Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Les comunitats virtuals de pacients s’incrementen un 25% en només un any, segons l’enquesta anual en TIC i Salut

Escoltar

Les comunitats virtuals de pacients s’incrementen un 25% en només un any, segons l’enquesta anual en TIC i Salut

L’alcalde destaca el paper clau que Mataró, com a seu de la Fundació TIC Salut, juga en la implantació d’eines digitals en aquest àmbit

La Fundació TicSalut ha presentat avui a l’auditori del TecnoCampus l’Enquesta en TIC i Salut 2014, un estudi anual que porta a terme des de l’any 2007 per encàrrec del Departament de Salut i que permet conèixer objectivament el desenvolupament i la utilització de les TIC en l’àmbit de la Salut a Catalunya.

 

La cloenda de la presentació ha anat a càrrec del conseller de Salut, Boi Ruiz, i l’alcalde de Mataró, Joan Mora. L’alcalde ha destacat la importància que la Fundació TIC Salut tingui la seu al TecnoCampus, on treballa estretament amb el Centre de Transferència Tecnològica del parc i el teixit d’empreses per millorar les solucions tecnològiques en aquest àmbit. Des de Mataró, ha dit, poden sorgir grans iniciatives amb impacte global. En aquest sentit, el conseller Boi Ruiz ha afegit que “Mataró és la capital de la salut digital de Catalunya”, i ha apuntat que es continuarà treballant en solucions que “ja no són atendre a distància gràcies a les noves tecnologies, sinó atendre a casa, més a prop, gràcies a aquetes eines”.

 

Dels resultats de l’enquesta presentada avui destaca l’important increment de les comunitats virtuals entre professionals, entre pacients i professionals, i, sobretot, entre pacients. Actualment, un 38,5% dels centres disposen de comunitats virtuals entre professionals, un 28,5 % entre professionals i pacients, i un 30% entre els propis pacients. Les comunitats virtuals entre pacients, que han passat d’un 5% l’any 2013 a un 30% aquest any, han estat creades pels propis centres sanitaris per posar en relació als pacients que comparteixen una patologia comuna, afavorint així que assumeixin un major protagonisme en la gestió de la seva salut.

 

L’estudi també destaca que un 51% dels centres de salut catalans de la xarxa pública empren el telediagnòstic, un 50% la teleconsulta i un 11% la telemonitorització. A més, un 19% dels dispositius informàtics d’ús assistencial dels centres sanitaris són mòbils, el 63% dels centres permeten accedir a les dades de salut mitjançant portàtils, un 37% mitjançant tauletes i un 21% a través d’smartphones. Aquests resultats posen de manifest l’esforç que estan fent els centres catalans per adaptar-se a la creixent necessitat d’accedir a les dades des de diferents dispositius i ubicacions.

 

L’enquesta també ha posat de relleu que la Història Clínica Compartida de Catalunya (HC3) és una eina consolidada a tots els centres sanitaris catalans, amb un 100% d’hospitals i centres d’atenció primària de la xarxa pública connectats a HC3, i amb un espectacular increment respecte a l’any passat als centres de salut mental (s’ha passat del 17 al 73%) i als centres sociosanitaris (del 38 al 78%). Cal destacar també que el 43% dels centres sanitaris ja no mouen cap història clínica en paper i que cap centre imprimeix les plaques radiològiques de forma habitual.