Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Can Palauet acull la mostra Idensitat 07. Local/visitant, una reflexió sobre el territori

Escoltar

Can Palauet acull la mostra Idensitat 07. Local/visitant, una reflexió sobre el territori

Les sales d'exposicions de Can Palauet acullen, fins al proper 30 de març, la mostra Idensitat 07. Local/visitant, formada per projectes realitzats als diferents municipis organitzadors que són Calaf, Marensa i Mataró. A Mataró, es pot visitar la mostra Local/visitant 3 que és la tercera exposició d'un cicle que es desenvolupa, des del passat desembre, a les poblacions vinculades al projecte Idensitat.

Idensitat és un projecte d'art que es desenvolupa amb la voluntat d'aportar mecanismes per a l'articulació de propostes creatives en l'àmbit de l'espai públic i en relació amb el lloc o el territori. Idensitat es posiciona com a espai de producció i recerca en xarxa, basat en el camp de l'art, per a l'exploració de noves formes d'implicació i interacció en l'espai social.

Amb el conjunt de les tres exposicions es podran visualitzar els diferents projectes i activitats que el projecte Idensitat desenvolupa en la seva actual edició. També servirà, en cadascuna de les exposicions, per a la dinamització d'activitats específiques en el marc de les diferents poblacions, com són projectes educatius, els "workshops", sessions de debat, entre altres iniciatives.

El procés de treball d'Idensitat 07 es va iniciar el mes de setembre de 2006 amb l'emissió d'una convocatòria pública que va rebre un total de 313 propostes procedents de diferents països. El comitè que es va encarregar de la selecció estava format Santiago Cirugeda, arquitecte i artista; Amanda Cuesta, comissària independent; Alícia Murría, crítica d'art, directora de la revista Artecontexto; Ramon Parramon, director d'Idensitat; Lorenzo Romito, arquitecte, membre fundador de Stalker.

Les propostes es varen convocar segons dues modalitats diferenciades. Per una banda, la modalitat de Producció de projectes, que tenia per finalitat promoure propostes de creació contemporània en els contextos específics de Calaf, Manresa, Mataró i el Priorat. Per l'altra, la modalitat de Projectes de documentació, amb la qual es convocaven projectes que s'han desenvolupat en d'altres contextos per difondre's en el marc d'Idensitat, per mitjà de formats expositius, publicacions, debats i tallers.

Per mitjà d'aquestes modalitats és com s'ha definit el camp d'acció de l'edició Idensitat 07 que, amb el lema de Local/visitant, ha procurat tant per la producció de 8 projectes específics en les diferents localitats (primera modalitat de la convocatòria) com pel desenvolupament d'activitats relacionades amb la difusió de 7 projectes que s'ha realitzat en d'altres contextos (segona modalitat).

Idensitat es va iniciar a Calaf el 1999. Des de la tercera edició (2005-2006) s'hi va incorporar Manresa. En l'edició d'enguany s'ha intensificat la xarxa territorial amb el desenvolupament de projectes a la ciutat de Mataró, en col·laboració amb Can Xalant, Centre de Creació i Pensament Contemporani, i la comarca del Priorat, a través del Priorat Centre d'Art.

Els projectes que es presenten físicament desenvolupats a Mataró són:

PROPERA. Telenovel·la d'una petita comunitat per adolescents, de Katalin Soós i Mónika Bálint (Mataró)

Projecte de treball en vídeo realitzat amb un grup de joves de Mataró, estudiants de l'IES Pla d'en Boet. La primera fase va consistir en la realització d'una història de ficció, d'un capítol de telenovel·la que va ser definit segons els interessos dels nois i les noies. La segona fase va consistir en el desenvolupament d'un projecte a l'entorn de la identitat i com cada un dels participants la definia en relació amb futures professions.

PÉTANQUE ÉLECTRONIQUE, de Roc Parés i Kenneth Russo, amb la col·laboració de Genís Tolosa (Mataró)

«Pétanque Électronique» és el prototip d'un joc que s'inspira en la petanca i la reinterpreta. Planteja la possibilitat de realitzar partides a distància a través de la tecnologia de la xarxa. El joc posa en relació la presència real i la interacció virtual mitjançant la combinació entre la robòtica i Internet.

