Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró aprova en Junta de Portaveus una declaració institucional de suport i adhesió al manifest de Som Escola

Escoltar

Mataró aprova en Junta de Portaveus una declaració institucional de suport i adhesió al manifest de Som Escola



Aprovada en Junta de Portaveus una declaració institucional de suport i adhesió al manifest de somescola.cat per refermar el suport a l’escola catalana i al model de cohesió social que aquesta representa. El text, presentat pel grup municipal d’ERC-MES, es va aprovar amb els vots a favor de PSC, CiU, ERC-MES, VOLEMataró, CUP i ICV-EUiA. C’S, PP i PxC hi van votar en contra. 

 


El text íntegre aprovat és el següent:

 


“Atès que Somescola agrupa entitats cíviques, culturals i de tot l’àmbit educatiu amb l’objectiu de coordinar totes aquelles persones i entitats que es comprometen a actuar de manera activa en defensa del model educatiu català, que contribueix a construir una societat més cohesionada, democràtica i lliure i d’una escola catalana en llengua i en continguts, que no separi els infants i joves per la seva llengua d’origen.

 


Atès que les entitats que avui formen Somescola, representants de l’àmplia pluralitat d’actors i de sensibilitats del món educatiu, social i cultural de Catalunya, creuen necessari reforçar el treball conjunt per consolidar, protegir i millorar el model educatiu català, patrimoni de la nostra societat i garantia per al futur i la igualtat d’oportunitats dels infants i joves i de la cohesió social del país.

 


Atès que el model educatiu català té per finalitat la formació integral de la persona i la seva capacitació per a conviure democràticament en la pluralitat, des d’enfocaments pedagògics que possibiliten la construcció crítica del coneixement i l’autonomia de pensament i d’aprenentatge de tots i cadascun dels infants, independentment d’origen, llengua o condicions individuals. I així queda establert en el currículum vigent a Catalunya:

 


“La finalitat de l’educació és aconseguir que els nois i les noies adquireixin les eines necessàries per entendre el món en què estan creixent i que els guiïn en el seu actuar; i posar les bases perquè esdevinguin persones capaces d’intervenir activament i crítica a la societat plural, diversa i en canvi continu, que els ha tocat viure”.

 


Atès que les nostres escoles, avalades pel llegat de l'escola catalana de principis de segle XX, han ajudat a generar la societat actual plural, diversa, amb criteri i amb uns sòlids principis de convivència. Així, els nostres infants i joves viuen en una societat culturalment diversa i han après vivencialment els principis de ciutadania, democràcia, llibertat i respecte. La llengua i la cultura de Catalunya han determinat el procés de desenvolupament d'aquestes capacitats, dins una escola catalana, amb valors democràtics i integradors, que els han permès poder exercir la ciutadania de ple dret.

 


Atès que avui, aquests principis i característiques del model educatiu català, dins la seva diversitat, són compartits de forma amplíssima per la societat catalana, més enllà d’opcions polítiques

de les famílies i del conjunt de ciutadans i de les diferents perspectives que la pluralitat d’actors del sistema educatiu tenen sobre com ha de ser la seva concreció.

 


Atès que els principis del model educatiu català han estat compartits al llarg de la seva història per diferents expressions: les escoles i les colònies del Patronat Escolar de Barcelona, les Montessori i Escoles d’Estiu de la Mancomunitat, el moviment d’Escola Nova i els Institut-escola de la Generalitat republicana, els moviments de renovació pedagògica dels anys 60, les escoles d’iniciativa social i el CPEPC, les mobilitzacions per l’escolarització de tots els infants i pels drets laborals, el treball per l’escola inclusiva, el consens social i polític i de la comunitat educativa del model d’immersió lingüística, etc.

 


Atès que el context històric i social en el que vivim fa encara més important garantir que el model educatiu català es consolidi i millori, per donar resposta als reptes i necessitats dels infants i de la societat. Un model educatiu compromès amb la democràcia, on la participació, el pensament crític, la resolució pacífica dels conflictes, el respecte a la diferència i els valors de convivència són centrals en la vivència dels infants. I un model educatiu compromès amb la inclusió i la cohesió social, on tot infant hi ha de trobar oportunitats de creixement i de dignitat, inclosa la plena competència comunicativa en les llengües d’ús normal a la societat.

 


Atès que els mestres i professionals del nostre sistema educatiu garanteixen i fan possible aquest model educatiu català, i són els qui han fet els esforços gràcies als quals l’escola ha mantingut tothora la seva funció de cohesió social i de convivència democràtica en un context de tensions vinculades a la crisi econòmica. Les famílies i entitats reconeixem i agraïm públicament la seva tasca i manifestem la nostra confiança en la seva professionalitat.

 


Atès que l'escola catalana i el seu model d’integració lingüística ha fet un gran esforç en la darrera dècada per acollir, des d'una perspectiva inclusiva, a infants i joves vinguts de diferents cultures del món. Podem constatar que ha estat un factor important, per afavorir la cohesió social des d'una perspectiva intercultural i que aquest ha de continuar essent un dels puntals del model educatiu català.

 


Atès que els plantejaments que propugnen públicament una involució educativa uniformitzadora, l’adoctrinament ideològic, la generació de sospites i denúncies i la segregació lingüística, volen posar en risc aquest model educatiu català compromès amb la igualtat d’oportunitat dels infants i amb els valors cívics i democràtics de convivència de la nostra societat.

 


Atès que les administracions locals són un element clau del sistema educatiu català en tant que en el marc de la Llei d’Educació de Catalunya, treballen en coresponsabilitat amb el Departament d‘Ensenyament per a garantir un sistema educatiu de qualitat.

 


Per això, recollint la crida que les entitats que formem Somescola fan al conjunt de la societat perquè faci seu aquest patrimoni que és el model educatiu català, i que es comprometi a consolidar-lo, a protegir-lo i a contribuir a la seva millora, el GM d’ERC-Mov.Esquerres proposa d’adopció dels següents

 


 

ACORDS:

 


Primer.- Subscriure el manifest de Somescola.cat (https://www.somescola.cat/manifest-per-la-consolidacio-proteccio-i-millora-del-model-educatiu-catala/) per refermar el suport a l’escola catalana i al model de cohesió social que aquesta representa.

 


Segon.- Aprovar l’adhesió de l’Ajuntament de Mataró a la plataforma de Somescola.cat formada per entitats cíviques, culturals i de tot l’àmbit educatiu català.

 


Segon.- Traslladar aquests acords a Somescola.cat, al Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, al Parlament de Catalunya, a l’Associació Catalana de Municipis, a la Federació de Municipis de Catalunya i a l’Associació de Municipis per la Independència.”