Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L'Ajuntament ha emès 5.489 certificats d'empadronament durant el procés de normalització d'immigrants

Escoltar

L'Ajuntament ha emès 5.489 certificats d'empadronament durant el procés de normalització d'immigrants

Les oficines d'atenció ciutadana i els centres cívics de Mataró van atendre un total de 7.523 persones durant el procés de normalització dels immigrants per "arrelament laboral" que, d'acord al Reglament de la Llei d'Estrangeria, va estar en marxa del 7 de febrer al 7 de maig. Les sis oficines municipals van emetre un total de 5.489 certificats d'empadronament i van atendre 2.034 persones més que no van obtenir aquest certificat donat que no portaven la documentació adient. Les dades de balanç del procés de normalització al municipi s'han fet públiques avui a la comissió de seguiment del Pacte per la Nova Ciutadania.

Les actuacions desenvolupades des de l'Ajuntament es poden dividir en tres línies: informació i assessorament a les persones en situació irregular, expedició dels certificats d'empadronament i, per últim, suport a les entitats i treball coordinat amb els agents socials i econòmics.

Informació i assessorament

L'Ajuntament va organitzar 18 sessions informatives amb l'objectiu d'informar i assessorar a les persones en situació administrativa irregular i que complien les condicions necessàries per poder normalitzar la seva situació. A través d'aquestes sessions ses va donar informació directa a 1.100 persones. També es va informar el Consell Municipal per a la Convivència i es van enviar cartes traduïdes en 6 idiomes a les entitats d'immigrants.

D'altra banda, des de l'Oficina d'Atenció a l'Estranger, situada al Centre d'Acollida Municipal (carrer de Sant Simó, 13), s'ha facilitat informació i s'han atès les consultes de 535 persones sobre el procés.

Expedició dels certificats d'empadronament

Les sol·licituds es van atendre a les OFIAC del Centre, de Rocafonda i de Cerdanyola, i als centres cívics de Molins, Pla d'en Boet i Cirera, a partir del 31 de gener, uns dies abans de l'inici oficial del procés de normalització. El circuit de signatures creat va permetre obtenir els certificats d'empadronament en només 5 dies.

El personal d'atenció ciutadana va disposar del suport del Servei de Mediació Intercultural per resoldre els problemes de comunicació. En aquest sentit, es van atendre les demandes en català, castellà, francès, anglès, àrab, xinès, mandinga, sarahulé, yola, wòlof, bàmbara i amazigh.

Els 5.489 certificats expedits corresponen a la següent classificació, segons si corresponen a persones empadronades a Mataró abans del 8 d'agost de 2004 ("normalitzats") o si es tracta de persones que es van acollir a la normativa publicada al BOE de 16 d'abril de 2005 (els anomenats certificats "por omisión"):

  • 4.927 certificats "normalitzats" tramitats del 31 de gener al 7 de maig.
  • 562 certificats "por omisión" tramitats del 19 d'abril al 7 de maig.(*)

D'altra banda, 2.034 persones ateses del 19 d'abril al 7 de maig no van obtenir el certificat perquè no portaven la documentació adequada llistada al BOE núm. 91, de 16 d'abril, necessària per acreditar que residien a Mataró abans del 8 de maig de 2004.

La tramitació dels expedients de normalització

Un cop obtingut el certificat d'empadronament, els immigrants podien presentar aquesta documentació, juntament amb la necessària per acreditar que disposaven d'un lloc de treball, a les oficines de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS). Mataró era l'única ciutat, tret de Barcelona, que va disposar de dues oficines per fer aquests tràmits durant el procés de normalització.

 

(*) A data d'avui, l'Ajuntament encara està expedint certificats d'empadronament respecte a aquest supòsit, corresponents a immigrants que estan tramitant els expedients de normalització i als quals l'Administració Central reclama aquesta documentació.