Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El Museu de Mataró aprofundeix en la figura de l’escultor mataroní Damià Campeny

Escoltar

El Museu de Mataró aprofundeix en la figura de l’escultor mataroní Damià Campeny

Damià Campeny és un dels escultors neoclàssics catalans més rellevants. Ca l’Arenas Centre d’Art del Museu de Mataró obre el divendres 12 d’abril l’exposició “Reflexos. L'obra de Damià Campeny”, comissariada per Anna Riera Mora, amb l’objectiu de donar a conèixer a la seva ciutat natal la seva vida i l’obra.

La mostra, que es podrà veure fins al 27 d’octubre, analitza la seva trajectòria artística com a expressió d’una època i d’un ideari estètic i reconeix el valor de l’escultura neoclàssica catalana en l’àmbit internacional, a través de l’anàlisi de materials, processos artístics, temes i models. Els àmbits de la mostra il·lustren la relació de Campeny amb Mataró, la seva formació a Barcelona i a Roma, el sistema de pensions de les acadèmies d’art, la còpia d’obres de l’Antiguitat, el procés creatiu que condueix del dibuix al marbre i la interpretació dels models que van inspirar la seva representació ideal de la figura femenina.

Damià Campeny va néixer a Mataró l’any 1771. Després d’uns quants anys d’estudi a l’Escola Gratuïta de Dibuix de Barcelona, va guanyar una pensió per continuar-se perfeccionant a Roma, on va viure del 1797 al gener del 1815. Durant aquells anys d’auge de l’art neoclàssic, la ciutat italiana es va convertir en el destí obligat de pintors i escultors de tot Europa. A les aules de la Scuola del Nudo i sota el mestratge de l’escultor venecià Antonio Canova- representat amb 4 dibuixos originals a la mostra­, Damià Campeny va assimilar els principis estètics neoclàssics, esculpint obres mestres com Lucrècia o Cleòpatra.

Avui podem admirar marbres, bronzes o guixos de gran format de Campeny a l’Acadèmia de Sant Jordi, a la Casa Llotja de Mar, al Museu Nacional d’Art de Catalunya, al Museu Frederic Marès a Barcelona i al Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú.

L’exposició de Ca l’Arenas, no ha pretès traslladar l’estatuària de gran format ubicada a la Casa Llotja de Mar, sinó que s’ha organitzat amb préstecs del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts Sant Jordi, del Museu Frederic Marès, la Reial Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid o de la Casa Museu Santacana de Martorell, que ha reunit un conjunt d’una trentena d’obres originals.

En el decurs del procés de restauració de l’obra de Damià Campeny que forma part del fons del Museu de Mataró s’ha desvelat que al revers d’un dibuix que representa La Santíssima Trinitat hi ha un altre dibuix d’època posterior que correspon de ben segur al disseny d’un objecte decoratiu, totalment inèdit.

L’exposició s’acompanya de textos i reproduccions d’altres obres de context i documents originals, tot cercant un recorregut didàctic i entenedor que permeti al visitant concebre les raons dels plantejaments estètics del corrent estètic del neoclassicisme, del qual Campeny n’és un dels principals representants al nostre país.

L’exposició comptarà amb diferents activitats complementàries com ara una visita a la Casa Llotja i a la Reial Acadèmia de Belles Arts de Barcelona, visites guiades i activitats familiars.

L’exposició ha comptat amb la col·laboració en el préstec d’obra del MNAC (Museu Nacional d’Art de Catalunya), la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Barcelona i el Museu de l’Acadèmia de Bellas Artes San Fernando, entre altres.