L’Ajuntament preveu un increment general dels tributs per al 2020

La pujada d’impostos rondarà els 48 € anuals de mitjana per família i anirà acompanyada d’un Pla de racionalització de la despesa de l’Ajuntament per garantir l’equilibri pressupostari i la prestació de serveis, en un escenari en què han disminuït ingressos per conceptes com l’ICIO o la plusvàlua

El Govern municipal ha aprovat el decret d’avantprojecte de pressupost i modificació dels impostos, taxes i preus públics per al 2020, en què proposa un increment general dels tributs, una proposta que s’ha explicat avui en la Comissió Informativa Municipal de Presidència, Bona Governança i Reptes Mataró. L’increment proposat suposaria que una família tipus (que pagui IBI d’habitatge, IBI d’una plaça d’aparcament, taxa de gual, taxa de brossa domiciliària, impost de vehicles i taxa de cementiris), l’any que ve pagaria 801,79 € en concepte d’impostos municipals (47,63 € més respecte el 2019).

La proposta d’augment dels tributs està acompanyada d’un Pla de mesures de racionalització de la despesa per poder fer front a l’escenari pressupostari 2020-2023. I és que, a més de garantir la prestació de serveis i de donar resposta a les necessitats de la ciutat, caldrà afrontar la disminució en la previsió d’ingressos com l’ICIO o la plusvàlua, l’increment de la despesa de personal treballador de l’Ajuntament (proper als 2 M €) i la millora dels contractes de neteja i recollida, de la neteja d’edificis i del Mataró Bus.

És davant d’aquest marc pressupostari, que el Govern proposarà als grups municipals un Pacte Fiscal 2020-2023 que permeti adequar els ingressos i les despeses corrents i que ajudi a implementar mesures permanents de sostenibilitat i eficiència financera i de racionalització en la prestació de serveis, sempre sota els prismes de la participació i la transparència. També es vol constatar l’infrafinançament de les administracions locals i la càrrega addicional que suposa per a les arques municipals la manca de recursos procedents d'altres administracions per a polítiques d'habitatge, escoles bressol o rehabilitacions de comunitats als barris amb dèficit estructural, entre d'altres.

Properament també es presentarà un nou Observatori de Ciutat sobre dades socioeconòmiques i fiscals que neix amb la voluntat de ser un altre instrument clau per prendre decisions de política pressupostària i fiscal. Contindrà dades bàsiques de renda personal i familiar disponible, producte interior brut i comparatives de fiscalitat respecte a altres municipis catalans de més de 50.000 habitants de la província de Barcelona.

 

Increment dels tributs

Les principals modificacions proposades són:

-Impost sobre béns immobles (IBI): incrementar el coeficient general en un 8 %, de manera que el tipus de gravamen passaria del 0,5202 % al 0,5618 %. Així doncs, el rebut mig residencial actual de 441,84 € passaria a 477,17 € (35,33 € més que aquest any). L’increment anual d’ingressos previstos amb aquest augment és de 2,2 M €.

També en referència a aquest tribut, se simplifica la sol·licitud de la bonificació per a les famílies nombroses (només s’haurà de demanar una sola vegada), s’ampliarà fins al 50 % el topall del rebut mig residencial bonificat -actualment és de 200 €-, i s’incorporarà la bonificació del 70 % de la quota per habitatges cedits a la borsa de lloguer o a altres programes municipals de foment del lloguer assequible. Es manté l’exempció total del rebut de l’IBI en cas de cessió de l’habitatge habitual en herència a la borsa municipal de lloguer social

-Impost sobre l'Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana (Plusvàlues): aprovar un nou tipus impositiu del 18 % (actualment és del 15,5 % i el tipus màxim permès per la llei és del 30 %) i simplificació de la bonificació per transmissió per causa de mort de l’habitatge habitual. L’augment de recaptació seria de 600.000 €. Es manté la bonificació en cas de cessió de l’habitatge habitual en herència a la borsa municipal de lloguer social

-Impost sobre construccions, instal·lacions i obres (ICIO): modificar el tipus de gravamen actual (3,768 %) i fixar el 4 %. Aquest tipus màxim és el que tenen 11 de les 21 ciutats catalanes de més de 50.000 habitants. Aquesta modificació suposaria un increment del tipus i de la previsió d’ingressos d’un 6,15 %, amb un resultat econòmic de 175.000 €.

-Impost d’activitats econòmiques (IAE): arribar al tipus màxim del 3,8 %, un increment que suposarà una repercussió econòmica de 246.875,99 €.

-Taxa de brossa domiciliària: per absorbir l’increment del cost del contracte previst per al 2020 (aproximadament 290.188 €), s’hauria d’incrementar la taxa en un 5,3 %. Aquest augment suposaria un increment del rebut d’uns 5,50 € de mitjana.

-Taxa de guals: aplicació del darrer tram d’increment acordat a les ordenances fiscals de 2017 de recuperació de la taxa en 4 anys. Aquesta mesura suposaria una previsió d’un increment d’ingressos de 220.544,75 €.

 

Racionalització de la despesa

En paral·lel a la proposta de pujada generalitzada dels tributs, també s’ha creat un equip de treball per a l’elaboració, implantació i seguiment d’un Pla de mesures de racionalització en la prestació dels serveis de l’Ajuntament per al període 2020-2023. La previsió és que, abans que finalitzi l’any, tingui enllestit el Pla i la proposta d’implantació.

Aquest equip està presidit pel primer tinent d’alcalde i regidor d’Administració i Bon Govern, Juan Carlos Jerez, i constituït per personal tècnic i de suport administratiu.

 

Calendari

Els grups municipals poden presentar suggeriments a l’avantprojecte fins al 9 d’octubre. A partir d’aquí, es preveu fer-ne l’aprovació inicial en un Ple extraordinari el 24 d’octubre.

L’aprovació definitiva es preveu en un altre Ple extraordinari a finals de desembre per tal que les noves ordenances, taxes i preus públics entrin en vigor l’1 de gener de 2020. En aquesta mateixa sessió està previst que s’aprovi inicialment el Pressupost per al 2020.