Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El projecte A-porta enceta la 2a fase a 600 habitatges més de Rocafonda per reduir la vulnerabilitat energètica

Escoltar

El projecte A-porta enceta la 2a fase a 600 habitatges més de Rocafonda per reduir la vulnerabilitat energètica

El projecte d’apoderament veïnal A-porta, de la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC) i la cooperativa iesMed SCEL es desplegarà en una segona fase a 600 habitatges més del barri de Rocafonda durant els propers sis mesos. Aquest porta a porta se suma al que ja es va fer el 2020 amb la missió de disminuir el nombre de llars que patia vulnerabilitat energètica i assessorar en la gestió i reducció de les seves factures de subministraments bàsics. La primera intervenció a 500 habitatges de Rocafonda del 2020, que va ser intermitent a causa de la pandèmia, es va dur a terme de forma presencial i via telefònica.

Durant el mes de juny i juliol, 8 Picaportes –veïns i veïnes del mateix barri que assessoren i aconsellen el seu veïnat visitant totes i cadascuna de les llars- estan picant les portes de 600 habitatges per donar consells i recursos per conscienciar sobre com realitzar un consum d’energia responsable, com adequar les llars al fred i a la calor amb solucions de baix cost i com entendre i reduir les factures de subministraments bàsics, fent així al veïnat protagonista del seu propi consum. També es tracten les condicions i l’eficiència energètica de les llars, per a impactar menys en el medi ambient i reduir així la petjada ecològica, un altre dels objectius d’aquesta segona fase.

El grup de Picaportes de Rocafonda que fa el porta a porta són persones referents i conegudes al barri, de diferents orígens i ètnies i representatives de la diversitat al barri, que han estat contractades per 25 hores mensuals, formades i coordinades per la CONFAVC. Precisament, aquesta diversitat cultural (amb Picaportes de famílies originàries del Magreb, Guinea, Gàmbia, Andalusia i Catalunya), sumen idiomes diversos, com l’àrab, l’amazic o el mandinga, cosa que ha permès que el contacte i la comunicació amb el veïnat durant la fase anterior hagi sigut exitós i que pugui preveure una 2a fase amb un porta a porta encara més expansiu.

Una novetat d’aquesta segona intervenció serà la incorporació de l’APPVEINAL, una aplicació amb una part específica d’A-porta amb la qual el veïnat podrà conèixer els recursos del barri, demanar cita i posar-se en contacte amb les Picaportes.

L’A-porta de Mataró es desenvolupa gràcies a la CONFAVC i iesMed SCEL, i compta amb el suport del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya i de l’Ajuntament de Mataró. A més, és possible gràcies a l’estreta col·laboració amb l’AV de Rocafonda i amb les entitats del barri.


La fase 1

Al final de la fase 1 de l’A-porta a Rocafonda, les dades van mostrar com més d’un 30% de les llars visitades patien vulnerabilitat energètica. En concret, un 49% de les 230 llars entrevistades tenien sobrecost a les factures de subministraments bàsics; un 29% de les famílies entrevistades no van poder pagar a temps una o més factures l’any anterior, un 29% dels habitatges no estaven adequats al fred i un 34%, no ho estaven a la calor.

Aquests indicadors esmentats (la impossibilitat de pagar factures i la seva adequació al fred i a la calor) són dos dels tres que utilitza l’EUROSTAT (l’Oficina d’Estadística de la Comissió Europea) per a mesurar la vulnerabilitat energètica a les llars. En el cas de Rocafonda, aquest patró situaria entre el 30 i el 35% les llars del barri que possiblement pateixen vulnerabilitat, aproximadament una de cada tres famílies.

Des del setembre i fins el 31 de desembre de 2020, de forma intermitent degut al confinament per la COVID19, 10 Picaportes van contactar amb el veïnat, visitant-lo (amb totes les mesures de seguretat sanitària), assessorant a zones comunes dels edificis i al carrer i davant del portals. També es van derivar entrevistes a 3 entitats del barri que van cedir els seus espais i es va fer assessoraments via telefònica.

Al barri, 79 de les famílies entrevistades a la fase anterior estaven pagant un sobrecost a les factures de subministrament elèctric, un índex “molt alt” segons el director adjunt d’A-porta, Celso Pérez; 41 famílies no tenien aplicat el bo social (tenint-hi dret) i 24 tenien contractats serveis extra que desconeixen.

Quant a la taxa de llars amb sobrecost a les factures del subministrament d’aigua, de les 250 entrevistades, un 32% tenien sobrecost (80). Les principals incidències amb el subministrament d’aigua van ser: no tenir aplicada la tarifa familiar (41 llars), no estar acollides al bo social tenint-hi dret (28) i tenir les instal·lacions en mal estat (12 habitatges). Cal destacar l’existència de 4 habitatges sense subministraments d’aigua. En els casos més vulnerables les Picaportes de Rocafonda van derivar o acompanyar el veïnat a les companyies de subministres per a fer gestions; a la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca de Mataró (PAH) en el cas de possibles desnonaments; a la Creu Roja o a Serveis Socials i al Servei d'Ocupació de Mataró (SOM).

Bona acollida al barri amb un percentatge elevat d’entrevistes

Del total de 510 habitatges visitats a Rocafonda en la 1a fase, els i les Picaportes van entrevistar 355 famílies, un 70% del total amb una mitjana de 35 minuts d’entrevistes. Tenint en compte que va ser una primera prova pilot i comparant-ho amb d’altres barris, el percentatge d’entrevistes va ser molt elevat.

El nou aterratge a Rocafonda se suma als actuals desplegaments del projecte a diferents barris de Catalunya: a Can Puiggener de Sabadell; a Can Mariner i Centre de Santa Coloma de Gramenet; a La Montserratina de Viladecans; a Ciutat Meridiana, Torre Baró i Vallbona, de la Zona Nord de Barcelona i als propers barris a on es farà el projecte. En total, l’A-porta s’ha desplegat a 15 barris i a 7 municipis catalans des que va néixer el 2016.

Publicat a