HISTÒRIES I LLOCS, de Sans Façon [Tristan Surtees, Charles Blanc] (Priorat)

«Històries i Llocs» és una exploració a l'entorn dels imaginaris particulars que tenen lloc en un moment determinat a la comarca del Priorat. Els records i la memòria personal contribueixen a la construcció d'una comunitat i a la relació que aquesta manté amb un lloc determinat. D'aquesta manera, amb el projecte s'incentiva la recopilació d'històries per transmetre's mitjançant la distribució de la indústria que és l'actual motor de la transformació de la zona: la producció vitivinícola.

BOUNDARIES € PRIORAT, de Dara McGrath (Priorat)

Projecte fotogràfic que parteix de la documentació realitzada per Dara McGrath entre els anys 1999 i 2002 al llarg dels diferents països que en aquell moment formaven part de la Unió Europea. Aquestes fotografies representen els espais fronterers i els diferents límits nacionals, tal com van ser constituïts el 1994 segons l'acord de Scheen, i evoquen al mateix temps la idea de territori i de lloc.

DISAPPEARED IN AMERICA Visible Collective, de Naeem Mohaiemen (EUA)

«Desapareguts a Amèrica» és un projecte que agrupa un seguit d'intervencions en espais artístics, desenvolupades a Estats Units entre els anys 2004 i 2007. Per mitjà d'una investigació a l'entorn del tracte que reben els immigrants, la seva eliminació de l'esfera pública i la desaparició, el projecte posa de relleu la manera amb què es defineix la identitat i els conceptes de lleialtat i de pànic amb posteritat a l'11 de setembre de 2001.

SIT IN. What If: projects Ltd, d'Ulrike Steven, Garreth Morris (Anglaterra)

What If desenvolupa propostes en entorns urbans i les posa a prova per mitjà d'intervencions temporals a petita escala. Els seus projectes prenen com a ubicació localitats específiques i s'activen mitjançant la participació del públic, amb l'exploració de les possibilitats d'ocupar els espais buits mitjançant tàctiques i l'aprofitament de recursos locals. La finalitat és que els projectes puguin beneficiar directament el barri i la ciutat en el seu conjunt, amb el desenvolupament de processos urbans que puguin créixer i siguin sostenibles a llarg termini.

HOTEL YEOVILLE, de Terry Kurgan, Jean Pierre Misago, George Lebone, John Spiropoulos, Belinda Blignault (Sud-àfrica)

«Hotel Yeoville» és un projecte amb desenvolupament a llarg termini que, iniciat l'any 2007, pren com a localització un suburbi abandonat de la banda oriental de Johannesburg. El projecte tracta sobre la migració i la reconfiguració que afecta actualment aquesta enorme ciutat africana.

1.60 INSURGENT SPACES, de Stefano Romano (Albània)

1.60 Insurgent Spaces és un programa d'intervencions artístiques a la ciutat de Tirana, que es va desenvolupar entre gener de 2005 i setembre de 2006, amb la participació de més de 60 artistes i comissaris. 1.60 Insurgent Spaces emergeix amb la idea de l'art com a espai per a la creació i difusió de pràctiques col·laboratives, en constant interacció amb l'espai social des d'on aquestes es produeixen.

Un altre dels projectes fets a Mataró és el taller "E-Idensitat. Laboratorio de los medios" de Daniel García Andújar. Sobre aquest taller, que es va fer a Can Xalant, es disposa d'informació a la mostra que es pot visitar a Can Palauet.

Els organitzadors del projecte són l'Ajuntament de Calaf, l'Ajuntament de Manresa, el Patronat Municipal de Cultura de Mataró que han rebut el suport del departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya i de la Xarxa de Municipis de la Diputació de Barcelona i la col·laboració de Can Xalant, Centre de Creació i Pensament Contemporani de Mataró, Priorat Centre d'Art, Centre Cultural el Casino de Manresa i Centre d'Art Santa Mònica.