Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El Pla Educatiu d'Entorn és una eina de cohesió social i de potenciació de la llengua i cultura catalanes

Escoltar

El Pla Educatiu d'Entorn és una eina de cohesió social i de potenciació de la llengua i cultura catalanes

L'alcalde, Joan Antoni Baron, va presentar ahir en un acte públic el Pla Educatiu d'Entorn. El pla té el seu origen en la signatura, fa un any, del conveni que va signar l'alcalde amb la consellera d'Educació de la Generalitat de Catalunya, Marta Cid, per posar en marxa aquesta iniciativa educativa que té com objectius principals la cohesió social i potenciar l'ús de la llengua catalana.

El Pla Educatiu d'Entorn, que s'ha posat en marxa com a prova pilot en 25 municipis, està impulsat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya i els ajuntaments. A més també hi participen diferents departaments de les dues administracions, les AMPA (Associacions de mares i pares d'alumnes), associacions de veïns, associacions culturals, el Centre Sant Pau, el Consorci per a la Normalització Lingüística, el Moviment Educatiu del Maresme (MEM), Casa de la música, les entitats esportives de la ciutat i els centres escolars. L'Institut Municipal d'Educació (IME) és l'organisme que coordina l'organització del Pla Educatiu d'Entorn de Mataró.  

Què és un Pla Educatiu d'Entorn?

El Pla Educatiu d'Entorn és una iniciativa que té com a principals objectius promoure la cohesió social i potenciar l'ús social de la llengua catalana i el coneixement de la cultura catalana, alhora que oferir activitats educatives fora de l'horari escolar a l'abast de tothom. Els plans també afavoreixen actuacions coordinades entre els centres educatius i el seu entorn social.

Així, el pla es defineix a través de dues vessants: l'educativa i la social. Pel que fa al tema social el que es pretén és afavorir la socialització, la comunicació i el respecte mutu entre les diferents cultures i col·lectius socials de la ciutat amb l'objectiu de promoure la cohesió social, escolar i cívica. A més no només hi poden participar els alumnes també és un espai per a què les famílies hi tinguin el seu lloc. Quant a la vessant educativa, la voluntat és facilitar la promoció educativa i escolar dels infants i joves mitjançant la realització de diferents activitats fora de l'horari escolar.

A més, el pla compta amb la consolidació d'una estructura organitzada formada per tots els agents implicats que treballen el context escolar, familiar i d'entorn social de l'alumne. La coordinació es concreta en la Comissió Local del Pla Educatiu d'Entorn i diferents grups de treball: activitats extraescolars i esports; reforç escolar; formació de les famílies; joves; i ensenyament del català.

La iniciativa està adreçada als alumnes (i pares i mares) de primària i secundària.

L'espai on es desenvolupen els plans són les instal·lacions dels centres educatius públics i concertats, cosa que permet també que es puguin realitzar activitats compartides entre diferents centres.

El Pla Educatiu d'Entorn es va posar en marxa el 2004 de manera experimental amb algunes accions però ha estat aquest curs 2005-2006 que s'ha consolidat.

Centres implicats en la iniciativa i activitats

El pla s'ha instaurat a la zona nord-est de Mataró (Rocafonda, El Palau-Escorxador, Cirera-Molins i Vista Alegre) encara que hi ha algun centre de l'altra zona on també ja s'estan realitzant algunes activitats. El curs vinent s'anirà estenent progressivament a la resta de la ciutat.

Els centres implicats fins ara en el projecte són: CEIP Cirera, CEIP Àngela Bransuela, CEIP Germanes Bertomeu, CEIP Rocafonda, CEIP Menéndez y Pelayo, CEIP Vista Alegre, IES Alexandre Satorras, IES Thos i Codina, GEM i Freta.

Les activitats que ofereix el pla són les següents: taller de llengua (22 participants); casal d'estiu lingüístic (11); reforç extraescolar (137); dinamització juvenil als instituts (activitats de lleure, 60 participants); música, dansa i tabals (115); activitats i suport a les famílies (totes les AMPA i pares i mares de les escoles de la zona); joves guia; iniciació a l'esport (falta finalitzar la inscripció) i biblioteques obertes i estudi assistit.

Les activitats dirigides a les famílies es concreten amb conferències sobre anorèxia i bulímia, consum responsable de joguines i adolescència i família, entre d'altres; a més de tallers d'educació emocional, primers auxilis, informàtica i català així com l'espai formatiu d'intercanvi i participació "Parlem-ne", que són xerrades moderades per un psicòleg.

També pel que fa a les famílies, hi ha el projecte de "famílies acollidores" que pretén implicar a les famílies de l'escola en el procés d'acollida i acompanyament d'aquelles que arriben de nou al centre, afavorint d'aquesta manera espais de convivència, intercanvi i implicació en la comunitat escolar.