L’Ajuntament presenta un pla de xoc per millorar el servei de recollida de residus i la neteja viària
El pla farà especial incís en la recollida selectiva dels residus per millorar l’estat dels contenidors i evitar els desbordaments. Pel que fa a la neteja viària, es preveu, sobretot, instal·lar noves papereres, incrementar i readaptar recursos i circuits als nous usos de l’espai públic, i millorar i incrementar el servei estacional de recollida de fulles.
L’alcalde, David Bote, i el regidor d’Ecologia Urbana, Xesco Gomar, han presentat avui el pla de xoc que es posarà en marxa al gener per millorar els serveis de recollida de residus i neteja viària. L’objectiu és doble: incrementar la recollida selectiva dels residus i incrementar l’estat de neteja general de la ciutat.
Pel que fa a la recollida selectiva dels residus, es preveuen les següents accions per millorar la neteja dels contenidors i el voltant de les àrees de recollida, i per minimitzar els desbordaments:
- Millorar l’estat dels contenidors: es substituiran les cubetes inferiors de prop de la meitat de contenidors d’orgànica, que es troben en mal estat, per minimitzar les incidències per escapament de líquids i males olors. En els darrers mesos ja se n’han reparat més de 40. També es repararan aquells contenidors de vidre que presentin problemes.
- Es reforçarà la neteja de les àrees de contenidors destinant-hi un equip de treball específic amb hidronetejadora. Aquest recurs funcionarà sis dies a la setmana i podrà netejar aproximadament 16 àrees de contenidors per dia, de manera que cada àrea es netegi de mitjana un cop al mes, tot i que n’hi haurà algunes de prioritàries en funció de les incidències detectades.
- S’incrementaran els equips de pre-recollida de la fracció resta, que passaran de 3 a 4. Aquests equips tenen una funció molt important: fan una repassada manual de les àrees retirant bosses situades fora i als voltants dels contenidors abans de la recollida. Així eviten que aquestes quedin enganxades a sota dels contenidors quan el camió procedeix a buidar-los durant la nit.
- S’incorporarà un segon equip de neteja per sota de les àrees de contenidors en torn de tarda.
- S’incorporarà un equip de reforç de la recollida selectiva de paper i cartró/envasos. D’aquesta manera, algunes àrees passaran a tenir recollida diària per evitar desbordaments (ara la recollida és diària però alterna segons la fracció, un dia es recull paper i cartró i l’altre envasos lleugers).
- Reforç d’algunes àrees amb nous contenidors d’envasos, paper i cartró i resta.
- Reforç i ampliació de la recollida porta a porta comercial en l’eix centre-mar (zona avinguda del Maresme).
- Implantació d’una nova zona amb sistema innovador de recollida de residus, al voltant del carrer del Cós (entre els carrers de Sant Agustí, Sant Pere, Camí Ral i av. Maresme): la proposta que s’està treballant amb un grup de treball format amb el veïnat és d’un sistema mixt combinant selectiva mòbil i contenidor fix tancat. La instal·lació de noves àrees de contenidors en aquest àmbit forma part de les actuacions contemplades per al 2025 en el marc de l'Acord per a l'estabilitat pressupostària del Govern amb el Grup Municipal de Junts Mataró.
Pel que fa a la neteja de l’espai públic, es preveu:
- Incrementar la xarxa de papereres, substituint aquelles trencades o obsoletes i implantant-ne de noves. Se n’han adquirit més de 200 papereres d’un nou model amb major capacitat.
- Incrementar l’escombrada manual en alguns sectors. A zones com l’Eixample i o punts de la ciutat amb major ús ciutadà el servei passarà a ser diari enlloc de realitzar-se en dies alterns.
- Canviar els mitjans emprats per l’escombrada mecànica en alguns àmbits, incorporant la llança d’aigua.
- Reorganitzar l’escombrada mecànica de voreres per ampliar-la a noves zones.
- Redistribuir els recursos destinats a la neteja de sectors on es fa botellot.
- Incrementar els recursos per millorar la resolució d’incidències en festius a la tarda, amb una brigada d’acció immediata en aquest horari.
- Tornar a posar en marxa el servei “Fem dissabte”, amb periodicitat quinzenal a l’estiu i mensual a l’hivern, per fer una neteja intensiva dels carrers o zones de la ciutat que ho requereixin.
- Ampliació de recursos pel reforç de fulles i neteja de carrers després d’actes festius.
Una injecció de 650.000 € més destinats a aquests serveis
El pressupost de 2025 preveu destinar 650.000 € addicionals a aquestes millores dels serveis de recollida de residus i neteja viària (450.000 € per millorar la recollida selectiva i 200.000 € per a la neteja de l’espai públic). Pel que fa als recursos humans destinats, les accions suposen un esforç equivalent a prop de 1.400 jornades addicionals a l’any.
Per definir el conjunt d’actuacions que es duran a terme s’han tingut en compte l’enquesta anual que es realitza del servei i les incidències detectades, tant a nivell intern com aquelles comunicades per la ciutadania.
Pel que fa al calendari d’implantació de les mesures de reforç, la major part d’elles s’iniciaran al gener, tot i que està previst començar a renovar les papereres en algunes zones de la ciutat aquest mateix mes de desembre. La implantació de la nova zona amb sistema innovador de recollida selectiva es farà a partir del segon trimestre de 2025.