Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament adjudica a FCC la recollida de residus i la neteja viària durant els propers 8 anys

Escoltar

L’Ajuntament adjudica a FCC la recollida de residus i la neteja viària durant els propers 8 anys



El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir, dilluns 21 de juliol, l’adjudicació del contracte per al servei de recollida de residus, la neteja viària, la neteja de les platges i la del passeig Marítim. L’empresa Fomento de Construccions y Contratas SA (FCC) ha guanyat el concurs públic que es va iniciar al març i s’ha fet amb l’adjudicació per un import de 55.455.133,83 € (IVA no inclòs).


 

Es tracta del contracte de major volum econòmic de l’Ajuntament, que en aquesta ocasió s’ha adjudicat a la baixa, amb un preu un 11,5 % inferior al de partida: 62.664.754,64 € (IVA no inclòs). La concessió actual, que també és a mans de l’empresa FCC, s’acabava al juny i es va fer una pròrroga d’uns mesos fins al setembre per facilitar la tramitació de la nova contractació. 

 

Actualment a Mataró tenim 1.938 contenidors i 17 vehicles de recollida, i hi ha 185,5 km de carrers per escombrar. En total, en aquests serveis hi treballen 112 persones per mantenir la ciutat neta. Amb el nou contracte s’ampliarà el número de contenidors fins a 2.246 i s’hi aconseguirà que el 91,8% de llocs on es col·loquin siguin àrees d’aportacions de residus completes –amb contenidors de rebuig, fracció orgànica, vidre, paper i cartró i envasos lleugers.

 

El nou contracte servirà per unificar també el sistema de recollida de la brossa, que es farà amb els camions amb braç lateral articulat, fet que permetrà fer tot el servei de manera més eficient amb 15 vehicles, dels quals 3 seran nous.

 

Pel que fa al personal treballant en els serveis de recollida i neteja, variarà en funció de la temporada. Així, en temporada baixa hi haurà 105 persones treballant, 113 en temporada mitja i 137 en l’alta.

 

El redimensionament dels serveis segons la temporada és un dels elements clau del nou contracte. Així, no només està previst més recursos humans durant la temporada alta sinó que també es preveu incrementar els contenidors de recollida selectiva; augmentar el volum dels contenidors per evitar desbordaments.

 

 

Contenidors a menys de 100 m

 

El nou servei, que s’implantarà en menys de 6 mesos, preveu reubicar els contenidors, tot augmentant el número dels de recollida selectiva, de manera que la major part dels ciutadans tindran una àrea d’aportació per a totes les fraccions dels residus a menys de 100 metres de distància de casa.

 

També es preveu instal·lar contenidors de més capacitat, de manera que s’hi podrà recollir un 10% més de rebuig, un 62% més de fracció orgànica, un 44% més de paper, un 49% més d’envasos lleugers i un 34% més de vidre. Així mateix, es preveu una reorganització del servei de recollida de voluminosos per evitar que estiguin moltes hores al carrer.

 

 

Reforç de la neteja viària en temporada alta

 

L’organització del servei de neteja viària es planteja diferenciat per temporades (baixa, mitja i alta), de manera que la temporada baixa suposi un servei similar al que es dona actualment. L’Ajuntament decidirà en quin moment comença cada temporada i adequarà el servei a les necessitats de la ciutat. També es preveu un reforç de la neteja durant l’època de caiguda de la fulla dels arbres.

 

Pel que fa al personal, es destinaran 51 persones en temporada baixa, 57 en temporada mitja i 72 en temporada alta.

 

 

Neteja de les platges

 

Es continuarà fent el garbellat de la sorra i la neteja manual i mecànica de les platges, avançant la temporada intensiva al mes de maig, quan ara comença al juny. A la vegada, es preveu introduir la recollida selectiva dels residus a les papereres (5 fraccions a les papereres d’accessos a les platges i 2 fraccions a les de la sorra).

 

Aquest servei es preveu subcontractar al Centre Especial Ocupació (Centre Especial d’Ocupació) de la Fundació Maresme.

 

 

Procés participatiu

 

El nou contracte de la brossa parteix un procés participatiu que l’Ajuntament va posar en marxa el setembre de 2013 i que va comptar amb la complicitat dels ciutadans. El procés el va dirigir l’Agència d’Ecologia Urbana de Barcelona –un consorci públic especialitzat en la diagnosi i planificació urbana–, que va signar un conveni amb l’Ajuntament per recollir i fer l’anàlisi de les propostes ciutadanes, col·laborar en la redacció dels nous plecs tècnics i fer el seguiment de la posada en marxa tota l’estratègia. Es van rebre més de 2.000 aportacions ciutadanes amb propostes concretes de millora. Per ordre d’importància, els ciutadans van marcar com a prioritat: millorar la neteja dels voltants dels contenidors, reduir la presència de deixalles al terra, reduir la presència de femtes i orins a la vorera, millorar la neteja dels contenidors, potenciar les accions de barri per millorar el civisme, i reduir la presència de mobles al carrer, entre d’altres.