L’alcalde, Joan Mora; el secretari d’Infraestructures i Mobilitat i president del Consorci Port de Mataró, Ricard Font, i el gerent del consorci, Joan Bellavista, han avançat avui que durant el mes de juliol es licitaran les noves concessions del Port de Mataró, que entraran en vigor a partir de la finalització de les actuals, l’1 de maig de 2018. Aquestes noves concessions d’amarratges, locals comercials, pallols (trasters) i aparcaments tindran un termini de 10, 15 o 30 anys, amb possibilitat de pròrroga per 5 anys més. A més, Font ha explicat que el Consorci Port de Mataró (format per Generalitat i Ajuntament) ha aprovat una inversió de més de 12 milions d’euros per renovar, adequar i millorar les actuals instal·lacions i donar-li un nou impuls a l’equipament. També ha assistit a la presentació el regidor de Promoció Econòmica i Innovació, Miquel Rey.
El Departament de Territori i Sostenibilitat, l’Ajuntament de Mataró i el Consorci Port de Mataró han possibilitat la renovació de les concessions amb condicions avantatjoses amb l’objectiu de facilitar la continuïtat dels usuaris nàutics i activitats comercials actuals i també per atraure nous clients. Així, s’obre un primer termini de sis mesos (des d’aquest juliol i fins al gener de 2015) de promoció especial amb una oferta avantatjosa per als usuaris i titulars actuals dels amarraments, locals, pallols i aparcaments, tant pels preus com pels terminis previstos. A partir de llavors, les condicions per a les noves concessions seran les del mercat i els preus generals del moment. Els interessats poden accedir a la documentació i formulari de sol·licitud online, a partir de la data de publicació al DOGC, al perfil del contractant del web
www.portmataro.com.
Els preus d’aquesta primera fase són:
Element portuari
|
10 anys
|
15 anys
|
30 anys
|
Amarraments
|
440,80 €/m2
|
471,00 €/m2
|
550,00 €/m2
|
Locals comercials, pallols i aparcaments
|
580,30 €/m2
|
666,10 €/m2
|
870,00 €/m2
|
Preus: euros per metre quadrat d’amarrament, local, pallol o aparcament en base imposable, cal afegir el 21% d’IVA
A més, el Port ha concertat amb diferents entitats bancàries unes línies de finançament especial per als interessats en aquestes noves concessions. El finançament podrà fer-se a 3, 5 i 8 anys.
El port esportiu de Mataró disposa de 1.080 amarraments amb eslores compreses entre els 7 i els 30 m i de 72 locals comercials amb un total de 6.700 m2 de sostre, més de 200 pallols i 200 aparcaments coberts. Les instal·lacions inclouen un escar varador amb una grua pòrtic de 100 tones, una estació de servei, 800 places d’aparcament de rotació, i un hotel de quatre estrelles dins del mateix recinte portuari. En la zona del contradic, annex al port esportiu, existeix una dàrsena pesquera amb llotja de peix i una dàrsena per a iots de gran eslora.
Inversió i projectes d’adequació i millora
D’altra banda, el Consorci Port de Mataró ha aprovat un projecte inversor de més de 12 milions d’euros per adequar la dàrsena de la nàutica esportiva i d’esbarjo, així com els vials i espais comuns i la zona comercial i de serveis. Aquesta inversió permetrà augmentar la qualitat, la seguretat i la sostenibilitat de les instal·lacions de tota l’àrea portuària, la dàrsena nàutica, la zona comercial, els pallols i els aparcaments i garantir la prestació de serveis portuaris de qualitat a llarg termini.
Els projectes d’adequació s’executaran per fases per tal de fer compatible l’activitat ordinària dels serveis portuaris i de la zona comercial amb l’execució de les obres, que s’iniciaran el 2015, s’intensificaran al llarg dels propers 5 anys i l’última actuació està prevista per al 2024. Les actuacions que es duran a terme són:
· A la dàrsena nàutica es renovaran els pantalans, les torretes de subministrament elèctric i d’aigua, les instal·lacions elèctriques i de serveis, els paviments i molls, el fondeig, els vials, les portes d’accés, s’instal·larà enllumenat més eficient, i es condicionaran els vials i infraestructures. D’aquesta manera, els molls gaudiran de més espai per a l’activitat nàutica i el passeig també serà més ample, agradable, segur i funcional.
· A la zona comercial es reurbanitzarà l’espai públic amb materials de qualitat i disseny contemporani, es redissenyarà la jardineria, generant un autèntic parc-jardí davant del mar, s’eliminaran barreres arquitectòniques, s’endreçarà la zona de terrasses amb una nova ordenança reguladora i amb nou mobiliari urbà, es pacificarà la mobilitat guanyant espai per al vianant, i s’actuarà en el paisatge urbà, les façanes i les retolacions comercials. Es crearà una nova plaça central que es convertirà en l’espai privilegiat dels esdeveniments de dinamització.
Totes aquestes actuacions inclouen mesures de sostenibilitat per millorar l’eficiència energètica, reduir els consums d’aigua, reduir les emissions de contaminants atmosfèrics, la contaminació lluminosa així com altres mesures de mobilitat sostenible.
Impacte econòmic i social
Durant la fase d’execució de les obres es preveu que es creïn 120 llocs de treball temporals del sector de la construcció, i en la fase d’explotació es preveu la creació de 36 nous llocs de treball estables del sector nàutic, turístic i comercial, així com la consolidació dels actuals.
Actualment el Port de Mataró dóna treball a 40 persones de forma directa en els serveis portuaris i a 348 de forma indirecta en les activitats d’indústria i serveis nàutics (144), hostaleria, comerç i turisme (188) i formació i esport (16).
D’acord amb els estudis d’impacte econòmic de l’Associació Catalana de Ports Esportius i Turístics (ACPET) i de la Generalitat de Catalunya per cada 1 € invertit en les instal·lacions portuàries se’n generen 9 en el sector privat que es desenvolupa al seu entorn. Aquest efecte multiplicador de les inversions convertirà el Port de Mataró en un dels motors econòmics de l’economia de la ciutat.
Dinamització i integració port-ciutat
El procés de noves concessions implica un nou model de gestió on la dinamització nàutica, marítima i comercial, així com la integració port-ciutat seran un eix motor del Port de Mataró. En aquest sentit, el Consorci està elaborant un pla comercial i d’usos de la zona comercial per impulsar la seva atractivitat i dinamisme amb una imatge integrada i identificativa global, i un entorn i un paisatge urbà de qualitat i amb confort per a tots els visitants i clients.
El Port gestionarà tota l’àrea amb criteris de dinamització nàutica i comercial amb un pla de màrqueting i promoció que permeti convertir aquesta zona en un pol d’interès per a tot el Maresme així com per a les comarques de seu entorn.
El Port de Mataró està en possessió de la Bandera Blava que atorga l'ADEAC, la ISO 9001 de gestió de qualitat, la ISO 14001 de gestió ambiental i el certificat EMAS, una eina de gestió que avalua el comportament mediambiental.