Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

La Junta de Portaveus denuncia la manca d'inversió de l'Estat a la xarxa de Rodalies

Escoltar

La Junta de Portaveus denuncia la manca d'inversió de l'Estat a la xarxa de Rodalies

La Junta de Portaveus celebrada dilluns 11 de desembre va aprovar una Declaració institucional presentada per CiU en què lamenta el descarrilament d’un tren a la línia R4 el passat 20 de novembre i denuncia la manca d’inversió de l’Estat a la xarxa de Rodalies. La proposta es va aprovar amb els vots a favor de CiU, ERC-MES, CUP, VOLEMataró i ICV-EUiA i els vots en contra del PSC, C’s, PP i PxC.

 


El text íntegre de la proposta és el següent:

 


“El passat 20 de novembre de 2018 el tren 25000 de la línia R4 Manresa-Sant Vicenç de Calders, en el qual viatjaven 131 persones, va descarrilar a causa d'una esllavissada pel trencament d'un mur de contenció de la trinxera.

 


Com a conseqüència del descarrilament, es va produir la mort d'un veí de Castellbell i el Vilar,tres persones més van resultar ferides greus i quaranta-una més ferides lleus. Segons el comunicat emès per RENFE, els viatgers afectats arran de l’accident van ser uns 26.000.

 


No és el primer incident en aquesta línia 4. L'estiu del 2017, la caiguda d'una pedra a les vies, a l'altura de Sant Vicenç de Castellet, ja va causar el descarrilament d'un tren i al març del 2011 la presència de terra i roques sobre la via entre Vacarisses i Olesa va causar un accident que va deixar diversos passatgers ferits.

 


En el marc del Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015 el govern de l’Estat va prometre una inversió de 4.000 milions d'euros inomés se n'ha executat un 13,5%. La realitat és que no s'ha produït cap nova línia, ni desdoblament, ni la majoria de les noves estacions previstes al Pla.

 


Només s'ha construït l'estació de la Sagrera-Meridiana.

 


Davant l'incompliment, el 2013 l’Estat es va comprometre pactant un pla d'actuacions prioritàries a la xarxa de rodalies, sobretot en aspectes de seguretat, amb un paquet de 306 milions d'euros per executar abans del 2016, però d'aquest només se n'ha executat un 12 %.

 


L'Estat té el compromís de transferir 130 milions d'euros anuals per a corregir el dèficit de servei/tarifari, però els paga directament a Renfe.

 


La situació de les infraestructures de rodalies a Catalunya és greu i crònica històricament: falten trens, estacions, infraestructura en general, en un sistemade rodalies que, a l'àrea de Barcelona, transporta uns 400.000 usuaris diaris.

 


El problema real és que, tot i que l’any 2010 el Ministeri de Foment va traspassar a la Generalitat la gestió dels serveis de rodalies, tal com estableix l’Estatut, la titularitat de la infraestructura segueix a mans d’ADIF, l’empresa pública que depèn de Foment, que el Ministeri és qui es reserva la responsabilitat sobre vies, estacions i andanes i que RENFE és l’empresa que opera el servei, deixant tota aquesta situació ben poc marge de maniobra a la Generalitat.

 


En referència a tota aquesta problemàtica, el Consell d'Alcaldes del Bages, reunit el dia 21 de novembre, va aprovar una declaració en la que sol•liciten a l'empresa estatal ADIF que es portin a terme totes aquelles actuacions que siguin necessàries per garantir la seguretat de tota la infraestructura i recuperar el servei de tren entre Manresa i Barcelona amb carácter d'urgència, i, en segon terme, que l'Estat espanyol, i en concret al Ministeri de Foment, faci les inversions necessàries a la línia R4 per tal d'oferir un servei competitiu, eficient i segur que uneixi la capital de la comarca del Bages amb Barcelona en menys d'una hora.

Finalment, destacar que el ministre de Foment del govern espanyol, José Luís Ábalos, va efectuar unes manifestacions, en base a l’accident mortal, en les quals condicionava la millora de la xarxa ferroviària de Rodalies al fet que s’aprovin els pressupostos generals de l’Estat.

 


Mataró i el Maresme tampoc són aliens a aquestes deficiències a causa de la manca d’inversió. La línia R1 de RENFE també ha patit talls a la via i retards en la circulació dels combois provocats per llevantades. És per aquesta raó que l’Ajuntament de Mataró ha manifestat en altres ocasions la urgent necessitat de construir les infraestructures necessàries per garantir la circulació dels trens i la seguretat dels usuaris de la línia R1 davant aquestes llevantades.

 


Per tot això exposat, el Grup Municipal de Convergència i Unió proposa adoptar els següents acords:




1.- L'Ajuntament de Mataró lamenta els fets ocorreguts pel descarrilament d’un tren a la línia R4 Manresa-Sant Vicenç de Caldersel passat dia 20 de novembre i vol expressar el condol als familiars de la víctima i acompanyar a la resta d'afectats per l'accident.

 


2.- Denunciem la manca d'inversió a la xarxa de rodalies i el gran dèficit, que s'ha fet crònic, i posem de manifest que només amb voluntat política es pot solucionar aquesta greu situació.

 


3.- Exigim al govern de l’Estat que faci efectiu el traspàs del servei de rodalies al govern de Catalunya, per tal de poder prestar el servei de qualitat que la ciutadania mereix, i que millori urgentment TOTA la xarxa ferroviària de Rodalies, inclosa la R4, i materialitzi totes les inversions necessàries no efectuades fins el moment per ADIF.

 


4.- Reclamem que l'Estat espanyol, i en concret al Ministeri de Foment, faci lesinversions necessàries a la línia R4 per tal d'oferir un servei competitiu, eficient i segur que uneixila capital de la comarca del Bages amb Barcelona en menys d'una hora.

 


5.- Reclamem que la Generalitat sigui convidada i present en el Comitè Rector Estratègic del Pla de Rodalies (Comitè on només hi ha membre de RENFE i d’ADIF), creat amb l'objectiu d'establir les directrius del Pla, i fer el seguiment dels treballs i facilitar la coordinació amb les administracions competents.

 


6.- Denunciem les declaracions del Ministre de Foment José Luís Ábalos, que considerem oportunistes i desafortunades. Les inversions necessàries per evitar que es tornin a produir tragèdies humanes han de ser activades en tot cas, independentment de les conjuntures polítiques puntuals.

 


7.- Acordem comunicar aquests acords a tots els grups polítics del Parlament de Catalunya, del Congrés dels Diputats i el Senat, al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i al Ministeri de Foment.”.