Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Les patrulles conjuntes de Policia Local i Mossos d’Esquadra detenen sis delinqüents reincidents

Escoltar

Les patrulles conjuntes de Policia Local i Mossos d’Esquadra detenen sis delinqüents reincidents

El balanç de les quatre primeres setmanes de funcionament del dispositiu conjunt, focalitzat en combatre la reincidència delictiva, ha tingut lloc durant la Junta Local de Seguretat, durant la qual també s’ha constatat la tendència a la baixa de les usurpacions d’immobles.

Junta Local de Seguretat. Foto: Ajuntament
Junta Local de Seguretat. Foto: Ajuntament

El dispositiu de patrulles conjuntes de Policia Local i Mossos d’Esquadra contra la reincidència delictiva ha detingut 6 persones amb requeriments judicials pendents. Se n’ha donat compte durant la Junta Local de Seguretat celebrada aquest matí, presidida per l’alcalde David Bote, i que ha comptat amb la presència del subdelegat del Govern a Barcelona, Carlos Prieto; del Director General de Mossos, Pere Ferrer, i la directora general d'Administració de Seguretat, Sònia Andolz.

Durant les quatre primeres setmanes de funcionament d’aquest dispositiu conjunt, les patrulles mixtes han realitzat 500 identificacions preventives que han comportat la detenció d’aquestes 6 persones que tenien ordres judicials pendents; 90 intervencions de substàncies estupefaents i 10 d’objectes considerats perillosos (bats de beisbol, punys americans, armes blanques...). Aquests comisos han anat acompanyats de les corresponents denúncies administratives.

Les patrulles conjuntes estan formades per quatre agents motoritzats, dos de Policia Local i dos de Mossos d’Esquadra. Es tracta d’uns operatius preventius que treballen de manera intensiva sobre els espais públics posant el focus en localitzar persones amb un perfil delictiu.

A més d’aquest dispositiu, la col·laboració dels diferents cossos policials també es duu a terme amb diversos operatius interpolicials en què hi prenen part Policia Local, Mossos d’Esquadra i Policia Nacional. En el marc d’aquests dispositius, al llarg de 2022 s’han realitzat 44 inspeccions i 279 identificacions que han comportat 31 detencions per incompliment de la Llei d’Estrangeria i 6 per ordres judicials pendents; 13 denúncies per tinença de drogues i 3 per possessió d’armes.

A aquestes eines operatives s’hi suma la feina d’anàlisi orientada a la resolució de problemes de la Unitat de Civisme i Convivència (UCC) de la Policia Local, que focalitza la seva tasca en atendre i resoldre les problemàtiques de seguretat que requereixen una intervenció planificada i especialitzada. Aquests agents actuen com a interlocutors amb el teixit social i cultural dels barris, i també fan d’enllaç amb els serveis de l’Ajuntament per garantir una resposta coordinada i integral en aquells casos en què és necessària l’actuació de diferents departaments municipals.

 

Les ocupacions, a la baixa

La Junta Local de Seguretat també ha certificat la tendència a la baixa de les usurpacions d’immobles a la ciutat en el segon semestre de l’any passat. Durant el 2022 s’han registrat 385 denúncies penals per ocupacions (la majoria es van presentar entre gener i juny, i només un 32% s’han presentat en els últims sis mesos). Al llarg de l’any passat, la Policia Local va aconseguir frustrar 192 usurpacions, moltes gràcies a la col·laboració de la ciutadania en la detecció i denúncia d’aquests fets.

Mataró va iniciar la lluita contra les ocupacions el 2016 i des d’aleshores s’ha anat treballant a nivell polític i a nivell tècnic per trobar solucions a aquest problema que genera inseguretat i trenca la convivència a la ciutat.

Entre les eines que han permès invertir la tendència a l’alça de les ocupacions hi ha la tasca preventiva que ha fet la Unitat de Civisme i Convivència (UCC) de la Policia Local per aconseguir que els propietaris d’immobles buits els protegeixin instal·lant alarma i porta blindada; la celebració de judicis immediats per la via penal que contemplen el desallotjament com a mesura cautelar (es poden realitzar si la propietat ha denunciat la usurpació i totes les parts estan identificades); i l’aplicació del protocol municipal que permet decretar el desallotjament administratiu de l’immoble en aquells casos en què es detecta risc energètic, sanitari o estructural (aquest protocol ha permès desallotjar 105 immobles –pisos, cases, locals, naus industrials i solars- des de 2020).

Pel que fa a la vessant política, les últimes passes que s’han fet han estat la reclamació dels municipis de l’Arc Metropolità als grups del Congrés, a qui van demanar el suport a la futura Llei que ha de permetre desallotjar una ocupació en 48 hores, i l’aprovació en Junta de Portaveus d’una Declaració institucional per demanar més eines per lluitar contra les ocupacions.

 

Pla Director de videovigilància

Avui també s’ha posat en coneixement de la Junta Local de Seguretat que ja s’ha adjudicat el contracte per a la instal·lació de les càmeres a la via pública previstes al Pla Director de videovigilància, amb l’objectiu de millorar l’eficàcia, eficiència i sostenibilitat en la gestió de la seguretat ciutadana i del trànsit.

 

Galeria d'Imatges

Publicat a