El Pla Educatiu d'Entorn és una eina de cohesió social i de potenciació de la llengua i cultura catalanes
L'alcalde, Joan Antoni Baron, va presentar ahir en un acte públic el Pla Educatiu d'Entorn. El pla té el seu origen en la signatura, fa un any, del conveni que va signar l'alcalde amb la consellera d'Educació de la Generalitat de Catalunya, Marta Cid, per posar en marxa aquesta iniciativa educativa que té com objectius principals la cohesió social i potenciar l'ús de la llengua catalana.
El Pla Educatiu d'Entorn, que s'ha posat en marxa com a prova pilot en 25 municipis, està impulsat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya i els ajuntaments. A més també hi participen diferents departaments de les dues administracions, les AMPA (Associacions de mares i pares d'alumnes), associacions de veïns, associacions culturals, el Centre Sant Pau, el Consorci per a
Què és un Pla Educatiu d'Entorn?
El Pla Educatiu d'Entorn és una iniciativa que té com a principals objectius promoure la cohesió social i potenciar l'ús social de la llengua catalana i el coneixement de la cultura catalana, alhora que oferir activitats educatives fora de l'horari escolar a l'abast de tothom. Els plans també afavoreixen actuacions coordinades entre els centres educatius i el seu entorn social.
Així, el pla es defineix a través de dues vessants: l'educativa i
A més, el pla compta amb la consolidació d'una estructura organitzada formada per tots els agents implicats que treballen el context escolar, familiar i d'entorn social de l'alumne. La coordinació es concreta en
La iniciativa està adreçada als alumnes (i pares i mares) de primària i secundària.
L'espai on es desenvolupen els plans són les instal·lacions dels centres educatius públics i concertats, cosa que permet també que es puguin realitzar activitats compartides entre diferents centres.
El Pla Educatiu d'Entorn es va posar en marxa el 2004 de manera experimental amb algunes accions però ha estat aquest curs 2005-2006 que s'ha consolidat.
Centres implicats en la iniciativa i activitats
El pla s'ha instaurat a la zona nord-est de Mataró (Rocafonda, El Palau-Escorxador, Cirera-Molins i Vista Alegre) encara que hi ha algun centre de l'altra zona on també ja s'estan realitzant algunes activitats. El curs vinent s'anirà estenent progressivament a la resta de la ciutat.
Els centres implicats fins ara en el projecte són: CEIP Cirera, CEIP Àngela Bransuela, CEIP Germanes Bertomeu, CEIP Rocafonda, CEIP Menéndez y Pelayo, CEIP Vista Alegre, IES Alexandre Satorras, IES Thos i Codina, GEM i Freta.
Les activitats que ofereix el pla són les següents: taller de llengua (22 participants); casal d'estiu lingüístic (11); reforç extraescolar (137); dinamització juvenil als instituts (activitats de lleure, 60 participants); música, dansa i tabals (115); activitats i suport a les famílies (totes les AMPA i pares i mares de les escoles de la zona); joves guia; iniciació a l'esport (falta finalitzar la inscripció) i biblioteques obertes i estudi assistit.
Les activitats dirigides a les famílies es concreten amb conferències sobre anorèxia i bulímia, consum responsable de joguines i adolescència i família, entre d'altres; a més de tallers d'educació emocional, primers auxilis, informàtica i català així com l'espai formatiu d'intercanvi i participació "Parlem-ne", que són xerrades moderades per un psicòleg.
També pel que fa a les famílies, hi ha el projecte de "famílies acollidores" que pretén implicar a les famílies de l'escola en el procés d'acollida i acompanyament d'aquelles que arriben de nou al centre, afavorint d'aquesta manera espais de convivència, intercanvi i implicació en la comunitat escolar.