Mataró busca als Estats Units inversors per al Port
Una delegació viatja a Florida a la recerca d’operadors interessats a fer una àrea tècnica de reparació i manteniment de iots de fins a 60 m
Mataró està buscant finançament internacional pel Port que serveixi per al desenvolupament econòmic de la ciutat a través de la generació de noves activitats vinculades a la nàutica recreativa.
Una delegació mataronina viatjarà la setmana que ve a l’estat de Florida (Estats Units) a la recerca d’inversors interessats a invertir en l’expansió econòmica del Port. Les empreses que es visitaran estan especialitzades en l’explotació del servei conegut com Refit & Repair per a iots de mitjana i gran eslora (30-60 metres).
El negoci de Refit & Repair, que consisteix en la transformació d’embarcacions ja sigui per actuacions de manteniment, reparació o per la incorporació de millores tecnològiques o decoratives, pot resultar atractiu per a les empreses americanes del sector, que actualment no disposen d’instal·lacions d’aquesta mena a l’arc mediterrani. Actualment, aquests serveis per a iots de mitjana i gran eslora l’ofereixen empreses europees al Port de Barcelona, a Mallorca i a altres dos ports de la Costa Blava francesa i d’Itàlia. Potencialment, Mataró és un enclavament atractiu per aquests inversors per la proximitat geogràfica i la complementarietat a Barcelona, una destinació que ha anat en augment per als propietaris de iots de mitjana i gran eslora.
El futur Refit & Repair per a superiots (30-60m) representaria una ampliació del servei existent al Port de Mataró, que ara per ara és per a iots de petita i mitjana eslora i està situat més enllà de les dàrsenes d’amarraments dels particulars, aproximadament davant de l’hotel Atenea. La grúa actual (travel lift) actual per a la reparació en sec de les embarcacions té capacitat per a moure fins a 100 tones i eslores de fins a 30 m. Entre d’altres coses, el futur operador n’hauria de dotar el servei d’un travel lift més potent i amb major capacitat de maniobra.
Per altra banda, l’Ajuntament no descarta plantejar en un futur la possible ampliació del Port. Fins i tot s’han fet projeccions del que representaria fer créixer el Port i instal·lar-hi una nova zona de varada per a aquests iots de mitjana i gran eslora a la zona de ponent. El cost estimat de les inverions necessàries per desenvolupar el projecte en dues fases seria d’uns 90 milions d’euros.
Benefici per a tota la ciutat
L’operació dissenyada al Port de Mataró revertiria a tota la ciutat estimulant activitats complementàries com la comercial, la restauració, l’allotjament i els serveis complementaris tant per als propietaris dels iots, de gran capacitat adquisitiva, com per a la tripulació i el personal que treballaria directament o indirectament en l’empresa de Refit & Repair. Està demostrat que les ciutats que disposen d’un port econòmicament actiu generen noves activitats industrials i comercials amb el conseqüent benefici de la zona.
Viatge a Florida
El regidor de Promoció Econòmica, Miquel Rey, el gerent del Consorci del Port, Joan Bellavista, i el director general del TecnoCampus Mataró-Maresme, Jaume Teodoro, es desplaçaran a partir de dilluns que ve a diverses localitats de Florida amb l’objectiu de presentar les potencialitats del Port i tenir l’oportunitat de detallar els atractius de la ciutat en diferents àmbits.
Les activitats programades se centren bàsicament en el comptat de Broward al Sud de Florida, amb seu a Fort Lauderdale, una ciutat d’uns 183.000 habitants coneguda com la Venècia d’Amèrica per la quantitat de canals que la travessen, on el sector nàutic té un pes econòmic important. El programa també inclou cites programades als comptats de Miami Dade, North Miami, Palm Beach, Hillsborough i Manatee.
La delegació mantindrà entrevistes a diferents institucions: la Broward Alliance, la Trade Commissioner Office, l’Economic Developement Corporation, o la Marine Industry Association, la Broward College, i també visitarà i mantindrà contactes amb els responsables d’empreses i operadors nàutics com Rybovich Shipyards i Rolly Marine, entre d’altres.
Aquest viatge no és el punt de partida del projecte de recerca de finançament internacional, sinó que és un pas mes d’una iniciativa emmarcada en el projecte Mataró Marítim iniciat fa mesos conjuntament per l’Ajuntament, el Consorci del Port i el TecnoCampus Mataró-Maresme.
Tres línies estratègiques
La iniciativa, que porta per títol “Mataró, hub en Catalunya para el Sud de Florida”, té tres línies de desenvolupament estratègic: la recerca d’inversors per al Port, la internacionalització d’empreses i la col·laboració acadèmica entre institucions dels dos llocs. Les accions estan assistides per la consultora Gooljar, Mutis & Lombana LLC- Strategic Consultancy for New Markets.