Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El M|A|C inaugura l’exposició col·lectiva “Sortir-se de la línia”

Escoltar

El M|A|C inaugura l’exposició col·lectiva “Sortir-se de la línia”

Vuit propostes artístiques a partir de la idea d'errar d’autors maresmencs i gironins



El 17 de març es va inaugurar a Can Palauet, l’exposició col·lectiva “Sortir-se de la línia”, comissariada per Rita Andreu i coproduïda pel M|A|C Mataró Art Contemporani i Bòlit Centre d’Art Contemporani de Girona. "Sortir-se de la línia" és una proposta expositiva que reuneix vuit projectes articulats a partir de la idea d'errar, un concepte que prové del llatí errare i que remet a l’acció de vagar sense rumb fix i, per derivació, a la idea d'anar errat, en el sentit de desviar-se o perdre la bona orientació intel·lectual o moral i que evoluciona com a sinònim d'equivocar-se.




Irene Bou, Azahara Cerezo, Anna Dot, Enric Farrés Duran, Mireia Ferron, Francesc Ruiz Abad, Irene Solà i Damià Vives exposen cadascú una obra que comparteix alguna deriva d'aquestes accepcions, des de l’imprevist i una certa manca de control sobre la pràctica artística a l’error o equívoc com a clau de lectura de la realitat.




A “El margen de error” (2017), Irene Bou (Caracas, Veneçuela, 1982) presenta dos collages i una peça audiovisual que transiten pel llindar que separa el que entenem per error i encert. D'una banda, el vídeo evoca la inestabilitat del procés creatiu, pel que fa a la presa de decisions mentre que els collage revelen un procediment que sempre deixa un marge a l'error.




Azahara Cerezo (Girona, 1988) proposa un remake del llibre Passejos per Berlín de Franz Hessel substituint l'escenari físic pel virtual. “Privacitat interrompuda” (2017) és una deriva per Berlín rastrejant els edificis que Google va haver d’esborrar de l’Street View degut a les queixes d’invasió de la intimitat rebudes i que, inesperadament, tornen a aparèixer.




La proposta “Les pedres del camí” (2017) d'Anna Dot (Torelló, 1991) parteix d'una reflexió al voltant de l'expressió ensopegar dues vegades amb la mateixa pedra que, llegida a través del Quixot de Miguel de Cervantes, acaba convertida en pedres que representen aquesta contraposició entre l'ideal i el resultat frustrat.




“189 errores” (2016) és una publicació que recull les fe d'errates compilades en el si de la col•lecció Papeles del Siglo que Enric Farrés Duran (Palafrugell, 1983) va anar construint mentre treballava en una llibreria de vell. Aquí el llibre serveix de pretext per pensar la naturalesa del fracàs i de l'error i desemboca en una instal·lació en forma de racó de lectura impossible.




“Temere error” (2013) és una sèrie fotogràfica de Mireia Ferron (Malgrat de Mar, 1988) en la qual l'accident i l'atzar hi tenen un paper protagonista. Es tracta de fotografies fruit d’una deriva per la ciutat francesa de Niort on hi apareixen elements dissonants o amb errades a l’hora de fer-les.




La instal·lació “This was forever until now” (2014-2015) de Francesc Ruiz (Palamós, 1990) és un viatge deriva en autoestop on l’artista es deixa portar allà on es dirigeixen els conductors que s'aturen a recollir-lo, totalment a l’atzar. Els objectes que va recopilar es poden llegir com a mapes subjectius de les diverses etapes d'aquest periple.




Al vídeo “To read” (2013), Irene Solà (Malla, 1990) llegeix una sèrie de textos escrits en islandès, sense conèixer-ne la llengua. Aquests fragments són transcrits per un islandès a partir del que aquest entén, esdevenint una reflexió sobre el llenguatge i sobre la (im)possibilitat de la comunicació.




En la sèrie “Cartografies de paisatges interurbans I” (2011-2014), Damià Vives (Artà, Mallorca, 1981) explora aquells espais que conformen el seu univers quotidià a través del traç incontrolat que genera en els seus dibuixos el moviment dels vehicles en els quals es desplaça.




L’exposició, que podrà visitar-se fins el 20 de maig de dimarts a dissabte de 17 a 20 h, i diumenges i festius d'11 a 14 h, comptarà també amb la conferencia d’Anna Dot sobre la seva instal•lació, “De l’error a la pedra o de la literatura a l’objecte”, el dissabte 5 de maig, a les 19 h.


 


El relat de... Sortir-se de la línia




L’exposició “Sortir-se de la línea” ha servit de pretext per donar continuïtat al projecte educatiu “el relat de...”, fruit de l'experiència pilot "El relat d'una exposició" que el M|A|C va produir durant el curs 2016-2017, el qual ha estat nominat finalista als PREMIS ACCA 2017 a la categoria d´EDUCACIÓ que otorga l’Associació Catalana de Crítics d’Art.





Aquesta iniciativa pretén acostar l’art contemporani i les arts visuals al públic més jove i donar-los a conèixer els processos conceptuals i aspectes de organitzatius d’una exposició. En aquesta ocasió el projecte ha estat desenvolupat pels nois i noies de 1r de l'Institut Les Cinc Sénies que, durant algunes setmanes, han estat treballant l'exposició i els artistes que hi participen per poder-la explicar al públic a les visites comentades que han preparat, juntament amb l'educadora de l'art Cori Mercadé i la responsable del M|A|C, Gisel Noè.





Les visites comentades a càrrec dels nois i noies de 1r de l'Institut Les Cinc Sénies seran el dissabtes 14 d’abril i 12 de maig, a les 19 h, els diumenges 15 d’abril i 13 de maig, a les 12h i la Nit dels Museus, 19 de maig, on faran "El relat de Sortir-se de la línia a la carta" que consisteix en explicar l'exposició a demanda dels visitants, des de les 18 h fins a les 21.30 h.