Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

La consellera de Justícia visita les noves instal·lacions del Servei de Mediació Ciutadana

Escoltar

La consellera de Justícia visita les noves instal·lacions del Servei de Mediació Ciutadana

El 2009 es van atendre 296 casos, un 36 % més que el 2008

L’alcalde, Joan Antoni Baron, va visitar divendres passat amb la consellera de Justícia de la Generalitat de Catalunya, Montserrat Tura, les instal·lacions del Servei de Mediació Ciutadana de l’Ajuntament de Mataró ubicades des del passat mes de març a l’avinguda de Lluís Companys, 21. A la visita també hi van assistir el regidor de Presidència i Participació, Carlos Fernández, i el degà del Col·legi d’Advocats de Mataró, Josep Masó.




La visita ha coincidit amb la posada en marxa de les diferents línies de col·laboració que sorgeixen arran de la signatura el passat mes de juny del conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Mataró, el Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya i el Col·legi d'Advocats de Mataró.

 



El conveni de col·laboració

 

Aquest conveni impulsat pel Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya pretén, d’una banda, impulsar i difondre la mediació com a mètode de resolució de conflictes, i d’una altra, crear una xarxa de punts d'informació i d'orientació sobre la mediació que abasti tot Catalunya, així com la formació dels equips vinculats a la xarxa.

 

En aquest sentit, el Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya ha signat ja convenis amb 47 organismes per tal de desenvolupar Serveis d’Informació Mediadora (SIM), un dels quals és el Servei de Mediació Ciutadana de l’Ajuntament de Mataró, i 15 convenis amb entitats per tal de desenvolupar Serveis d’Orientació a la Mediació (SOM), una de les quals és el Col·legi d'Advocats de Mataró.

 

El conveni estableix també alguns punts innovadors respecte d’altres convenis similars com ara:

 

- dissenyar conjuntament amb el SOM del Col·legi d’Advocats de Mataró un programa de col·laboració centrat en l’intercanvi de coneixements i experiències mediadores entre els diferents professionals que treballem en el territori de la ciutat de Mataró.



- crear un circuit de derivació mútua.

 

- coordinar la tasca a realitzar amb el Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya i el SOM del Col·legi d’Advocats de Mataró per dur a terme un treball coordinat en matèria de mediació a la ciutat de Mataró.  

 

 

La mediació ciutadana a Mataró

 

El Servei de Mediació Ciutadana de l’Ajuntament de Mataró funciona des de finals de 2002. Des d’aleshores ha anat creixent i consolidant-se com un recurs útil i cohesionador per a la ciutat que aposta pel diàleg com a eina de resolució i prevenció de conflictes.

 

Durant l’any 2010 han estat atesos 252 casos, 73 dels qualssón expedients anteriors a l’any 2010. L’any 2009 es van atendre 296 casos, que suposen un increment de prop del 36 % respecte a 2008.

 

La majoria dels casos tractats estan relacionats amb temes de comunitats de veïns (sorolls, olors, gestió de comunitats, etc.) i de relacions interpersonals i de convivència.

 

Des de l’any passat, s’ha detectat també un increment dels casos de mediació dins l’àmbit familiar.

 

Els casos arriben majoritàriament de forma directa per part del ciutadà i per derivació dels serveis municipals, especialment de l’Oficina d’Atenció Ciutadana i de la Policia Local.

 

A més, des del servei de mediació es treballen diferents accions de:

 

- Sensibilització i difusió de la cultura de pau a les escoles, a les entitats, i a joves infractors de l’ordenança de civisme.

- Prevenció de conflictes a l’espai públic.

- Introducció de noves metodologies en la resolució de conflictes.

- Ampliació i consolidació dels diferents camps d’actuació de la mediació.

 

El Servei de Mediació Ciutadana compta, des de 2005, amb el suport econòmic i tècnic de la Diputació de Barcelona, mitjançant el seu programa d’impuls de la mediació a la província de Barcelona.