Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El crític i sociòleg Arnau Puig va estrenar ahir el cicle de conferències de la Nau Gaudí

Escoltar

El crític i sociòleg Arnau Puig va estrenar ahir el cicle de conferències de la Nau Gaudí

La propera serà el 8 de març amb l’escultor mataroní Manuel Cusachs



El Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró, format per l’Ajuntament de Mataró i la Fundació Privada Carmen & Lluís Bassat, va inaugurar ahir a la tarda el primer cicle de conferències que es portarà a terme el segon dijous de cada mes a la Nau Gaudí de Mataró. La primera conferència va anar a càrrec del crític i sociòleg de l'art Arnau Puig, amb el títol: “Gaudí, iniciativa i invenció a la nau de la Cooperativa la Obrera Mataronense” i va ser  presentada per Núria Poch, directora del Consorci.


 

Arnau Puig, doctor en Filosofia que es va especialitzar en Sociologia de la cultura i de l'art a la Sorbona de París, on va ser influït per l'existencialisme, va posar de manifest a la seva conferència com Antoni Gaudí va experimentar, per primera vegada a la Nau de Mataró, com passar de la recta a la corba amb la fusta. Segons Puig, els antecedents familiars de l’arquitecte van fer possible aquesta exitosa experimentació, doncs en Gaudí era fill i net de calderers, els quals, picant amb un martell de punta roma, aconsegueixen passar d’una superfície plana a una de corba. Això subratlla la genialitat de l’artista, tenint en compte que “matemàticament aquest fet no es pot resoldre i l’explicació d’aquest ‘punt feble’ és el nombre pi: la relació de la recta amb la corba, el quocient entre les quals és un nombre irracional”. Gaudí aconsegueix la solució treballant amb la “funícula” (un cordill engreixat i tensat en el sentit de la gravetat per perdigons) que estableix la línia parabòlica.

 

El conferenciant també va parlar d’emocions a la seva xerrada, quan va comentar que “en tota forma hi cap la sensació amorosa”. Va teixir aquest fil sentimental a l’explicar que Gaudí es va enamorar a Mataró, que el nacionalisme radical i el socialisme cooperatiu van ser els que li van fer l’encàrrec de la Nau  i, finalment, que el sentiment religiós és el que va portar l’arquitecte a la creació de la Sagrada Família.

 

Puig va acabar la conferència amb la següent conclusió: “a l'actualitat aquestes qüestions són plantejades a l'educació dels infants i de molts joves: com comprendre i sentir ensems, i simultàniament adonar-se del que hem comprès. El que se sent cal saber per què se sent. Això és l'arquitectura i el món de les formes de Gaudí.”

 

Per la seva banda, Núria Poch, directora del Consorci -qui va presentar la conferència de forma excepcional doncs les properes seran conduïdes pel crític d’art mataroní Pere Pascual- va afermar que “si avui podem gaudir de la Col·lecció Bassat és, entre d’altres raons, per la tradició artística de la ciutat de Mataró”. Partint de les paraules d’en Joan Miró, qui deia que per arribar a allò que és universal cal partir d’allò que és local, Poch es va referir al fet que el recentment desaparegut Antoni Tàpies va exposar dues vegades a Mataró, “la primera als anys cinquanta amb els seus companys de Dau al Set i la segona, l’any 1972 al Museu Municipal” i va afermar que “si l’escultura Núvol i Cadira corona la seu de la Fundació Tàpies es déu, en part, a la col·laboració tècnica del taller mataroní d’en Pere Casanovas”. Finalment, la directora del Consorci va concloure proposant “estriar del fil d’una ciutat que ha acollit des d’Antoni Viladomat, passant per Joaquín Torres García, fins a Tàpies, Guinovart o Villèlia, per citar alguns noms, per arribar a allò que tenen d’universals els nostres artistes”.

 

Les següents conferències ja estan programades per al 8 de març i el 12 d’abril respectivament. La primera comptarà amb l’escultor mataroní Manuel Cusachs que comentarà algunes de les escultures exposades actualment a la Nau Gaudí i la segona tindrà format de taula rodona, i comptarà amb la presència d’artistes mataronins com Perecoll i Ricard Jordà que debatran sobre la relació entre l’art contemporani i la ciutat de Mataró.

 

Totes les conferències, que se celebraran el segon dijous de cada mes a les 19.30 h a la seu de la Col·lecció Bassat a la Nau Gaudí de Mataró (carrer de la Cooperativa, 47), s’agruparan sota tres temàtiques diferents: “Gaudí arquitecte”, “Una obra comentada per un artista” i “Història de l’art”.

 

Aquestes activitats se sumen a d’altres ja en marxa a la Nau Gaudí com les visites guiades per a grups o el programa endegat amb les escoles, que permet oferir visites adaptades als tres cicles educatius, i tallers també per a cada cicle. D’altra banda, el tercer diumenge de cada mes s’ofereix una activitat familiar a les 11.30 h, que adapta els tallers escolars als nens que visiten la Nau.