Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L'Espai f acull una instal·lació telemàtica i interactiva de l'artista britànic Paul Sermon

Escoltar

L'Espai f acull una instal·lació telemàtica i interactiva de l'artista britànic Paul Sermon

El Patronat Municipal de Cultura inaugurarà demà a les 20 h l'exposició Telematic dreaming (El somni telemàtic) de l'artista Paul Sermon (Oxford, Anglaterra, 1966). Aquesta mostra, que s'emmarca dins de la Setmana de les Noves Tecnologies per a tothom, es podrà visitar a l'Espai f fins al 5 de desembre.

Telematic dreaming

és una instal·lació telemàtica de caràcter experimental que pretén acostar al públic l'ús de les noves tecnologies aplicades a la creació.

En aquesta instal·lació l'espectador ha d'interactuar amb el cos virtual d'un altre espectador, de manera que el cos s'extén més enllà de la pantalla i produeix un canvi en els sentits: el tacte es muta pel sentit de la vista de manera que l'espectador toca amb els ulls el cos virtual projectat.

La instal·lació consta de dos espais, l'espai chroma i l'espai de projecció, cadascun amb un llit. Un espectador s'instal·la al llit chroma i és filmat. La seva imatge es projecta damunt del llit de projecció. Un altre espectador, situat al llit de l'espai de projecció, veu la imatge virtual del llit chroma projectada al seu costat i hi pot interactuar. L'espectador del llit chroma veu com el seu company virtual interactua amb ell a través de quatre monitors.

A la inauguració, un grup de l'aula de teatre mostrarà el funcionament de la instal·lació. A més hi serà present l'autor de l'obra, Paul Sermon.

L'autor: Paul Sermon

Llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Gal·les i postgraduat per la Universitat de Reading (Anglaterra). Va obtenir el premi del Prix Ars Electronica "Golden Nica" en la categoria d'art interactiu amb la instal·lació "Think about the People now", feta l'any 1991. Des d'aleshores tots els seus treballs artístics giren a l'entorn de les intal·lacions interactives, videoinstal·lacions i projectes telemàtics. Des de l'any 2000 és professor de Tecnologia Creativa a la Universitat de Salford i al Centre de Recerca per l'Art i el Disseny de Manchester.

Art telemàtic

El terme telemàtica va ser aplicat per primera vegada en el context de l'art per Roy Ascott, el qual l'ha descrit com a "àmplies categories de tecnologies i metodologies que evolucionen constantment €ara divergeixen, ara convergeixen i després s'hibriden€ a un ritme accelerat".

Entre el 1977 i el 1994, artistes com ara Galloway i Rabinowitz, Adrian i el mateix Ascott recorrien al fax, la televisió d'exploració lenta i les xarxes informàtiques incipients per a assentar les bases de l'art telemàtic. Amb la creació de la World Wide Web el 1989, l'ús de la xarxa de comunicacions mundial va créixer a un ritme exponencial i va començar una nova era d'art telemàtic, en què participen artistes com ara Muntadas, Goldberg, Vesna, Kac o Roberson.

En un principi, la realitat virtual no es basava en les xarxes informàtiques. Entre les obres de realitat virtual més destacades des del principi dels anys noranta hi ha les de Flischmann i Strauss, Dickson i Scroggins, Laurel i Strickland, Novak, Davies i Gromola.

El 1993, Mark Pesce i Tony Parisi van crear una interfície tridimensional per a entrar a la Xarxa que combinava la realitat virtual i les xarxes informàtiques. Aquest programa va ser escrit en el llenguatge VRML (Virtual Reality Modeling Language) per un grup dirigit per Pesce i Brian Behlendorf. Més endavant van aparèixer iniciatives de comunicació en xarxa molt més avançades pensades per als ordinadors de taula (per exemple, la plataforma activeworlds), les quals presenten un gran potencial per a la creació de comunitats virtuals, tal com s'exemplifica a cyber@forum (Virtual World Teams, 2000).