d’un punt de vista satíric, reflexiona sobre la seva malaltia i convalescència a l’hospital. I per l’altra banda la sèrie La mirada del beso, inspirada en el llibre de poemes homònim de Manuel Patricio, una sèrie de pintures inèdites on el dibuix i la taca prenen força i parlen de la passió humana, la qual serà presentada per primer cop a les Sales d’exposicions de Can Palauet.

 

 

Activitats complementàries a l’exposició

 

S’han programat dues visites comentades per al públic general: dissabte 30 d’abril, a les 7 de la tarda, i diumenge 22 de maig, a les 7 de la tarda (inici a les sales d’exposicions de Can Palauet).

 

Dijous 19 de maig a les 8 del vespre tindrà lloc a les Sales d’exposicions de Can Palauet el Recital de poemes de La mirada del beso de Manuel Patricio. A càrrec de Carme Faja, Lluís Juvinyà i Carlos Soriano.

 

A la Nau Minguell, dijous 9 de juny a les 8 del vespre, s’ha programat la taula rodona “Novellas vist pels seus amics”. Per últim, l’Espai Capgròs acollirà del 26 de maig al 23 de juny de 2011 l’exposició “Pepe Novellas i Els Dimarts del Llimoner”.