Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Manuel Brullet explica en una conferència com es va fer la reconstrucció de la Nau Gaudí

Escoltar

Manuel Brullet explica en una conferència com es va fer la reconstrucció de la Nau Gaudí



El Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró, format per l’Ajuntament de Mataró i la Fundació Privada Carmen & Lluís Bassat, va acollir ahir al vespre a la Nau Gaudí de Mataró, la conferència “La Nau Gaudí, Gaudí ben interpretat?”, a càrrec de l’arquitecte Manuel Brullet.


 

Brullet, nascut a Mataró, va ser el responsable del projecte de restauració i rehabilitació de la Nau, abandonada durant molt anys fins que el 2002 l’Ajuntament de Mataró va decidir, en el marc del denominat “Any Internacional Gaudí”, restaurar-la i rehabilitar-la per donar-li un ús públic i incorporar-la a la Ruta Gaudí, que es va organitzar en ocasió de la commemoració dels 150 anys del naixement de l’artista. L’arquitecte Brullet, tot i respectant les pautes gaudinianes, va aconseguir un edifici modern i un espai versàtil i ambivalent.

 

Durant la seva conferència, l’arquitecte va explicar que “la reconstrucció de la Nau Gaudí ha estat una aventura constructiva que ha durat molts anys” (de fet, els 10 que es va trigar en concloure la rehabilitació des que li van fer l’encàrrec), en la que segons ell, Antoni Gaudí va ser “un espectador molt exigent i curós que ens va portar de la mà, sense fer desaparèixer la llibertat creativa de l’equip de reconstrucció”.

 

Durant una exposició en la que s’han presentat nombrosos documents de l’època –entre els quals destaca una imatge de la façana de l’edifici, l’única que es conserva, i que va permetre conèixer l’aspecte de la Nau a finals del s. XIX- i plànols i fotografies del procés de rehabilitació, “el repte ha estat la interpretació d’una obra de Gaudí a partir de la informació gràfica existent i l’anàlisi de l’edifici, que estava en molt mal estat.”

 

L’arquitecte va comentar que els criteris de reconstrucció de l’edifici van ser diversos. En primer lloc, que en tot moment l’atmosfera gaudiniana fos la que impregnés tot l’espai i que les noves intervencions dins de l’edifici original no agafessin protagonisme. Però també que la forma i el disseny de les noves intervencions fossin actuals, modernes, és a dir, que no volguessin imitar cap estil anterior i menys ser gaudinianes, de tal forma que sigui possible distingir entre les parts de l’edifici projectat per Gaudí i les parts noves. Manel Brullet va portar l’obsessió de Gaudí pels acabats fins al final, fent servir raonaments de tipus funcional i mètodes artesans.

 

L’arquitecte mataroní va subratllar l’estructura portant de l’edifici, “els arcs parabòlics com a definitòria de tota l’arquitectura. La seqüència d’arcs parabòlics de fusta caracteritza tot l’espai de la Nau i dóna una gran intensitat formal a l’edifici.”

 

Pel que fa a les actuacions concretes portades a terme, va voler destacar els enganys visuals (com el reforç dels arcs, l’aïllament de les teulades, l’aïllament de les parets exteriors) per adaptar la construcció d’Antoni Gaudí a les normes tècniques actuals. També, solucions tècniques del present a la vista, superposades a la construcció de Gaudí (les bases dels arcs parabòlics, l’aire condicionat, l’ascensor... ); i els nous materials -vidre i acer corten- respecte als materials del passat, per diferenciar les solucions noves de les velles: accés, escala i ascensor, façanes de vidre...

 

 

“Els Dijous a la Nau Gaudí”



La conferència de Manel Brullet ha estat la setena del cicle “Els Dijous a la Nau Gaudí”. Abans, han protagonitzat aquest espai el crític d’art Francesc Miralles; l’arquitecte Jordi Bonet; el crític i sociòleg de l'art Arnau Puig; els artistes Perecoll i Amadeu Vilà; l’escultor Manuel Cusachs, i la Rosa Alcoy, qui va presentar una conferència sobre el seu pare, el pintor Eduard Alcoy. Aquestes trobades es programen habitualment el segon dijous de cada mes a les 19.30 h a la seu de la Col·lecció Bassat a la Nau Gaudí de Mataró (carrer de la Cooperativa, 47) i s’agrupen sota tres temàtiques diferents: “Gaudí arquitecte”, “Un artista en comenta un altre” i “La ciutat i la història de l’art”.

 



Manuel Brullet



Manuel Brullet i Tenas (Mataró, 1941) va estudiar a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona i és professor des de l'any 1968 al mateix centre docent.  Les seves obres són de formes contundents i geomètriques. Gran seguidor de Louis Kahn, al que va conèixer al finalitzar els seus estudis d'arquitectura, va guanyar el Premi FAD d'Arquitectura de l'any 1992 per la reforma i rehabilitació de l'Hospital del Mar i el projecte del Parc d'Investigació Biomèdica  de Barcelona, juntament amb l’ Albert de Pineda i Álvarez.