Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Uns 200 infants participen en la 1a Trobada escolar de flabiol

Escoltar

Uns 200 infants participen en la 1a Trobada escolar de flabiol

Alumnes de cinc escoles de Mataró estudien aquest instrument típic de la música tradicional catalana i molt lligat a la celebració de la Festa Major, Les Santes



Uns dos-cents nens i nenes de cinc escoles públiques de la ciutat han participat aquest matí a la 1a Trobada escolar de flabiol, que ha tingut lloc a les 10 del matí a la plaça de l’Ajuntament. A l’acte han assistit l’alcalde, Joan Mora, i els regidors de Cultura, Joaquim Fernàndez, i d’Ensenyament, Pere Galbany.


 

A la trobada han participat estudiants de les escoles Antonio Machado, Maria Mercè Marçal, Marta Mata, Montserrat Solà i Tomàs Viñas, que han treballat a les aules durant el curs l’ús i aprenentatge del flabiol. El concert ha començat amb un parell de peces interpretades pel jove Pau Benítez, que els mestres han posat com a exemple d’un infant que es va interessar de ben petit pel flabiol i que ha arribat a assolir un alt nivell com a músic en aquesta especialitat. També els mestres han ofert un parell de peces als assistents i s’han encarregat tant de la direcció del concert com de l’acompanyament musical.

 

El flabiol és un instrument de vent de la família de les flautes que acostuma a tenir només 3 forats, normalment està fet de fusta, i té entre 20 i 25 centímetres. Es toca amb una sola mà, mentre amb l’altra es toca un tamborí. És un dels instruments més típics de la música tradicional catalana i, en particular, se sol sentir a l’inici de les sardanes. A Mataró està força vinculat a les peces musicals que s’interpreten durant la Festa Major de Les Santes, com la Masurca d’en Borina, que ballen els gegants Robafaves i la Geganta (Ball de Grans), o el Xotis d’en Borina, que ballen els gegants Toneta i Maneló (Ball de Petits).

 

Mataró és un dels pocs nuclis on el flabiol ha perdurat al llarg dels anys de manera gairebé ininterrompuda. Per això, un grup de mestres, sota l’aixopluc del Centre de Recursos Pedagògics, va decidir introduir-lo a les classes de música i contribuir d’aquesta manera a divulgar i consolidar el que consideren com a patrimoni cultural i musical local. Per fer-ho, han comptat també amb l’ajut d’alguns pares i mares de les escoles, que van col·laborar, entre d’altres coses, amb la construcció artesanal dels tamborins que avui portaven els alumnes.