Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Un any de Taula de reconstrucció social i econòmica a Mataró

Escoltar

Un any de Taula de reconstrucció social i econòmica a Mataró

Aquest òrgan de decisió, integrat pels grups municipals i els agents econòmics i socials, ha acordat en el darrer any les 73 mesures que l’Ajuntament ha executat o té en marxa per combatre els efectes de la pandèmia a la ciutat. Les actuacions executades al 2020 van suposar una despesa de 2,38 milions d’euros i al pressupost 2021 s’hi destinen 4,2 milions més.

Foto de grup dels membres de la Taula de reconstrucció socil i econòmica. Foto: Ajuntament
Foto de grup dels membres de la Taula de reconstrucció socil i econòmica. Foto: Ajuntament

L’alcalde, David Bote, ha presidit avui al Saló de Sessions de l’Ajuntament un acte institucional amb motiu del primer any de funcionament de la Taula de reconstrucció social i econòmica a Mataró.

El 15 de maig de 2020 tots els grups municipals van signar un acord institucional per elaborar, amb els agents econòmics i socials, el Pla de reconstrucció social i econòmica per fer front a la crisi derivada de la pandèmia del coronavirus. Una setmana més tard, el 22 de maig, es va constituir la Taula de reconstrucció social i econòmica a Mataró, òrgan integrat per l’alcalde, els representants dels grups municipals i els membres del Consell Econòmic i Social de Mataró que donen suport al Pacte per a la reconstrucció: la Federació d’Associacions i Gremis Empresarials del Maresme (FAGEM), la Micro, petita i mitjana empresa de Catalunya (PIMEC), i els sindicats Unió General de Treballadors (UGT) i Comissions Obreres (CCOO). Tant els representants dels grups municipals com els agents econòmics i socials han assistit avui a l’acte de balanç.

La missió de la Taula ha estat fins ara analitzar la situació de la ciutat i proposar mesures i accions per atendre les necessitats dels sectors i persones més afectades per la crisi sanitària, social i econòmica derivada de la pandèmia de la Covid-19, i també per afrontar la recuperació de la ciutat.

Al 2020 es van destinar 2,38 milions d’euros a les diferents actuacions impulsades des de la Taula. Després d’ampliar la previsió inicial amb un milió més procedent del romanent de tresoreria de l’any passat, per al 2021 el pressupost municipal preveu un total de 4,2 milions d’euros per desenvolupar accions que fomentin la reconstrucció econòmica i social.

 


Principals actuacions

La Taula de reconstrucció social i econòmica ha impulsat fins ara el desenvolupament de 73 actuacions per donar suport a la ciutadania en general, les entitats i l’activitat econòmica davant les conseqüències de la pandèmia a la ciutat.

En l’àmbit d’atenció a les persones s’han desenvolupat accions com les següents:

  • Increment de la dotació d’alimentació al Centre de suport alimentari L’Entorn. Atenia de forma consolidada 1.273 famílies abans de la pandèmia i actualment atén 1.859 famílies (un 46 % d’increment). A més, durant aquest temps 983 famílies més han necessitat de forma temporal aquest recurs municipal.

  • Increment del Servei Atenció Domiciliària (SAD) i els serveis de teleassistència. Des de l’inici de la crisi sanitària i fins a abril de 2021 el SAD ha incrementat en 27.196 les hores de servei per atendre persones afectades de coronavirus o en confinament, o ciutadania que ha necessitat suport davant la supressió d’altres serveis com els centres de dia. D’altra banda hi ha 132 persones usuàries noves de teleassistència (i es va posar de forma temporal aquest servei a 144 persones més).

  • Increment de les activitats per millorar el benestar emocional i cognitiu de les persones grans i combatre el sedentarisme. Les activitats presencials dels casals municipals de gent gran s’han reconvertit en virtuals (prop de 5.000 participants en conjunt) amb 2.000 trucades d’assessorament sobre l’ús de la plataforma utilitzada. S’han fet 8.000 trucades de seguiment personalitzat a les 2.700 persones usuàries dels casals.

  • Atenció a les persones sense llar habilitant allotjaments temporals al Centre Cívic Espai Gatassa i a Can Boet: 244 persones ateses.

  • Creació del Servei Integral de Protecció de l’Habitatge: 310 expedients oberts entre 2020 i 2021.

  • Dispositiu de suport a la tramitació digital: creat el passat febrer, a mitjan maig ja havia atès 815 persones i gestionat 854 tràmits.

  • Ajuts del TecnoCampus per a les matrícules dels alumnes que hi estudien (123 ajuts per al curs 20-21 i nova convocatòria de beques per al curs 21-22) i per a les empreses que hi estan allotjades i han vist reduir els seus ingressos en més del 50 %.

  • Agents cívics a les platges i agents informadors a l’espai públic durant el 2020.

També s’han desenvolupat actuacions de suport a les entitats esportives:


Per últim, s’han dut a terme o s’estan impulsant diferents actuacions de suport a l’activitat econòmica, entre elles:

  • Reducció en el 2020 dels imports de diferents tributs municipals als establiments més afectats per la crisi sanitària: preu públic de la brossa comercial (656 establiments se’n van beneficiar), taxa de terrasses (243 establiments), cànon concessions municipals i guinguetes de la platja.

  • Dispositiu amb controladors i mesures de prevenció per reprendre l’activitat dels mercats.

  • Campanya per fomentar el consum al comerç local “Comprem entre veïnes i veïns. Ara Toca Mataró”.

  • Ajuts per reobrir locals buits, projecte “Aixequem persianes”: 22 ajuts concedits i 6 sol·licituds més acceptades pendents de documentació.

  • Accions vinculades a facilitar l’estacionament per reactivar el comerç: 30 minuts gratuïts d’estacionament als aparcaments de Parc Central, Plaça Granollers i Plaça de les Tereses, de PUMSA; descomptes als comerços per la compra de vals per als clients.

  • Ajuts per a la transformació digital del comerç i la restauració: 106 empreses rebran la subvenció i 15 expedients més estan en tràmit.

  • Microcrèdits per a autònoms i pimes: se n’han beneficiat 198 empreses i autònoms, amb una mitja de 545 € per expedient.

  • Noves convocatòries d’ajuts 2021 per a empreses i autònoms, per finançar despeses provocades per la Covid-119 i fomentar la contractació.

  • Assessorament a 800 empreses durant els primers mesos de pandèmia en relació a les mesures de les diferents administracions per fer front a la Covid-19. Formació a 350 persones per a la preparació postCovid de les empreses. Prop de 50 empreses participants al Programa Reinventa’t.



Publicat a