Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament aposta perquè la Generalitat posi en marxa dos Instituts-Escola a Rocafonda i Cerdanyola el curs vinent

Escoltar

L’Ajuntament aposta perquè la Generalitat posi en marxa dos Instituts-Escola a Rocafonda i Cerdanyola el curs vinent

El govern municipal explica la planificació escolar 2017-2022, que ha presentat a la comunitat educativa, i que es portarà a aprovació del Ple de febrer



El regidor d’Educació i Treball, Miquel Àngel Vadell, ha explicat avui la proposta de planificació escolar 2017-2022 que l’Ajuntament ha treballat en els darrers mesos i ha posat sobre la taula de la Generalitat. L’objectiu d’aquesta nova planificació és impulsar millores en la qualitat de l’ensenyament, amb canvis innovadors i de valor educatiu i social afegits, que alhora s’adaptin a la nova realitat demogràfica. 




El nou mapa escolar suggerit per l’Ajuntament proposa convertir l’Escola Tomàs Viñas (Cerdanyola) i l’Escola Àngela Bransuela (Rocafonda) en dos Instituts-Escola; reduir les ràtios a infantil i primària progressivament fins a 20 alumnes per aula; construir dos nous edificis per a les escoles Joan Coromines i Germanes Bertomeu; i la creació d’un nou institut de secundària a Rocafonda.






El document del Mapa Escolar Mataró 2017-2022, que s’ha treballat en el Consell Municipal Escolar, amb les comunitats educatives i amb els grups municipals, és un text de propostes de planificació escolar que s’ha traslladat ja a la Generalitat, administració que té les competències en matèria de la creació, el desenvolupament organitzatiu i règim dels centres educatius. Està previst que el text es porti a l’aprovació del Ple ordinari del mes de febrer.






L’Ajuntament ha mantingut diverses reunions amb la delegació territorial d’Ensenyament al respecte i el pròxim dijous defensarà la planificació davant el Director General de Centres Públics de la Generalitat. El regidor d’Educació demanarà també que la comunitat educativa estigui ben informada de quina serà la planificació prevista per al proper curs abans que se celebrin les jornades de portes obertes dels centres educatius previstes pels mesos de febrer i març.








Demografia i matriculacions






Les dades demogràfiques de la població escolar en el període 2017-2022 indiquen que a l’educació secundària faran falta 6 noves línies d’ESO, que és l’equivalent a dos nous instituts, i a l’educació infantil i primària sobraran fins a 10 línies, que serien 5 escoles de 2 línies.






A més d’aquestes xifres demogràfiques, la Direcció d’Ensenyament de l’Ajuntament també ha tingut en compte les dades numèriques de les matrícules escolars que fan les famílies de la ciutat per elaborar aquesta planificació. Un cop acabat el procés de preinscripció i matrícula 2016-2017, la gran majoria de vacants de P3 es concentra en el sector públic i especialment en els barris de Rocafonda i Cerdanyola.






A la zona de Rocafonda, un cop acabat el procés de preinscripció i matrícula, es van cobrir un 78% de les places ofertades de P3, i a data d’avui, tenint en compte la matrícula viva estan cobertes el 81% de les places de P3, amb 29 vacants en aquest nivell educatiu.






A la zona de Cerdanyola, un cop acabat el procés de preinscripció i matrícula, es van cobrir un 73% de les places ofertades de P3, i a data d’avui, tenint en compte la matrícula viva estan cobertes el 76% de les places de P3, amb 27 vacants en aquest nivell educatiu.








Dos Instituts-Escola






La Direcció d’Ensenyament de l’Ajuntament, després de presentar la proposta i debatre amb les AMPAS i les escoles Àngela Bransuela i Tomàs Viñas, ha decidit proposar a la Generalitat que reconverteixi aquest centres educatius en Instituts-Escola amb una línia d’educació infantil i dues línies d’ESO, respectivament. Les dues escoles han manifestat el seu interès i vocació de transformació en aquest nou model. Això suposaria, entre d’altres, l’adaptació de l’edifici i el desenvolupament del projecte 3-16 pel que fa a docents, equip directiu i projectes educatius.






Les millores educatives i socials d’un Institut-Escola són, entre d’altres, la continuïtat de l’escolarització en acabar 6è de primària quan els alumnes tenen 12 anys, facilitar l’escolarització més pròxima al barri, tenir un coneixement i fer un seguiment continuat, global i més profund de l’alumnat i donar continuïtat a la relació amb les famílies.




 


Reducció de la ràtio




Mataró vol que la Generalitat aprovi la reducció progressiva de ràtios a educació infantil i primària fins aconseguir els 20 alumnes per aula. Mentre això no s’aconsegueixi, es demana mantenir les actuals línies d’infantil i primària, exceptuant només els casos en què s’iniciïn nous projectes educatius que requereixin nous models de centres com els dos Instituts-Escola. Pel que fa a grups de P3, es proposa obrir la segona línia en el nou edifici de l’Escola Angeleta Ferrer, que està previst que entri en funcionament el proper curs 2017-2018.




En aquest aspecte, es deixa clar que els centres públics i concertats han de rebre el mateix tractament als efectes de la planificació escolar i ràtios.






Dues escoles noves i nou institut de secundària




A partir del curs 2019-2020, Mataró necessitarà 3 noves línies d’ESO, a més de les línies creades als Instituts-Escola. Per satisfer aquesta necessitat, l’Ajuntament proposa a la Generalitat crear un nou institut i per fer-ho proposa a la disposició del Departament d’Ensenyament un solar de la Ronda de Rafael Estrany, cedit des de l’any 2010 segons acord del Ple de setembre.




Com a peticions de noves escoles hi ha dues. D’una banda, l’escola Joan Coromines, que es consolida com a centre de 2 línies per la demografia de la zona i per la singularitat del projecte, necessita un nou edifici adequat a les característiques del seu projecte educatiu. D’altra banda, l’edifici de l’escola Germanes Bertomeu està plenament amortitzat i requereix una substitució completa.




Centre Integral de Formació Professional




Mataró continua apostant per un Centre Integral de Formació Professional per ampliar les modalitats i l’oferta de formació professional a la ciutat.




En el curs 2021-2022 arribarà a l’educació secundària post-obligatòria (batxillerat, formació de grau mig) l’augment d’alumnat que es produeix a partir del curs 2017-2018. Això requerirà tenir la previsió de 150 noves places a primer curs i de 150 més per segon.