Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament convoca un nou concurs per adjudicar els propers 8 anys la recollida de residus i la neteja viària

Escoltar

L’Ajuntament convoca un nou concurs per adjudicar els propers 8 anys la recollida de residus i la neteja viària

Un procés participatiu ha recollit propostes ciutadanes per millorar el servei

El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir convocar la licitació i va donar el vistiplau als plecs de condicions que regiran el nou concurs per adjudicar el servei de recollida de residus, de la neteja viària i la neteja de les platges i el passeig Marítim. L’empresa que guanyi el concurs s’adjudicarà el servei per un termini de 8 anys i un import màxim de 62.664.754,64 € (IVA no inclòs).

 

També es preveu una possibilitat de pròrroga de 2 anys addicionals, a més de possibles modificacions del contracte que farien arribar el cost total fins a 91.410.877,98 €. Es tracta del contracte de major volum econòmic de l’Ajuntament.

 

El termini de presentació de les ofertes finalitza a principis d’abril i es preveu adjudicar els nous serveis al Ple de juny, quan acaba la concessió actual, que té adjudicada l’empresa FCC. Es farà una pròrroga d’uns mesos fins al setembre per facilitar la nova contractació. Mataró té ara 1.938 contenidors i 17 vehicles de recollida, i hi ha 185,5 km de carrers per escombrar. Actualment 112 persones treballen en aquests serveis per mantenir la ciutat neta.

 

 

Procés participatiu

 

L’Ajuntament va posar en marxa el passat setembre un procés participatiu per comptar amb la complicitat dels ciutadans a l’hora de definir com s’ha de dur a terme el servei en els propers anys, tenint en compte el context de crisi econòmica però amb l’objectiu principal que Mataró estigui més neta.

 

El procés ha estat dirigit per l’Agència d’Ecologia Urbana de Barcelona –un consorci públic especialitzat en la diagnosi i planificació urbana–, que va signar un conveni amb l’Ajuntament per recollir i fer l’anàlisi de les propostes ciutadanes, col·laborar en la redacció dels nous plecs tècnics i fer el seguiment de la posada en marxa tota l’estratègia.

 

S’han rebut més de 2.000 aportacions ciutadanes amb propostes concretes de millora. Per ordre d’importància, els ciutadans han marcat com a prioritats del nou contracte: millorar la neteja dels voltants dels contenidors, reduir la presència de deixalles al terra, reduir la presència de femtes i orins a la vorera, millorar la neteja dels contenidors, potenciar les accions de barri per millorar el civisme, i reduir la presència de mobles al carrer, entre d’altres.

 

 

Punts clau del nou servei

 

Com a elements clau, es preveu redimensionar el nou servei segons la temporada o als llocs on més es necessiti; incrementar els contenidors de recollida selectiva; augmentar el volum dels contenidors per evitar desbordaments i unificar el sistema de recollida per fer-lo més eficient; així com destinar un percentatge econòmic del contracte a fer accions puntuals de sensibilització.

 

 

Contenidors més a prop i de més capacitat

 

El disseny del nou servei preveu reubicar els contenidors, tot augmentant el número dels de recollida selectiva, de manera que la major part dels ciutadans tindran una àrea d’aportació per a totes les fraccions dels residus a menys de 100 metres de distància de casa. Com a mínim al 80% de les àrees de contenidors permetran dipositar separadament rebuig, fracció orgànica, vidre, paper i cartró i envasos lleugers.

 

També es preveu instal·lar contenidors de més capacitat, de manera que s’hi podrà recollir un 10% més de rebuig, un 62% més de fracció orgànica, un 44% més de paper, un 49% més d’envasos lleugers i un 34% més de vidre. Així mateix, es preveu una reorganització del servei de recollida de voluminosos per evitar que estiguin moltes hores al carrer.

 

 

Reforç de la neteja viària segons la temporada

 

L’organització del servei de neteja viària es planteja diferenciat per temporades (baixa, mitja i alta),de manera que la temporada baixa suposi un servei similar al que es dona actualment. L’Ajuntament decidirà en quin moment comença cada temporada i adequarà el servei a les necessitats de la ciutat.

 

Es preveu un reforç de la neteja durant l’època de caiguda de la fulla dels arbres.

 

 

Neteja de les platges

 

Es continuarà fent el garbellat de la sorra i la neteja manual i mecànica de les platges, avançant la temporada intensiva al mes de maig, quan ara comença al juny. A la vegada, es preveu introduir la recollida selectiva dels residus a les papereres (5 fraccions a les papereres d’accessos a les platges i 2 fraccions a les de la sorra).

 

Les empreses que presentin oferta hauran de fer una previsió de la inversió necessària per renovació de maquinària, tenint en compte que un dels objectius dels plecs és allargar el màxim possible la seva vida útil. L’empresa adjudicatària haurà d’assumir el personal que fa actualment el servei.