Seguint amb la programació del Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró format per l’Ajuntament de Mataró i la Fundació Carmen & Lluís Bassat, està previst que avui s’inauguri la segona exposició de la Col·lecció Bassat destinada a mostrar els artistes catalans formats a la dècada dels seixanta i consolidats als anys setanta. Es tracta de la primera exposició d’una trilogia dedicada a una dècada especialment interessant pels esdeveniments científics, socials i polítics que evolucionaren simultàniament al món de l’art i, que pel que fa a aquesta exposició, mostrarà les obres dels artistes catalans nascuts abans de la guerra, amb l’objectiu de què es pugui apreciar de forma molt més completa la trajectòria de cadascun d’aquests durant aquest període. L’acte d’inauguració anirà a càrrec de l’alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, i serà presidit pel conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Ferran Mascarell.
La nova exposició a la Nau Gaudí mostrarà 65 obres entre pintures i escultures, moltes de gran format, dels onze artistes seleccionats per representar aquesta generació: Marcel Martí, Erwin Bechtold, Antoni Clavé, August Puig, Joan Miró, Albert Ràfols-Casamada, Josep Guinovart, Maria Girona, Joan Hernández Pijuan, Andreu Alfaro i Joan Josep Tharrats (llistats per l’ordre en què apareixen a l’exposició). Dos seran els artistes amb més obra exposada– Albert Ràfols-Casamada i, molt especialment, Josep Guinovart- i quatre seran les obres exposades d’en Joan Miró. També cal esmentar la presència de la Maria Girona, única representant femenina d’aquesta generació a la mostra que ara s’inaugura.
Algunes de les obres van ser exposades abans a la Galeria Adrià de Barcelona i d’altres, en concret les d’en Ràfols Casamada i la Maria Girona, en una mostra dedicada als dos artistes al setembre del 2008 que es va fer precisament a Mataró, a la sala d’exposicions de Can Palauet, en el que va ser un primer tast de la Col·lecció Bassat; altres obres no s’han vist mai. En qualsevol cas, serà la primera vegada que s’exposaren al públic totes juntes.
L’exposició “Art Contemporani de Catalunya 1970-1979 (I)” representa molt bé com els onze artistes seleccionats van viure els anys 1970-1979 i com van saber resoldre artísticament i estèticament uns anys convulsos. Es podrà veure com mostren el que ells senten i experimenten del seu entorn i com ho fan en relació amb els seus coneixements i les seves inquietuds intel·lectuals i morals.
L’exposició romandrà oberta durant sis mesos, fins al novembre d’enguany i l’horari de visites a la Nau Gaudí serà de dimarts a dissabtes de 18 a 21h, i els diumenges i festius d’11 a 14 h. Es programaran visites guiades per a les escoles i l’entrada serà gratuïta per a tots els públics.
La Col·lecció Bassat constitueix un dels fons més representatius del que ha estat l’art català de la segona meitat del segle XX, omplint el buit cronològic existent a d’altres col·leccions als museus de Catalunya. Moltes de les obres que es veuran a Mataró no han estat mai exposades al públic abans. La col·lecció que la Fundació Privada Carmen & Lluís Bassat cedirà al futur Museu constituirà un fons de prop d’un miler d’obres.
El Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró, presidit per Joan Antoni Baron, alcalde de Mataró, i dirigit per Núria Poch, es va constituir el mes de juny de 2010 amb l’objectiu de contribuir a la conservació del patrimoni col·lectiu i la divulgació del coneixement que aquest patrimoni representa pel que fa a uns artistes, a uns corrents, a un territori i a uns períodes determinats. Es tracta d’una iniciativa que aposta, des de Mataró, per l’art i la cultura del país i que a través de la Col·lecció Bassat contribuirà a omplir el buit cronològic pel que fa a la representació d’aquests artistes als museus de Catalunya. Es pretén explicar la successió de circumstàncies i de fets que han propiciat l’art contemporani i, mitjançant les activitats que s’organitzaran, situar la Col·lecció Bassat i la Nau Gaudí als circuits del Maresme, de Barcelona i, a ser possible, de més enllà de les nostres fronteres.
El futur Museu d’Art Contemporani, que s’ubicarà molt a prop de la Nau Gaudí, disposarà de 7000 m2 i allotjarà de forma permanent la Col·lecció Bassat. A partir de la inauguració del Museu, els 600 m2 de la Nau Gaudí quedaran destinats a d’altres exposicions del mateix museu. Així, en tant que no es disposi de la seu definitiva del futur Museu, la Nau Gaudí en serà la seu provisional. Aquest edifici va ser una de les primeres obres que va projectar Antoni Gaudí el 1878, després d’obtenir el títol d’arquitecte. Va ser un encàrrec de la Cooperativa La Obrera Mataronesa que l’utilitzava com a nau de blanqueig tèxtil. Abandonada durant molt anys, el 2002 l’Ajuntament de Mataró va decidir, en el marc del denominat “Any Internacional Gaudí”, restaurar-la i rehabilitar-la per donar-li un ús públic i va confiar el projecte a l’arquitecte mataroní Manuel Brullet i Tenas qui, tot i respectant les pautes gaudinianes, ha aconseguit un edifici modern i un espai versàtil i ambivalent.
Sobre la primera exposició “Art Contemporani de Catalunya 1947-1969”
El passat 15 de maig va tancar la primera exposició de la Col·lecció Bassat dedicada al període 1947-1969, representatiu de l’època en què van sorgir les avantguardes de l’art català. La mostra va rebre la visita de més de 5.000 persones, xifra molt altatenint en compte l’horari reduït d’obertura de l’exposició i molt superior a les expectatives inicials dels organitzadors.
Aquesta primera exposició, inaugurada al mes de novembre de 2010, ha comprès un total de 79 obres realitzades per 21 artistes catalans. Ha inclòs pintures de Picasso juntament amb obres de Modest Cuixart, Antoni Tàpies, Joaquín Torres García, Àngel Jové, Joan Miró, Maria Girona, Albert Ràfols-Casamada, Rafael Bartolozzi, Joan Vilacasas, Josep M. de Sucre, Joan Ponç, Josep M. Subirachs, Antoni Clavé, Josep Guinovart, August Puig, Joan Hernández Pijuan, Daniel Argimon, Joan Josep Tharrats, Joan Brotat i Eduard Arranz-Bravo (llistats per l’ordre en què apareixen a l’exposició).
L’exposició ha estat visitada per persones provinents principalment de Mataró i de l’àrea del Maresme però també d’altres parts de Catalunya i d’Espanya, destacant el fet que ha rebut gairebé el mateix nombre de visites de ciutadans de Barcelona que de la resta d’Espanya, i que entre els visitants es troben alguns de procedència tan llunyana com Holanda, Xile, Perú, Argentina, Rússia o els Estats Units. El públic ha estat heterogeni també en altres termes, doncs la mostra ha comptat amb visitants individuals, famílies, escoles i grups que han fet ús de la possibilitat de fer visites guiades, com ha sigut el cas de l’Associació d’Amics del MNAC, la d’Amics de les Arts de Terrassa, o la d’Amics del Museu Abelló; el Col·legi d’Advocats de Mataró, el Centre Europeu de Barcelona o la Casa Elizalde; i fins i tot també de grups de fora de Catalunya, com el de Bodegas Rioja Alta o la Library Associates de l’University Club amb seu a Nova York, format per col·leccionistes d’art nord-americans. Així mateix, al mes de març, la Nau Gaudí va rebre la visita del vicepresident tercer del Govern espanyol i ministre de Política Territorial, Manuel Chaves.