Escola Pia Santa Anna, Ajuntament i Diputació col·laboren per implantar els camins escolars del centre educatiu
L’objectiu és aconseguir itineraris segurs i a peu perquè els alumnes puguin anar sols a l’escola
El projecte de camins escolars de l’Escola Pia Santa Anna ja està en marxa. El regidor de Mobilitat, Juan Carlos Jerez, el regidor d’Ensenyament, Miquel Àngel Vadell, l’equip directiu i l’AMPA de l’escola, i responsables de la redacció del projecte han presentat aquesta tarda la diagnosi sobre els camins escolars i les accions desenvolupades fins a la data i que s’hauran d’implantar en el futur.
Els camins escolars són una xarxa d’itineraris que permeten que els nens i nenes vagin de casa a l’escola de manera autònoma i segura, ja sigui caminant, amb bicicleta o altres mitjans de transport no contaminants. L’objectiu és aconseguir una major autonomia dels infants, així com reduir l’ús del vehicle privat en els desplaçaments. A la vegada, esdevé una estratègia educativa que fomenta els valors del respecte, la responsabilitat, la solidaritat i la sostenibilitat, a través de la participació i la transformació de l’espai públic i els hàbits de mobilitat dels infants i la ciutadania en general.
L’Ajuntament de Mataró impulsa la creació de camins escolars amb el suport de la Diputació de Barcelona, que encarrega la redacció dels estudis d’implantació, i la implicació dels centres educatius. Al 2010, l’Escola GEM va iniciar el seu projecte de camins escolars i, en aquests moments, diferents AMPA/AFA de la ciutat integrades en un grup de treball estudien les possibilitat d’implantació dels camins escolars al seu centre. Aquest curs 2017-2018, l’Ajuntament ha sol·licitat a la Diputació iniciar els estudis per als camins escolars de l’Escola Germanes Bertomeu i l’Escola Bressol Rocafonda.
El projecte de l’Escola Pia Santa Anna
L’estudi sobre els camins escolars de l’Escola Pia Santa Anna es va engegar el curs passat, amb la realització de més de 500 enquestes a les famílies i, en especial, a l’alumnat de quart i cinquè curs, amb els quals també s’han fet sortides de camp. A partir de la informació obtinguda s’han definit els itineraris més utilitzats en els desplaçaments casa-escola per fer la proposta de camins escolars, diagnosticant la situació actual i les propostes de millora de la seguretat viària.
L’estudi inclou propostes tècniques, educatives i divulgatives. Tenen com a objectiu augmentar el percentatge d’alumnat que va a peu a l’escola (actualment un 18% de mitjana entre els alumnes de 4t i 5è), augmentar la seguretat viària i reduir la sensació de perill que tenen alguns alumnes i famílies quan transiten pels vials de l’entorn de l’escola.
Les propostes tècniques afecten als entorns dels edificis d’infantil i primària de l’escola. Per exemple, al Torrent es proposa cobrir els escossells dels arbres per fer-los accessibles, substituir la barana davant l’edifici de l’escola per una tanca per la qual no es pugui passar per sota, o millorar la cruïlla amb el carrer de Sant Josep per fer-la més segura. A la plaça de les Tereses, reordenar l’espai per potenciar el caràcter pacificat de l’àmbit. Al carrer de Santa Teresa, regular la carrega i descàrrega durant l’horari d’entrada i sortida escolar. I al Camí Ral, ajustar la regulació de la cruïlla amb el carrer de Sant Agustí, millorar el rebaix del pas de vianants de la cruïlla amb el carrer de Lepant (cantonada mar-Barcelona), o millorar les condicions de les voreres del tram entre el carrer de Cuba i el carrer de Montserrat, entre altres.
L’Ajuntament ja ha començat a implantar algunes de les propostes, com la senyalització de zona escolar, la retirada de la parada de taxis i la zona de càrrega i descàrrega de la plaça de Santa Anna, la modificació semafòrica de la cruïlla Camí Ral-Sant Agustí, i el trasllat de contenidors que interferien la visibilitat a la cruïlla del carrer de Sant Antoni amb el Camí Ral. D’altres accions es preveuen executar a curt, mig o llarg termini.
Pel que fa a les propostes educatives, l’estudi proposa posar en marxa un Bus a peu que permeti a l’alumnat fer el camí cap a l’escola acompanyats d’un adult responsable que recull els menors en diferents parades senyalitzades; implicar els comerços del recorregut que puguin ser reconeguts per als alumnes com a Comerç amic per solucionar problemes en cas de necessitat; fomentar l’acompanyament des del vehicle fins a l’escola del alumnes més petits per part dels de més edat; arribar a un acord avantatjós perquè les famílies estacionin a l’aparcament de la plaça de les Tereses; crear una comissió de mobilitat a l’escola i promocionar els camins escolars a la comunitat educativa.
Per últim, l’estudi proposa crear una imatge de marca per divulgar i donar a conèixer els camins escolars com a projecte que implica a tots els ciutadans.