Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Acord de la Junta de Portaveus per obrir a l’ús de la ciutadania la carretera N-II

Escoltar

Acord de la Junta de Portaveus per obrir a l’ús de la ciutadania la carretera N-II

La Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Mataró ha aprovat avui una declaració institucional presentada per En Comú Podem Mataró que insta a dur a terme les actuacions necessàries per transformar l’N-II en una via pacificada. La declaració s'ha aprovat amb els vots a favor de tots els grups (PSC, ECPM, ERC i C's) i l'abstenció de Junts x Mataró.

Imatge aèria de la zona d'Iveco, amb l'N-II a la dreta. Foto: PUMSA
Imatge aèria de la zona d'Iveco, amb l'N-II a la dreta. Foto: PUMSA

El text íntegre aprovat és el següent:

“Després de l’acabament dels peatge a la C-32 és el moment d’apostar decididament per la mobilitat sostenible i saludable al Maresme. I això passa per plantejar vies interurbanes com l’N-II, que travessen els municipis, acaparen espai públic i generen greus problemes de sinistralitat, contaminació ambiental i acústica i emissions causants del canvi climàtic.

Cal convertir urgentment les anomenades autopistes urbanes en espais per a les persones i prioritzar els desplaçaments a peu, en bicicleta i transport públic.

Per això, volem estendre el model “Obrim carrers” de Barcelona a la nostra comarca i que sigui perdurable en el temps.


L’N-II al Baix Maresme

L’N-II al seu pas pel Baix Maresme colonitza l’espai públic de la nostra façana litoral, amb un trànsit diari d’entre 35.000 i 40.000 vehicles segons dades del Pacte per la Mobilitat Sostenible del Maresme. Un impacte mediambiental insostenible en un context d’emergència climàtica, però també de contaminació acústica que condiciona la tranquil·litat i qualitat de vida dels veïns i veïnes. Actualment, l’N-II pràcticament monopolitza les alternatives de desplaçaments interurbans entre els municipis del Baix Maresme, però a l’hora és una via excepcional per a la seva transformació, tant per la localització vora el mar i entre pobles, com per la seva topografia plana en gairebé tot el seu tram. Aquestes virtuts la converteixen en un espai perfecte per a convertir-se en una via innovadora on poder implementar un nou model de transport urbà i interurbà basat en els desplaçaments sense vehicles a motor.

Els moviments socials com Recuperem el Baix Maresme han estat organitzant durant els anys 2019, 2020 i 2021 un seguit de talls per als vehicles a la carretera N-II, en diferents trams al pas dels municipis, creant així espais per a la gent i convidant a la població a deixar de banda la mobilitat no sostenible. Aquests talls han donat pas de forma espontània a activitats saludables i positives per a les persones i la col·lectivitat, tant en els desplaçaments com en accions ciutadanes. Així doncs, creiem que ara és el moment que els ajuntaments agafin el relleu i comencin a promocionar aquestes activitats com a model per als nostres municipis, organitzant la prohibició de circular als vehicles durant els caps de setmana. Un programa que es podrà coordinar en molts indrets de Catalunya sota el paraigües “Recuperem les autopistes urbanes per a les persones”.

D’aquesta manera, al Maresme volem mostrar que cal accelerar l’execució del projecte de pacificació de l’N-II previst en el pressupost de 2022 de la Generalitat, i que aquest projecte s’ha de basar en:

  • Recuperar espai públic per la ciutadania en l’espai que actualment ocupa l’N-II.
  • Resoldre el problema de connectivitat interurbana a peu i en bicicleta i patinet entre els pobles del Maresme.
  • Incrementar l'ús de transport públic, rodalies i xarxes de bus, creant espais d’intermodalitat entre tots els modes de transport.
  • Integrar el nou espai a les necessitats dels municipis.


Per tot això, considerem imprescindible que el nou projecte contingui aquests punts:

  • Carril bici del Maresme. Ha de ser el nou eix ciclable per unir tots els municipis del litoral maresmenc, integrat a la xarxa EuroVelo 8. Ha de tenir una amplada pensada per la mobilitat diària i no pel passeig puntual, per això s’ha de situar en calçada i no en vorera. Situat a la banda del poble i no del mar per tal d’integrar-lo i fer-lo permeable a la població dels municipis i a les seves xarxa ciclables. En resum, ha de ser accessible per a la gent, amb entrades i sortides que en facilitin l’ús.
  • Únicament 2 carrils al trànsit motoritzat, un per sentit, enlloc de trams amb 3 carrils. Amb prioritat per a línies de bus urbà i interurbà. Replantejar les rotondes existents a la via, permetent a vianants i bicicletes creuar-les pel mig per poder seguir un traçat recte, reduint-ne la mida o eliminant-les si s’escau.
  • Ampliació de voreres, places i parcs colindants amb l’actual N-II. Creació passos subterranis accessibles fins el passeig marítim
  • Punts intermodals davant de les estacions de tren de rodalies. Amb parades de bus intercanviador, que permetin la combinació de tren i bus interurbà amb les xarxes de bus urbà, aparcaments de bicicletes segurs i d’alta capacitat, i convertir en plataforma única els trams de calçada que toquen les estacions, per tal de facilitar-ne l’accessibilitat.


L’experiència ens diu que quan s’obren els carrers, la ciutadania pot fer moltes activitats i accedir a un espai públic saludable, on es respira aire lliure de contaminació i es pot parlar i escoltar sense soroll i, a més, el comerç proper es veu beneficiat de la major afluència de gent. Paradetes, jocs infantils, bicicletades, esports, actes culturals i musicals… Totes les entitats poden organitzar activitats en el nou espai guanyat.

Per tot això, el grup municipal d’En Comú Podem Mataró proposa a la Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Mataró l’adopció dels següents ACORDS:

  1. Refermar el model de l’N-II que volem; una via pacificada amb una configuració de via on incorpori una via pedalable, l’ampliació de voreres i de l’espai social en la trama urbana i la disminució dels carrils de circulació per a vehicles privats a un carril per banda.
  1. Instar a la Generalitat de Catalunya a la priorització de les actuacions vinculades a la pacificació de l’N-II al Maresme per reconvertir aquesta via en una via cívica i social i, especialment, a la creació d’un carril bici l’any 2023, encara que sigui provisional i fins a completar la resta de les actuacions.
  1. Instar a la Generalitat de Catalunya a traspassar la titularitat de la via a tots els municipis del Maresme un cop estiguin executats tots els compromisos vinculats a les actuacions de pacificació de l’N-II.
  1. Instar a la Generalitat de Catalunya a millorar la freqüència i les condicions de la línia d’autobús C10 que uneix Mataró i Barcelona per l’N-II.
  1. Notificar els següents acords a la Vicepresidència de Polítiques Digitals i Territori, a tots els grups Parlamentaris del Parlament de Catalunya i a la Plataforma Recuperem el Baix Maresme”.


Publicat a