Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El Govern i la resta de grups municipals reclamen a l’Estat l’execució del Pla d’Infraestructures Ferroviàries

Escoltar

El Govern i la resta de grups municipals reclamen a l’Estat l’execució del Pla d’Infraestructures Ferroviàries

El Ple demana explicacions al Ministeri per l’accident de tren del 9 de febrer

El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir per unanimitat una proposta de resolució conjunta per reclamar a l’Estat l’execució del Pla d’Infraestructures Ferroviàries.


 

La demanda es formula un mes després que un tren s’estavellés contra el topall de final de la via 4 de l’estació de Mataró per motius que encara es desconeixen, provocant una desena de ferits. L’accident va fer activar en fase d’emergència el Pla Bàsic d’Emergències Municipal i l’alcalde, Joan Mora, va mostrar-se públicament indignat per l’estat de la xarxa ferroviària a Catalunya. Ara, els grups municipals de CiU, PSC, PPC, PxC, ICV-EUiA i CUP volen adreçar-se conjuntament al Ministeri de Foment per demanar explicacions pel xoc i que es facin les inversions pendents a la xarxa.

 

El text íntegre de la proposta de resolució és:

 

“Mataró és la primera ciutat amb ferrocarril de la península ibèrica. Avui, després de 164 anys milers de mataronins utilitzen, dia a dia, el servei de Rodalies per desplaçar-se per la comarca o bé fins a Barcelona. Històricament, aquest Ajuntament ha sol·licitat reiteradament la millora del servei de rodalies i l’execució de les inversions necessàries per assegurar la qualitat del servei i augmentar-ne la seguretat. Recentment, el mes de novembre de 2011, el Ple de l’Ajuntament va aprovar per unanimitat adreçar-se als responsables de neteja i manteniment de la xarxa de Rodalies de Catalunya per demanar formalment que es millorin les condicions de neteja i condicionament dels combois de la R1.

 

En només dos anys i mig s’han produït dos accidents idèntics amb víctimes. El primer a mitjans del 2009 amb 6 ferits i el darrer el passat dia 9 de febrer amb 10 víctimes de diversa consideració. Es dóna la circumstància que ambdós trens es van estampar contra el topall de final de la via 4.

 

A banda d’aquests episodis locals, en els darrers mesos s’han produït un seguit d’incidents a la xarxa de rodalies com a conseqüència de les deficiències en les infraestructures .

 

- 16 de març de 2011: Descarrilament parcial de tren de passatgers per col·lisió amb objecte a via a Vacarisses. 10 ferits.

 

- 20 de març de 2011: Descarrilament parcial de tren de passatgers a l'estació de Sitges. 3 ferits.

- 28 d'abril de 2011: Encalç entre un tren Talgo i un tren Rodalies a la sortida de l'estació del Clot de Barcelona. 17 ferits lleus.

 

- 26 d’octubre 2011. Descarrila un tren de rodalies prop de l’estació de Sant Pol de Mar.

 

- 19 de gener de 2012: Xoc entre un tren de Rodalies i un tren Talgo buit al túnel de sortida de l'estació del Clot de Barcelona. 25 ferits.

 

El 20 de febrer de 2009 el Consell de Ministres va aprovar el Pla d’Infraestructures Ferroviàries de Rodalies de Barcelona 2008-2015, amb una inversió prevista de 4.000 milions d’euros, destinats majoritàriament a modernitzar la xarxa i renovar i ampliar els elements de la seva infraestructura, i augmentar la capacitat de transport amb més circulacions per línia i més capacitat dels trens, i millorar l’eficàcia del sistema.

 

Aquest Pla ha estat executat, aproximadament, en un 3,5 %, segons dades del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.

 

A més cal afegir les afectacions constants que pateixen les infraestructures de la línia del Maresme amb els temporals de llevant.

 

Tenint en compte el baix ritme d'execució i planificació, i els incidents que s’han succeït en el darrer any, i que considerem que el transport ferroviari és fonamental per garantir una mobilitat sostenible, un país cohesionat, equilibrat i vertebrat.

 

Els grups municipals de Convergència i Unió, Partit dels Socialistes de Catalunya, Partit Popular de Catalunya, Plataforma per Catalunya, Iniciativa per Catalunya – Els Verds, Esquerra Unida Alternativa i Candidatura d’Unitat Popular, proposem al Ple de l’Ajuntament de Mataró l’adopció dels següents acords:

 

Primer.- Manifestar la indignació de l’alcalde i els regidors de la ciutat de Mataró per l’accident ferroviari que va tenir lloc el dia 9 de febrer d’enguany a l’estació de Mataró, i pels accidents que s’han succeït en els darrers mesos a Catalunya.

 

Segon.- Exigir, a tots els organismes implicats, les explicacions oportunes del que va provocar l’accident, així com quina és la seva responsabilitat.

 

Tercer.- Exigir al Ministeri de Foment l’execució del Pla d’Infraestructures Ferroviàries de Rodalies de Barcelona 2008-2015, amb l’objectiu de modernitzar la xarxa i renovar i ampliar els elements de la seva infraestructura i augmentar la capacitat de transport, amb més circulacions per línia i més capacitat dels trens, i millorar l’eficàcia i la seguretat del sistema.



Quart.- Notificar la present resolució al Ministeri de Foment, al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, als grups polítics del Parlament de Catalunya i a les entitats municipalistes de Catalunya.

 

Cinquè.- Traslladar la present resolució als municipis del Maresme per tal que, si ho desitgen, s’adhereixin a la petició i facin arribar els seus acords al Ministeri de Foment i a l’Ajuntament de Mataró.”