Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Alumnes de 5è de primària de Mataró aprenen art contemporani realitzant una exposició de la mà del M|A|C

Escoltar

Alumnes de 5è de primària de Mataró aprenen art contemporani realitzant una exposició de la mà del M|A|C

Hi participen les escoles Montserrat Solà i Angeleta Ferrer



“El relat d’una exposició” és un projecte pilot per a la realització d’una exposició d’art contemporani a càrrec dels infants de 5è de primària de les escoles Angeleta Ferrer i Montserrat Solà de Mataró. El projecte, que es planteja com un treball de curs i de caràcter transversal, consisteix en què els alumnes reben l’encàrrec d’idear una exposició d’art contemporani per a les sales d’exposicions de Can Palauet.




Els alumnes fan de comissaris, trien el que explicarà l’exposició al visitant, coneixen artistes i trien peces d’alguns d’ells; aprenen com es fa la producció de l’exposició i la dissenyen; pensen l’espai i com disposar les peces que han triat; redacten les cartel·les i els fulls de sala; col·laboren en el muntatge; documenten el procés i, finalment, pensen i executen el servei educatiu i les activitats complementàries.




L’objectiu d’aquesta activitat és fer conèixer l’art i els llenguatges contemporanis als alumnes des de dins, amb l’objectiu d’explicar l’exposició amb les paraules d’aquests nens.




Tota l’activitat es vehicula a través del blog del ‘M|A|C mini’ que s’ha habilitat per a poder seguir el procés. http://www.mataroartcontemporani.cat/blog/el-relat-duna-exposicio/





Procés i calendari




El procés s’estableix en 11 sessions que es despleguen des de l’octubre de 2016 fins al maig de 2017. D’aquestes jornades, 5 tenen lloc a l’aula, 2 són sortides (al taller de l’artista i al MACBA) i 4 a Can Palauet. L’exposició s’inaugurarà a les sales d’exposicions de Can Palauet el divendres 10 de març de 2017. El servei educatiu (pensat per a escoles i públic en general) així com les visites comentades i les activitats complementàries es faran també amb la participació dels infants.




Les sessions s’han repartit en diferents àmbits:




Sessió 1 06.10.16. Us convidem a fer una exposició d’art contemporani



Sessió 2 21.10.16. Coneguem artistes



Sessió 3 04.11.16. Treball de camp: anem al MACBA



Sessió 4 18.11.16. Triem els i les artistes



Sessió 5 02.12.16. Triem les peces de l’exposició



Sessió 6 16.12.16. L’artista a l’aula | l’artista al taller



Sessió 7 20.01.17. Com preparem i pensem l’exposició



Sessió 8 03.02.17. Com expliquem l’exposició



Sessió 9 17.02.17. Dissenyem l’exposició



Sessió 10 6 i 7.03.17. Muntatge de l’exposició



Sessió 11 10.03.17. Inaugurem l’exposició






L'equip de treball




L’equip de treball està format per Gisel Noè, responsable del M|A|C, que s’encarrega del concepte i direcció del projecte; Gemma Tro, que en coordina la producció, Blai Marginedas, que n’és el curador, i Cori Mercadé, que desenvolupa la tasca d’educadora.




“El relat d’una exposició” compta amb la complicitat dels tutors de les escoles Angeleta Ferrer i Montserrat Solà i també dels seus mestres especialistes de visual i plàstica.






Un projecte d'abast global 




El “M|A|C mini” és un projecte transversal que pretén acostar als infants la concepció de l’art i la seva aplicabilitat a la vida quotidiana. S’oferten diferents tallers per a alumnes d’educació infantil. ‘De cara i d’esquena’ (P4 i P5), ‘Repassejant l’escola’ (P5) i ‘Jo em miro’ (P4). També, a l’Escola Montserrat Solà s’ha realitzat ‘Anima[t]’, un taller d’stop motion amb els alumnes de 6è de Primària.




Pel que fa a alumnes de secundària, el M|A|C ofereix el programa ‘Zona intrusa’, del qual ja s’ha arribat a la desena edició. És un projecte artístic i educatiu per als centres de secundària de Mataró que cerca apropar l’art contemporani als centres educatius per produir un espai crític de coneixement i experimentació. En aquest projecte, hi participen alumnes dels instituts Alexandre Satorras, Miquel Biada, Laia l’Arquera i Puig i Cadafalch i els centres Freta i Escola Pia Santa Anna.




D’altra banda, alumnes de 1r, 2n i 3r de primària de l’Escola Joan Coromines estan fent intervencions artístiques a la plaça de la Muralla. Aquest és un projecte dins el marc de les tardes creatives destinat als alumnes amb l’objectiu de conèixer intervencions artístiques contemporànies a l’espai públic, com a element que porta l’art més enllà de les parets dels museus i pretén fer reflexionar a creadors i públic sobre temes socials, ambientals, polítics o culturals: reflexió crítica, pensament i sensibilitat artística.




Aquest curs 2016-2017, el M|A|C també s’implica en el projecte d’una guia elaborada pels alumnes de 1r d’ESO de l’IES Puig i Cadafalch, amb motiu de la commemoració de l’Any Puig i Cadafalch que se celebrarà el 2017.