Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró organitza la primera jornada de coeducació en la petita infància a la Xarxa d’Escoles Bressol Municipal

Escoltar

Mataró organitza la primera jornada de coeducació en la petita infància a la Xarxa d’Escoles Bressol Municipal

La jornada comptarà amb una conferència marc i tallers i es farà el 30 de juny a l’IES Miquel Biada



El Servei d’Igualtat i Ciutadania i la Direcció d’Ensenyament han organitzat la primera jornada de coeducació adreçada a professionals que treballen amb infants de 0 a 3 anys de la Xarxa d’Escoles Bressol Municipal i oberta també a mestres d’Educació Infantil, que porta per títol “Coeducació en la petita infància. De la teoria a la pràctica”. Aquesta es farà el proper 30 de juny a l’Institut Miquel Biada i l’objectiu és introduir la coeducació com a eix de treball transversal a la Xarxa d’Escoles Bressol Municipal de Mataró. 






Conferència i tallers 


La jornada, reconeguda pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya a través del Centre de Recursos Pedagògics del Maresme, estarà formada per dues parts.




En primer lloc, hi haurà la conferència “La coeducació en la petita infància” a càrrec d’Amparo Tomé i Anna Carreras de l’Associació Coeducacció. Després de la conferència s’obrirà el debat amb les persones assistents. La segona part es dedicarà a la pràctica amb l’organització de cinc tallers diferents que són “Coeducar a través dels contes”; “Acompanyar les criatures: el rol de l’educació”; “Coeducar a l’espai del joc”; “Escola, coeducació i famílies” i “Els patis: espais d’aprenentatge i relació”.






El projecte Bodi




El mateix dia 30 de juny, a les 18h, a la sala d’actes del Cafè de Mar es presentarà el projecte europeu “Bodi project. Els cossos i la no discriminació des de la primera infància”. Mataró hi ha participat de la mà de l’Associació la Xixa Teatre qui a través d’eines teatrals ha treballat el gènere, la diversitat, la identitat cultural i la salut en l’educació infantil. En l’acte del dia 30 es presentarà el projecte, el material gràfic i els materials creats per a treballar a l’aula.






La coeducació 




Les societats democràtiques es sustenten en dos drets indissolubles: el dret a la llibertat de les persones i el dret a la igualtat d’oportunitats, independentment de l’origen, el gènere o qualsevol altra condició o circumstància social o personal.




La igualtat de gènere o igualtat d’oportunitats entre dones i homes constitueix, per tant, un dels principis fonamentals que regeixen en les societats contemporànies i avançades. Per a l’assoliment efectiu d’aquests dos drets fonamentals i per aconseguir una societat més justa i igualitària, resulta imprescindible formar ciutadanes i ciutadans lliures, responsables, autònoms i solidaris capaços de trencar amb els models estereotipats i els biaixos excloents que encara perduren en la nostra societat, centrats en el patriarcat i l’androcentrisme.




És en aquest punt que apareix com a element imprescindible la coeducació. Coeducar significa educar en igualtat perquè nenes i nens tinguin les mateixes oportunitats en la societat, puguin prendre les decisions sobre el seu futur lliurement, independentment del sexe al que pertanyin, i pugui existir plena igualtat entre homes i dones.




Coeducar suposa incorporar en igualtat de condicions les realitats i la història de les dones i dels homes i no considerar allò masculí com la única manera de veure la vida, no diferenciar el que és adequat o no per a les nenes i el que és adequat o no per als nens, si no més bé recuperar els valors en positiu de la cultura femenina i masculina i potenciar-los en ambdós sexes.




L’escola, en tant que agent de socialització primari amb un pes molt important en la construcció social i ciutadana, té un paper fonamental en aquest sentit.




A més, cal tenir molt present que els missatges i aprenentatges que es donen en la primera infància, fins als 7 anys, són determinants alhora de conformar la personalitat dels infants, i que entre aquests es troba la conformació del gènere. D’aquí la importància de la coeducació a l’Educació Infantil.