Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El cicle "Els Dijous a la Nau Gaudí" d'enguany va acabar ahir amb una conferència del pintor mataroní Albert Alís

Escoltar

El cicle "Els Dijous a la Nau Gaudí" d'enguany va acabar ahir amb una conferència del pintor mataroní Albert Alís

Més de 600 persones han assistit a les vuit conferències que han conformat el cicle



El Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró, format per l’Ajuntament de Mataró i la Fundació Privada Carmen & Lluís Bassat, va tancar ahir al vespre el primer cicle de conferències que, anomenat “Els Dijous a la Nau Gaudí”, ha presentat al llarg de l’any vuit conferències en el marc de la seu de la Col·lecció Bassat a les quals hi han assistit més de 600 persones.


 

El pintor Albert Alís ha estat el protagonista de l’última conferència que ha portat per títol “Influències”,  en el transcurs de la qual va comentar les obres exposades ara mateix a la Nau Gaudí a la mostra “Art Contemporani de Catalunya 1970-1979. (II)” que presenta 49 pintures de set artistes de la generació nascuda després de la guerra,  i és la segona d’una trilogia que es dedicarà a l’art contemporani català dels anys 70.

 

Durant la seva conferència, el mataroní Alís va partir de les semblances i les coincidències que es poden apreciar en les obres dels artistes i es va preguntar per l'origen d'aquestes reminiscències: “aquestes influències, són casuals? són buscades? es tracta de còpies? afecten a la creativitat? i a l’originalitat?”. Tot fent un recorregut per l'origen i la utilitat de la còpia, l'aprenentatge de l'ofici de pintor, la necessària rivalitat entre artistes i les possibles influències entre ells –“ja sigui per mestratge, per proximitat territorial, conceptual o bé de propòsit”-, es va qüestionar l’originalitat, i va fer un elogi del préstec que descriu com “allò que un artista pren d'un altre, ja sigui un concepte, una solució tècnica o compositiva, una idea o bé qualsevol altre element”. Alís va opinar també que el préstec “és una cosa comuna” i va advertir que “com tot préstec, cal retornar-lo, i que els veritables artistes el retornen a l'Art amb interessos.” La seva disquisició va cloure amb la idea de què “per als artistes de debò, tota influència és positiva, i que més que no pas l’originalitat, el que veritablement compta, i que hem d'exigir als artistes, és l'autenticitat."

 

La conferència es va emmarcar dins la temàtica “Un artista en comenta un altre”, que juntament amb “Gaudí arquitecte” i “La ciutat i la història de l’art”, ha conformat els tres grans apartats de reflexió i de debat del cicle de conferències que la Nau Gaudí ha allotjat des del mes de febrer de 2012.

 

“Els Dijous a la Nau Gaudí”

 

El cicle de conferències s’ha estrenat enguany i ha comptat amb les figures del crític d’art Francesc Miralles; l’arquitecte Jordi Bonet; el crític i sociòleg de l'art Arnau Puig; els artistes Perecoll i Amadeu Vilà; l’escultor Manuel Cusachs, Rosa Alcoy, qui va presentar una conferència sobre el seu pare, el pintor Eduard Alcoy i l’arquitecte Manuel Brullet. Les trobades continuaran l’any vinent, a partir del mes de febrer de 2013, i es programaran com ja és habitual el segon dijous de cada mes a les 19.30 h a la seu de la Col·lecció Bassat a la Nau Gaudí de Mataró (carrer de la Cooperativa, 47).

 

Les conferències del cicle es graven i a posteriori es transcriuran per constituir un arxiu de les mateixes i poder-ne fer difusió. Així mateix, s'ha arribat a un acord amb Mataró Ràdio per retransmetre cada segon diumenge de mes a les 18 h, en diferit, totes les conferències portades a terme fins ara.

 

Aquestes activitats se sumen a d’altres ja en marxa a la Nau Gaudí com les visites guiades per a grups o el programa endegat amb les escoles, que permet oferir visites adaptades als tres cicles educatius, i tallers també per a cada cicle. A més, el tercer diumenge de cada mes s’ofereix una activitat familiar que adapta els tallers escolars als nens que visiten la Nau.

 

Albert Alís

 

Albert Alís (Mataró, 1961) va fer la seva presentació com a pintor professional al 1981 amb una exposició al Museu Municipal de Mataró on es pot apreciar el fruit dels estudis realitzats amb Pablo Mañé, Raúl Capitani i J. Martínez Lozano. A cavall de les dècades 80-90, la seva obra ofereix un nou aspecte del paisatgisme tot fent abstracció de les tonalitats clàssiques i habituals amb una concepció abstracta, que fa de la llum la veritable protagonista. Actualment, l’obra de l’Albert Alís ofereix una visió peculiar del món i de la pintura fent expressius els espais, suggerint amb les formes i evocant amb el color, tot sota el signe de la sobrietat. El pintor entén el quadre com una conversa: quan està tot dit, una paraula de més –una pinzellada de més- distorsiona el missatge.