Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El pailebot Santa Eulàlia del Museu Marítim de Barcelona es podrà visitar aquesta setmana al port de Mataró

Escoltar

El pailebot Santa Eulàlia del Museu Marítim de Barcelona es podrà visitar aquesta setmana al port de Mataró

El pailebot de tres pals Santa Eulàlia, que actualment és l'extensió a l'aigua del Museu Marítim de Barcelona, es podrà visitar del 10 al 13 de març al port de Mataró. L'estada del vaixell a la ciutat és possible gràcies a la col·laboració entre el Museu de Mataró i el Museu Marítim de Barcelona, dues de les institucions museístiques que treballen conjuntament dins "La Mar de Museus", la xarxa de museus marítims de la costa catalana.

El Santa Eulàlia és un vaixell propietat del Consorci de les Drassanes Reials i Museu Marítim de Barcelona, que va iniciar la seva restauració al 1998. La seva història comença al 1919, quan va ser botat a la platja de Torrevella (Alacant) i batejat amb el nom de Carmen Flores, en honor de la filla de l'armador Pascual Flores. Durant la seva primera dècada el Santa Eulàlia va ser un veler pur, dedicat al comerç de cabotatge mediterrani, especialment de mercaderies com cereals, fusta, sal i minerals.

L'any 1921 va fer el primer viatge a Amèrica, d'Alacant cap a Manzanillo i Santiago de Cuba, portant sal i tornant carregat amb cereals. A partir dels anys trenta va anar passant per diferents propietaris, fins que el 1996 deixà de navegar. L'adquisició per part del Museu de la Marina va evitar el seu desballestament i permeté recuperar un dels darrers velers que solcaven els diferents mars i oceans fins no fa gaire temps.

Els pailebots

En l'àmbit de la Mediterrània, el terme pailebot fa referència a aquells velers que porten aparell de goleta. La goleta és un tipus d'embarcació de mig tonatge, definit pel seu aparell cangreu, que consisteix a dotar cada pal d'una vela trapezoïdal envergada directament i que es remata, en la part superior, per una petita vela triangular anomenada escandalosa. Completen l'aparell alguns flocs (veles triangulars) a proa. Les veles van en sentit proa-popa, a diferència de les fragates i bergantins.

Aquest tipus de vaixell va ser adoptat a finals del segle XIX per aquells armadors que volien naus petites, ràpides i que poguessin tripular amb el mínim possible d'homes (de vuit a deu mariners). De les drassanes catalanes van sortir un gran nombre de pailebots. Cap a la dècada dels anys trenta, amb la incorporació dels motors, molts van passar a ser motovelers, amb l'aparell reduït o eliminat. Fins ben entrats els anys seixanta els ports catalans acollien els antics pailebots, que sobrevivien fent cabotatge de mercaderies barates, com ciment o sal.

Visites lliures i de grups escolars

L'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, assistirà a l'arribada del Santa Eulàlia, que té previst entrar al port de Mataró el dimecres 9 sobre les 17.30 hores. El dijous 10 i el divendres 11 es faran visites guiades per a escolars en horari lectiu (de 10 a 13 hores i de 15 a 18 hores), que es complementaran amb el material pedagògic facilitat pel Museu Marítim de Barcelona.

Les visites lliures per al públic en general es faran el dissabte 12, de 10 a 18 hores, i el diumenge 13, de 10 a 13 hores.

L'exposició "A tota vela per un mar de vapors"

La presència del vaixell s'ha volgut fer coincidir amb la presentació a la sala monogràfica del primer pis del Museu de Mataró de l'exposició "A tota vela per un mar de vapors. Rosalina l'últim gran vaixell de Mataró", que es podrà visitar des de dimecres 9 de març i fins el 8 de maig.

La mostra dóna a conèixer la historia d'un altre pailebot, el Rosalina, fet a Mataró durant el mateix període que el Santa Eulàlia. Ambdós vaixells van ser construïts per dedicar-se al cabotatge, una activitat que feien en aquella època velers, motovelers i petits vapors, connectant els ports del llevant espanyol, del sud de França, de les Balears i del nord d'Àfrica.

Per construir el Rosalina, l'any 1918 es van fer muntar expressament unes drassanes al passeig del Callao de Mataró. La mostra recull els plànols d'aquestes drassanes, que es van desmuntar un cop fet el vaixell, i un plànol de situació amb la seva ubicació al passeig. Completen l'exposició un recull d'articles publicats als diaris de l'època, que van recollir tot el procés de construcció de les drassanes i del Rosalina, i la maqueta d'una goleta propietat del Museu de Mataró.

L'exposició ha estat produïda pel Museu de Mataró, amb la col·laboració del Museu Marítim de Barcelona i l'Arxiu Municipal de Mataró.