Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El Servei de Mediació Ciutadana ha atès 680 casos durant el 2014, un 10 % més que el 2013

Escoltar

El Servei de Mediació Ciutadana ha atès 680 casos durant el 2014, un 10 % més que el 2013

Més de la meitat dels casos són problemàtiques a l’entorn del pagament de la hipoteca o del lloguer



El Servei de Mediació Ciutadana ha atès 680 casos al llarg de 2014, que representen un 10 % més que el 2013. Tot i que hi ha hagut un increment constant des de la creació del servei (2002), els últims tres anys s’ha detectat un augment molt significatiu que s’explica en gran mesura per l’increment de casos relacionats amb l’habitatge: problemes per pagar la hipoteca o el lloguer. La memòria s’ha presentat a la Comissió Informativa Municipal de Participació i Serveis a les Persones.


 

Dels 680 casos atesos, 492 eren casos nous i 188 eren expedients oberts l’any anterior. Les actuacions que s’han hagut de portar a terme per atendre’ls han estat 4.624, que suposen una mitjana de 6,8 actuacions per cas. Del total de casos tancats, un 92% es va fer amb acord. Els casos atesos han beneficiat directament a 3.189 persones i indirectament a 8.147 (entorn del conflicte).

 

Pel que fa a la tipologia de casos tractats, 366 estaven referits a processos d’intermediació hipotecària i de lloguer; 104 a relacions interpersonals (humitats, convivència, sorolls, neteja, animals domèstics, obres, ús espai comú,...); 82 eren problemàtiques a l’entorn de les comunitats de veïns; 62 de mediació familiar; 29 activitats econòmiques; 24 d’incompliment de l’Ordenança de Civisme; 8 en l’àmbit escolar; 3 de l’espai públic i 2 sobre temes d’organització.

 

Per zones, els casos procedeixen majoritàriament de Cerdanyola, amb 246, i seguidament Rocafonda-El Palau-Escorxador amb 204; Cirera-Molins-Vista Alegre-Camí de la Serra-La Llàntia-Via Europa amb 94; Centre-Eixample-Havana amb 69, i Pla d’en Boet-Peramàs amb 67.

 

Els canals pels quals han arribat el casos al Servei de Mediació Ciutadana són: derivacions de diferents serveis públics (Benestar Social, oficines d’atenció ciutadana, Policia Local, web municipal o Via Pública, entre d’altres), 353; de forma directa per iniciativa de l’usuari, 300 i a través d’associacions i entitats diverses, 27.

 

A 31 de desembre de 2014, el Servei de Mediació Ciutadana treballa en 142 casos, a més del seguiment dels acords que s’han pres i dels casos que s’han derivat a altres serveis.

 



Enquesta de satisfacció

 

El 2011 el Servei de Mediació Ciutadana va implementar un sistema d’avaluació per tal que els usuaris valoressin el servei. Així, els usuaris dels 540 casos tancats el 2014 han mostrat en un 91 % una alta satisfacció pel servei; un 9 % l’han valorat amb una satisfacció mitjana.

 

 

Altres àmbits de treball del Servei de Mediació

 

El Servei de Mediació Ciutadana de l’Ajuntament de Mataró està ubicat a l’avinguda de Lluís Companys, 21 i funciona des de finals de 2002; en aquests moments compta amb un equip multidisciplinar de 6 mediadors. Des d’aleshores ha anat creixent i consolidant-se com un recurs útil i cohesionador per a la ciutat que aposta pel diàleg com a eina de resolució i prevenció de conflictes.

 

A més de les actuacions de mediació amb els ciutadans i les empreses, el Servei de Mediació Ciutadana treballa en altres àmbits que requereixen de la seva gestió, com ara la mediació reparadora amb joves que han infringit l’Ordenança de Civisme; treball al territori amb un mediador referent a cada zona; el Projecte de Gestió Alternativa de Conflictes (GAC), en l’àmbit educatiu, per tal de sensibilitzar envers la cultura de la mediació i la pau a la comunitat educativa; treballa estretament amb el Projecte de suport a les comunitats de veïns de Rocafonda, El Palau i Cerdanyola; gestió de conflictes en l’àmbit familiar i en els espais públics.

 

Per a aquest any 2015, es preveu encetar una nova línia de treball que girarà a l’entorn de les persones majors de 60 anys amb l’objectiu de fer un acompanyament des de la mediació a aquest col·lectiu per oferir-los eines per fer front a les problemàtiques que se’ls presenten.