Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

La tercera jornada de l'AMTU reuneix prop de 200 persones

Escoltar

La tercera jornada de l'AMTU reuneix prop de 200 persones

Ahir dimecres, 7 de març, va tenir lloc a Terrassa la 3a jornada AMTU (Agrupació de Municipis amb Transport Urbà) sobre millores en el transport urbà, amb la presència de prop de 200 tècnics, regidors i diversos agents relacionats amb la mobilitat.

La jornada la va inaugurar pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, que va reiterar el compromís que el Govern de la Generalitat ha adquirit amb els municipis de l'AMTU per al seu finançament, i que representarà un ajut de 10 milions d'euros l'any 2010. Aquest compromís es va formalitzar el passat mes de juliol amb la signatura del conveni entre l'ATM, la Generalitat i l'AMTU per a la inclusió en el proper contracte programa els municipis adherits a l'AMTU. Nadal també es va referir a la necessitat de tractar la mobilitat com una política social, atès que el transport públic és essencial per a la sostenibilitat i la cohesió social.

En l'acte inaugural també va intervenir el president de l'AMTU, Josep Mayoral, que va fer referència a la trajectòria de l'AMTU en aquests últims anys i la importància que ha adquirit com a interlocutor entre el món local i les administracions en matèria de transport públic i mobilitat. Va destacar la millora aconseguida en el finançament del transport públic de la 2a corona, que té un greu desequilibri en comparació amb la 1a corona, i va remarcar que properament el conseller tindrà més de 40 plans de millora del transport públic a 4 anys provinents dels municipis de l'AMTU.

Les sessions de la jornada

La primera sessió de la jornada va versar sobre "finançament i infraestructures", amb les ponències de Ramon Seró, director general de l'ATM, i Manel Nadal, secretari per a la Mobilitat de la Generalitat. Ramon Seró va exposar algunes recomanacions de futur de cara al finançament del transport urbà, entre les quals s'inclou la necessitat de definir una política tarifària que garanteixi un augment de les tarifes per sobre de l'IPC, aprofundir en models mixtos de finançament públic-privat per evitar les restriccions pressupostàries de les administracions públiques, i elaborar una llei de finançament dels transport públic que garanteixi les aportacions futures necessàries pel sistema. Manel Nadal va parlar sobre la llei del finançament del transport públic, que s'espera que es pugui tramitar durant l'any 2008. Va voler destacar la necessitat de planejar l'urbanisme de les ciutats pensant prèviament en la mobilitat i va proposar l'obertura de noves línies d'ajuts específiques per crear corredors bus-VAO als accessos dels municipis de la 2a corona.

La segona sessió va tractar sobre les "millores del transport urbà", amb les ponències de Carme Fàbregas, cap de Sistemes de l'ATM, que va parlar sobre el Sistema d'Ajut a l'Explotació (SAE). Carlos Gómez, regidor de Mobilitat de Sant Vicenç dels Horts, va exposar les millores que el seu municipi ha incorporat en matèria de transport públic, i que ha propiciat, l'any 2006, un augment dels usuaris. Patrocinio Recobert, tinent d'alcalde de Medi Ambient de Vilafranca del Penedès; Ferran Àngel, cap del Servei de Mobilitat de l'Ajuntament de Mataró; i Carles Bericat, cap del Servei de Mobilitat i Trànsit de l'Ajuntament de Sabadell, també van presentar les actuacions relacionades amb mobilitat desenvolupades als seus municipis respectius.

La primera ponència de la tarda va versar sobre el Programa Europeu PIMMS de bones pràctiques en matèria de mobilitat. Es van presentar exemples com el del peatge urbà de l'Administració Viària de Suècia, els plans de mobilitat per a escoles a Frankfurt i la central de mobilitat de Graz.

En la cloenda, Maria Costa, vicepresidenta de l'AMTU i responsable del projecte europeu PIMMS, va explicar les principals conclusions extretes de la jornada, entre les quals hi ha la necessitat d'apostar per treballar d'una manera coordinada entre els ajuntaments i les administracions, per tractar els viatgers com a clients i no només com a usuaris i per entendre la mobilitat com una política social, entre altres. Manel Villalante, director general de la Direcció General de Transport Terrestre, va fer referència al pla de serveis i a la necessitat de donar competitivitat al transport per carretera i coordinar aquest transport amb el ferroviari.

L'Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU) està formada per 53 municipis de la segona corona metropolitana. La població que representa supera els 1.600.000 habitants, i la seva funció és promocionar el transport públic urbà en les seves ciutats, així com la mobilitat en general de la regió metropolitana de Barcelona.