Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament demana que es millorin les condicions de manteniment i neteja de la xarxa de rodalies de Renfe

Escoltar

L’Ajuntament demana que es millorin les condicions de manteniment i neteja de la xarxa de rodalies de Renfe

El Ple celebrat ahir dimecres va aprovar per unanimitat una proposta de resolució presentada pel grup municipal del PPC en què s’insta als responsables de la xarxa de trens de rodalies de Renfe a millorar les condicions de neteja i manteniment, i molt especialment en els combois de la línia R1.



El text íntegre de la proposta aprovada és el següent:


“El 20 de febrer de 2009 el Consell de Ministres va aprovar el Pla d’Infraestructures Ferroviàries de Rodalies de Barcelona 2008-2015, amb una inversió prevista de 4.000 milions d’Euros. Segons va explicar la llavors Vicepresidenta de l’Estat, María Teresa Fernández de la Vega, el diagnòstic de la xarxa de Rodalies de Barcelona que havia portat a terme el Govern espanyol admetia que, si bé Rodalies tenia una bona cobertura territorial, calia modernitzar la xarxa i renovar i ampliar els elements de la seva infraestructura. També calia augmentar la capacitat de transport, amb més circulacions per línia i més capacitat dels trens, i millorar l’eficàcia del sistema.



Pocs dies després d’aquestes declaracions, el secretari d’Estat de Planificació i Relacions Institucionals del Ministeri de Foment, Victor Morlán, va desgranar els detalls del Pla. Un cop finalitzat, Rodalies donaria cobertura a 80.000 habitants més, augmentaria un 60% l’oferta comercial fins a assolir la xifra de 160 milions de passatgers en l’horitzó de l’any 2015 (respecte dels 114 de l’any 2007), reduiria els temps dels viatges en un 20%, i el 99% dels trens tindrien retards inferiors als 3 minuts.



Per assolir aquests objectius, el Pla incloïa nombroses accions i preveia, alhora, iniciar els estudis per definir i programar la futura línia orbital ferroviària, que uniria Vilanova i la Geltrú amb Mataró per l’interior, passant per Martorell, Terrassa i Granollers, aprofitant alguns trams de línies existents.



El 21 de juliol d’aquell mateix any la Comissió Bilateral Estat-Generalitat va segellar el traspàs de Rodalies a la Generalitat: a partir de l’1 de gener de 2010, la Generalitat i el Govern espanyol passaven a ser-ne cotitulars, i a partir de l’any següent, el 2011, l’Executiu català assumia la gestió en exclusiva, encara que les vies continuaven sent propietat de l’Estat.

 

Una comissió formada per l’Estat, la Generalitat i Renfe havia de desenvolupar diversos aspectes del traspàs. Gràcies a l’acord, la Generalitat s’encarregaria de la regulació, planificació, gestió, coordinació i inspecció de Rodalies. Segons va dir el conseller Joaquim Nadal, aquest traspàs era “el repte més gran” que hauria d’assumir la Generalitat, i va afirmar que ho farien “amb il·lusió i responsabilitat”.



Però el cert és que, a dia d’avui, el servei continua tenint moltes mancances. Entre d’altres: retards en el servei (que fan que es tardi més ara que fa uns anys en arribar de Mataró al centre de Barcelona), la pèrdua del servei fins a l’aeroport, i l’última queixa que hem rebut, que fa referència al mal estat i la manca de neteja d’alguns combois.

 

Som conscients de que la millora de freqüències i de la línia està afectada per obres que es fan a Barcelona, però el que fa referència al condicionament i estat digne i net dels vagons de tren ha de ser una constant diària i una de les obligacions dels responsables de la xarxa de Rodalies.

 

Mataró és, com tothom sap, una ciutat amb una llarga tradició ferroviària. Milers de mataronins utilitzen, dia a dia, el servei de Rodalies per desplaçar-se per la comarca o bé fins a Barcelona. Són molts, massa, els usuaris de Mataró i del Maresme que estan descontents amb el servei de la R1 (la línia que passa per la nostra comarca). I és per aquest motiu que aquest Grup Municipal considera necessari fer alguna actuació al respecte.

 

És, doncs, pels motius abans esmentats que presentem a la consideració del Ple el següent

 

Acord:



1.- L’Ajuntament de Mataró s’adreçarà als responsables de neteja i manteniment de la xarxa de Rodalies de Catalunya per demanar formalment que es millorin les condicions de neteja i condicionament dels combois de la R1.

 

No obstant el Ple decidirà.”