Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró engega el projecte PROSPER destinat a provar mecanismes als cotxes per reduir accidents

Escoltar

Mataró engega el projecte PROSPER destinat a provar mecanismes als cotxes per reduir accidents

Mataró és l'escenari d'una prova pilot del projecte europeu PROSPER (Project for Research On Speed adaptation Policies on European Roads), que té com a objectiu contribuir a la millora de la seguretat en el trànsit.

La iniciativa consisteix en experimentar en 20 vehicles de ciutadans voluntaris uns adaptadors intel·ligents de velocitat que funcionen amb el suport de les noves tecnologies. Els reguladors de velocitat estan guiats per satèl·lit i reben contínuament informació de les limitacions i característiques de la viabilitat de cada via per on es desplaci el vehicle.

L'experiència es va iniciar-se al desembre del 2003 amb la captació de voluntaris i durant el mes de gener s'estan implantant ja els dispositius als vehicles.

La prova del sistema es realitza en 4 fases:

  • Febrer: els vehicles funcionen sense el sistema activat amb l'objectiu de conèixer els hàbits de conducció dels voluntaris per tal de poder comparar al final de l'experiència.
  • Març: s'activa el sistema en dos grups de control. En la meitat dels vehicles l'excès de velocitat serà comunicat al conductor per mitjà d'una senyal acútica. En l'altra meitat dels vehicles el limitador actuarà directament sobre el pedal de l'accelerador.
  • Abril: intercanvi dels grups de control.
  • Maig: els vehicles tornaran a funcionar sense el sistema activat. Es pretén analitzar si hi ha un canvi d'hàbit en la conducció.

En el projecte PROSPER participen 15 institucions i empreses de 9 països diferents, que compten amb una subvenció del 50% dels costos per part de la Comissió Europea. Suècia i Gran Bretanya ja han dut a terme experiències similars a la que es vol posar en marxa a Mataró i Hongria l'està desenvolupant a hores d'ara.

La iniciativa de la prova pilot a Mataró és de l'empresa Intra (Ingeniería de Tráfico) que compta amb finançament del Servei Català de Trànsit de la Generalitat i la col·laboració de l'Ajuntament de Mataró (captació dels voluntaris, facilitació de dades sobre les condicions viàries de la ciutat, i difusió dels resultats de l'experiència).

L'objectiu de la iniciativa

Els objectius d'aquesta prova pilot són saber:

  1. Quin nivell d'eficàcia hi ha en l'ús dels mètodes de regulació de la velocitat de carretera i carrers basat en tecnologia d'informació (ISA) en comparació amb els mitjans materials tradicionals
  2. Com reaccionen els usuaris de les carreteres i carrers davant aquestes novetats.
  3. Quines són les estratègies apropiades per a la implantació i quins obstacles s'hauran de superar.

Com funciona l'adaptador intel·ligent de velocitat?

ISA or Intelligent Speed Adaptation (Adaptador Inteligente de Velocidad) és una aplicació en el camp de la telemàtica que es troba en ple desenvolupament. Aquest sistema intel·ligent de regulació de la velocitat treballa sota la base d'una interacció entre el vehicle i el medi ambient.

L'essència de l'ISA és limitar la velocitat dels vehicles de forma intel·ligent amb una intervenció tècnica. Un instrument en el cotxe rep informació sobre quina és la màxima velocitat desitjable per al medi ambient i reacciona. La implantació d'un sistema d'aquest tipus resta encara oberta a interpretacions (voluntarietat o obligació, per a tothom o per a grups seleccionats, en quin tipus de carreteres, quan€).

El limitador de velocitat funciona de la següent manera:

  1. El senyal GPS de satèl·lit efectua la localització del cotxe
  2. L'antena GPS captura el senyal del satèl·lit
  3. Al navegador hi ha un mapa digital que conté els límits de velocitat, que són contrastats contínuament segons la posició i la velocitat del cotxe.
  4. La unitat CPU es comunica amb el navegador, amb el visualitzador i amb el servo motor del vehicle.
  5. El servo motor regula la resistència de l'accelerador.
  6. Quan el conductor excedeix el límit s'aplica una resistència al pedal de l'accelerador.