Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Mataró celebra el Dia Europeu de la Mediació amb un acte per reivindicar el carrer com espai d’escolta i convivència

Escoltar

Mataró celebra el Dia Europeu de la Mediació amb un acte per reivindicar el carrer com espai d’escolta i convivència

El Servei de Mediació Ciutadana va atendre prop de 400 casos durant el 2021 i ha incrementat el nombre de nous expedients respecte a exercicis anteriors. Avui ha dut a terme una acció simbòlica traslladant-se al carrer durant unes hores per promoure la convivència i la participació ciutadana.

Acció al carrer del Servei de Mediació Ciutadana. Foto: Ajuntament
Acció al carrer del Servei de Mediació Ciutadana. Foto: Ajuntament

Durant el 2021 el Servei de Mediació Ciutadana de l’Ajuntament de Mataró ha atès 394 casos, dels quals 339 han estat nous expedients i 55 expedients oberts durant el 2020. D’aquestes xifres destaca que han augmentat en un 16 % els casos nous tractats respecte a l’exercici anterior.

El nombre de persones beneficiàries directes del Servei ha estat de 1.776 i la influència indirecta -entesa com la repercussió de l’acció mediadora en l’entorn-, ha estat de 4.712 persones.

La posada en marxa a l’octubre de 2020 del Servei Integral de Protecció de l’Habitatge, que atén els casos de persones amb risc de pèrdua de l’habitatge habitual, ha permès al Servei de Mediació recuperar la línia de treball proventiu, centrat en la difusió i sensibilització de la cultura de pau, el treball en el territori i la generació de sinergies municipals fortes.

Pel que fa a la tipologia dels 394 casos atesos durant el 2021, 204 (un 52 % del total) fan referència a relacions veïnals. Aquesta tipologia d’intervencions és la que més creix, amb un 20% més d’expedients respecte al 2020. La casuística concreta dels temes tractats és la següent: sorolls (51 casos), convivència (43), humitats i higiene (40), mals entesos/comunicació (24), animals domèstics (20), deutes (11), obres/ascensors (7), olors (5), ús de l’espai comú (1) i altres (2).

A banda de les relacions veïnals, al 2021 s’han atès 82 casos relatius a mediació familiar (un 21 % dels casos atesos). La resta de tipologies tenen menor pes respecte al total, amb casos de consum/lloguer (10 %), d’activitats econòmiques (5 %), de comunitats de veïns (3 %), les mediacions a l’espai públic (3 %), les mediacions en l’àmbit escolar (2 %) o altres (4 %).

Pel que fa a la seva procedència, el 50 % dels casos venen derivats des d’altres serveis públics, en un 49 % són ciutadans i ciutadanes que s’hi adrecen directament i l’1 % restant arriba a través d’associacions, entitats o professionals.


20 anys de mediació a Mataró

Aquestes dades es fan públiques coincidint amb la celebració del Dia Europeu de la Mediació que se celebra avui, 21 de gener, per commemorar que el Consell d’Europa va aprovar al 1998 la Recomanació sobre Mediació Familiar.

Mataró se suma a la celebració d’aquesta data amb la voluntat de donar visibilitat a aquest procediment de resolució de conflictes, en què les parts enfrontades, mitjançant el diàleg, arriben a una solució consensuada amb el suport d’un professional mediador imparcial i expert que té com a objectiu que assoleixin per elles mateixes aquest acord satisfactori.

Ara fa 20 anys de la posada en marxa del Servei de Mediació Ciutadana de Mataró, que forma part del programa de mediació ciutadana de la Diputació de Barcelona, integrat per una xarxa de 47 serveis locals -43 ajuntaments i 4 consells comarcals- i un servei itinerant de mediació ciutadana que es desplaça als municipis que no compten amb un servei propi.

Per commemorar tot plegat, el Servei de Mediació Ciutadana surt avui al carrer en un acció d’apropament a la ciutadania. Aquesta acció vol incidir en el fet que l’espai públic també pot i ha de ser un lloc on l’escolta i la convivència tinguin un paper rellevant. Precisament, una de les prioritats del servei durant aquest mandat és augmentar la intervenció i gestió dels conflictes a l’espai públic. L’acció s’està desenvolupant a la plaça dels Drets Humans, on al llarg del matí (10 h a 14 h) el personal del servei ofereix un espai d’escolta a la ciutadania convidant-la a la participació i a la interacció.

El Servei de Mediació Ciutadana contribueix també a la formació i capacitació de molts altres serveis municipals que treballen també amb eines de prevenció i gestió de conflictes, com la Policia local, el Servei d’Atenció Ciutadana, el Servei d’Esports, l’Agència de Suport a les Entitats, el Servei d’Igualtat i Diversitat Ciutadana, el programa de Suport a les comunitats veïnals o el Servei d’Habitatge, centres d’ensenyament, entre altres.


Galeria d'Imatges

Publicat a