Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró acull el Centre de Difusió Tecnològica en Audiovisuals de Catalunya

Escoltar

Mataró acull el Centre de Difusió Tecnològica en Audiovisuals de Catalunya

Mataró acull el Centre de Difusió Tecnològica (CDT) en Audiovisuals de Catalunya que forma part de la Xarxa de Centres de Difusió de Tecnologia designats pel Centre d'Innovació i Desenvolupament Empresarial (CIDEM) de la Generalitat de Catalunya. L'objectiu d'aquest centre és convertir-se en una referència en temes de tecnologies audiovisuals a Catalunya.

L'entitat encarregada de desenvolupar el projecte del CDT és TCM Audiovisual. Una fundació privada de nova creació, promoguda per TecnoCampusMataró, que pretén atendre les necessitats del sector audiovisual de Catalunya aportant serveis de qualitat i de valor afegit. La nova entitat també s'ocuparà de difondre l'ús d'aquestes tecnologies posant en marxa jornades i programes de formació per a professionals.

La designació de TCM Audiovisual com a CDT Audiovisual de Catalunya ve determinada per tres fets fonamentals:
 
- el creixement de la indústria audiovisual al Maresme.
- L'existència del Graduat en  Mitjans Audiovisuals a l'EUPMT.
- La proximitat de la Fundació TecnoCampus, amb les empreses del territori.

La seu de TCM Audiovisual, i per tant del CDT Audiovisual de Catalunya,  serà provisionalment l'Escola Universitària Politècnica de Mataró, però està previst que la seu definitiva s'ubiqui al Parc TecnoCampusMataró.

La fundació està constituïda per un patronat, presidit per Alícia Romero, i en el qual hi participen la Fundació TecnoCampus, l'Escola Universitària Politècnica de Mataró, Mataró Audiovisual i Maresme Digital i les empreses, Cap Gros, Cotelux, Fabrés Electric, Nexo Tech, TV de Mataró-TDT, Visual Sonora Clap, Wai Entertaiment i Zootrop. El director de la fundació és Ramon Safont-Tria.

Entre els projectes que ja s'estan gestionant des de TCM Audiovisual, hi ha la realització d'un entorn docent de pràctiques no assistides, la participació en un centre de connexió del coneixement, d'una memòria històrica i d'un laboratori de nous formats.

La indústria audiovisual creix al Maresme

Per tal de donar resposta a les empreses, la Generalitat de Catalunya, a través del CIDEM, va crear l'any 2004 la xarxa de centres de difusió de tecnologia. Aquests centres han de complir unes característiques determinades i actuar de forma complementària entre ells. Repartits per tot l'àmbit català, s'ubiquen geogràficament a on hi ha més demanda d'un sector determinat.

El mercat audiovisual a Catalunya representa un 4% del PIB i un 5% de l'ocupació global, amb 145.000 treballadors. En total, el sector està format per 1.365 empreses, que representen el 19% del total de la indústria audiovisual espanyola i el 33% de la seva facturació.

Pel que fa a televisions, el procés de registre de cadenes locals obert per la Generalitat durant el 2003 es va tancar amb un total de 106 inscripcions, 51 de les quals corresponien a televisions públiques i 55 a privades. De l'anàlisi de les dades, s'observa que el major nombre de cadenes es concentra a la província de Barcelona (concretament, el 58,2% de les cadenes privades i el 62,7% de les públiques).

Quant a la Televisió Digital Terrestre (TDT), s'han atorgat un total de 90 llicències (35 públiques i 55 privades) que iniciaran el seu desplegament en els propers anys. Davant aquesta circumstància, s'obre una finestra d'oportunitat única per al desenvolupament d'aplicacions vinculades a la TDT i que permetin el test de continguts en les televisions de proximitat: interactivitat aplicada en tràmits amb les administracions, publicitat, formació, etc.

A nivell  de cinematografia i vídeo, les principals activitats es basen en producció cinematogràfica i de vídeo (27%), exhibició de pel·lícules (19%) i distribució de pel·lícules (6%).