Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

La Nau Gaudí presenta un debat sobre la Galeria Tertre

Escoltar

La Nau Gaudí presenta un debat sobre la Galeria Tertre

Dijous els artistes David Salvadó i Perecoll participaran en una taula rodona amb el col·leccionista Amadeu Vilà

El Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró, format per l’Ajuntament de Mataró i la Fundació Privada Carmen & Lluís Bassat, celebrarà el proper dijous dia 8 de març la segona trobada de “Els dijous a la Nau Gaudí”, que amb el format de taula rodona, comptarà amb la participació dels artistes David Salvadó i Perecoll i el col·leccionista d’art Amadeu Vilà.


 

Sota el títol genèric d’aquest cicle de conferències “La ciutat i la història de l’art”, el crític d’art mataroní Pere Pascual moderarà una trobada sobre la Galeria Tertre, que durant els seus gairebé 25 anys d’existència va depassar el vessant expositiu per esdevenir una veritable revolució artística i cultural a la ciutat de Mataró. La galeria va ser seleccionada per participar a la fira ARCO a Madrid en les edicions del 1983 al 1986 i fins a la seva desaparició, va desplegar una enorme activitat expositiva amb els millors artistes del moment.

 

De la seva importància com a fet cultural i de la seva influència en parlaran el pintor de Vilassar de Dalt de línia figurativa David Salvadó, i l’artista, escultor i joier nascut a Mataró, Perecoll (Pere González Coll). Aquest últim ha exposat a Miami, Londres, Brussel·les o Nova York entre altres ciutats i té obra pública a diferents museus del món entre els quals destaca el Victoria & Albert Museum de Londres. Tots dos seran acompanyats en aquest debat per l’Amadeu Vilà, també mataroní, col·leccionista d’art català contemporani i bon coneixedor de la Galeria Tertre.

 

Totes les conferències d’aquest cicle, que es va inaugurar al febrer amb una primera dissertació del crític i sociòleg de l'art Arnau Puig sobre “Gaudí, iniciativa i invenció a la nau de la Cooperativa la Obrera Mataronense”, se celebren el segon dijous de cada mes a les 19.30 h a la seu de la Col·lecció Bassat a la Nau Gaudí de Mataró (carrer de la Cooperativa, 47). Les trobades s’agrupen sota tres temàtiques diferents: “Gaudí arquitecte”, “Una obra comentada per un artista” i “La ciutat i la història de l’art”.

 

Aquestes activitats se sumen a d’altres ja en marxa a la Nau Gaudí com les visites guiades per a grups o el programa endegat amb les escoles, que permet oferir visites adaptades als tres cicles educatius, i tallers també per a cada cicle. D’altra banda, el tercer diumenge de cada mes s’ofereix una activitat familiar a les 11.30 h, que adapta els tallers escolars als nens que visiten la Nau.

 

 

La Galeria Tertre

 

La Galeria Tertre  neix el 23 d’Octubre de 1975, a menys d’un mes de la mort de Franco. Ho fa de la mà de l’activista cultural Nicolás del Rio (conegut per tots com a “Nico”), amb una exposició del pintor informalista Francisco Valbuena. Durant tota la seva existència, la galeria va mantenir una intensa i molt qualificada activitat artística fins al 1990, quan comença una pausada davallada que la mantindrà plenament activa fins passat el 1995, on comença la decadència per morir abans d’acabar el segle.

 

Durant aquest anys l´activitat expositiva va ser enorme i de gran nivell, amb exposicions del bo i millor dels artistes del moment, i amb especial incidència dels artistes catalans, com ho indiquen els noms de Guinovart, Saura, Cardona Torrandell, Tharrats, Amelia Riera, Subirachs, Genovart, Ortuño, M.A. Raventós, José Hernández, E. Xargay.... sense oblidar el bo i millor dels artistes de la ciutat de Mataró, amb exposicions d’Alcoy, Rovira Brull, Ricard Jordà, Josep Novellas, Alfred Opisso, Manuel Cusach... També es van donar oportunitats a artistes i experiències més joves com son els casos de David Salvadó, Casas Peña, i a propostes conceptuals o els primers grafittis.

 

La importància de la galeria Tertre va depassar el vessant expositiu per esdevenir una veritable revolució artística i cultural de la ciutat de Mataró, que amb ella va assolir una veritable majoria d’edat artística i es va convertir en un important far cultural fora de Barcelona. Un paper que va quedar recompensat amb la seva selecció per prendre part a ARCO en les edicions de 1983 a 1986.

 

La importància de la seva història queda palesa amb el fet que, malgrat el temps passat des de la seva desaparició, el nom de Tertre segueix sent mític i respectat en els ambients artístics mataronins.