Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L'artesà picapedrer Jordi Barbany parla sobre "Gaudí i els artesans" en el cicle "Els Dijous de la Nau Gaudí"

Escoltar

L'artesà picapedrer Jordi Barbany parla sobre "Gaudí i els artesans" en el cicle "Els Dijous de la Nau Gaudí"

Barbany, estret col·laborador en la construcció de la Sagrada Família, va ser presentat per l’artista Manuel Cusachs

El Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró, format per l’Ajuntament de Mataró i la Fundació Privada Carmen & Lluís Bassat, va presentar ahir una nova conferència en el marc del cicle “Els Dijous de la Nau Gaudí”. La sessió “Gaudí i els artesans” va anar a càrrec de Jordi Barbany, representant de la tercera generació d’una família d’artesans picapedrers catalans que lidera una empresa centenària.


 

La xerrada va ser presentada per l’artista mataroní Manuel Cusachs, que compta amb diverses escultures a l’obra de la Sagrada Família, fet que l’uneix amb Jordi Barbany, que també és un estret col·laborador artesà del mateix temple i del propi Cusachs, i un profund coneixedor de l’obra d’Antoni Gaudí des d’una de les vessants menys conegudes de l’arquitecte. Durant la xerrada, Barbany va comentar que “el somni de Gaudí ha permès mantenir i evolucionar oficis que haurien desaparegut” i que la seva “genialitat exigia una absoluta complicitat amb els artesans col·laboradors”.

 

El taller de Jordi Barbany, l’empresa centenària Granits Barbany, ha col·laborat amb diverses de les columnes del temple, entre elles, les que estan presents a l’atri, i també amb els frontons dels finestrals de l'àbsis. Barbany va assegurar que “com a artesans, hem patit els capricis de Gaudí; com a ciutadans, l’hem gaudit”.

 

Aquesta nova edició d’“Els Dijous de la Nau Gaudí” estarà dedicada fins a finals d’any a la figura de l’arquitecte que fa 130 anys va construir a Mataró el seu primer edifici --únic al món-- i que va ser restaurat l’any 2002 per l’arquitecte mataroní Manuel Brullet. Es dóna la circumstància, a més, que el 1883 va ser l’any en què Gaudí també va rebre l’encàrrec de la continuació de la construcció del Temple de la Sagrada Família a Barcelona.

 

L’activitat s’emmarca dins de la celebració de les efemèrides dels tres edificis de la ciutat de Mataró construïts per arquitectes destacats internacionalment, que a més de la nau construïda per Gaudí fa 130 anys, són: el mercat del Rengle, que compleix 120 anys, obra de l’arquitecte mataroní Josep Puig i Cadafalch, i l’edifici de La Presó, de l’arquitecte Elies Rogent, que celebra el seu 150è aniversari. Els principis arquitectònics definidors d’aquests tres edificis van ser després utilitzats i desenvolupats pels mateixos arquitectes al llarg de la seva trajectòria professional, inspirant també altres arquitectures de l’època. Totes les activitats que formen part d’aquesta celebració estan organitzades per l’Ajuntament de Mataró, el Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró i les Biblioteques de Mataró.

 

 

Jordi Barbany

 

La nissaga dels artesans picapedrers Barbany es va iniciar a finals del s. XIX, amb en Joan Barbany, que va crear a Sant Esteve d’Alcoll (Llinars del Vallès) l’empresa familiar on s’hi van incorporar els seus fills Peret i Pitu. Inicialment lliuraven blocs en brut i productes per urbanisme com vorades, llambordes, etc. Jordi Barbany, nascut el 19 d juliol de 1965, representa la tercera generació i el compromís per fer la feina ben feta que va aprendre de la família. Avui en dia, amb més de 25 anys de trajectòria i amb el constant neguit d’evolucionar en un ofici ancestral, ha aconseguit desenvolupar un taller del s. XXI on realitzar les obres més complexes, tal i com ho demostra a la seva feina al temple de la Sagrada Família de Barcelona. El seu taller, però, també ha col·laborat amb marbres i granits per a obres escultòriques d’artistes d’aquí i de fora com Sigalit Landau, Adel Abdessemed, Jordi Benito, Lluís Ventós, Robert Llimós, Leandre Cristòfol, Manuel Cusachs, Enric Pladevall i Ara Mikaelian. I també en monuments, obres tradicionals i feines de restauració d’obres antigues.